MuscleMeat

Het motor-rijbewijs topic.

Succes mannen, gewoon jouw rit rijden!

• Topic Starter Topic Starter
Geslaagd!! Alleen de langzame slalom moest een keer overnieuw, voorderest ging het super, alles voldoende! Theorie heb ik gelukkig al een tijdje, en nu dus ook het AVB!! Rest mij alleen nog het AVD examen 1 juni om 09.50 uur!!

Ik kreeg op mijn examen in deze volgorde:

1: Uitwijkoefening
2: Snelle slalom
3: Langzame slalom
4: Lopen/parkeren motor
5: Achtje draaien
6: Noodstop
7: Precisiestop

Nice nice, gefeliciteerd!

Gefeliciteerd kerel! Klasse! Lekker gevoel hè? Ik had exact dezelfde oefeningen.

Proficiat!

Gefelici man! :D

De langzame slalom gaat van alle oefeningen het vaakst mis, ook bij mij.
Bij deze nog even mijn advertentie spammen, heb wat nieuwe foto's gemaakt en prijs verlaagd.
http://link.marktplaats.nl/448976161

Succes mannen! Ik word zaterdag 18, dan zo snel mogelijk motortheorie halen en dan beginnen. Wil 'm echt snel halen!

Komende dinsdag de 24e. Heb alleen vrijdag nog een les en dan moet het gebeuren. Damn...ik hoop zo dat ik 'm pak.

Nog een tip, wees niet bang om het gas open te draaien. Ik reed voor mn gevoel al vrij vlot maar dit mocht nog sneller, dus in de 2 gewoon plankgas naar de 50 a 60 in de bbk. Gewoon laten zien dat je de motor onder controle hebt en de voordelen van de motor gebruikt. Je hoeft er ook niet voor te zorgen dat je niet te ver bij de examinator wegrijdt, dat is zijn probleem :)

Nog een tip, wees niet bang om het gas open te draaien. Ik reed voor mn gevoel al vrij vlot maar dit mocht nog sneller, dus in de 2 gewoon plankgas naar de 50 a 60 in de bbk. Gewoon laten zien dat je de motor onder controle hebt en de voordelen van de motor gebruikt. Je hoeft er ook niet voor te zorgen dat je niet te ver bij de examinator wegrijdt, dat is zijn probleem :)

Ok man..thanks. De scheidingslijn tussen té netjes en té vlot is best dun. Denk dat het ook examinator afhankelijk is. De ene zal het kunnen waarderen maar de ander zou zomaar een potentiele hardrijder in je zien.
Merk het ook aan m'n instructeur. Probeer ik netjes te rijden, vindt ie het te voorzichtig, ga ik wat vlotter dan vindt ie dat het wel veilig moet blijven.
Tja...beats me.:rolleyes:

Marge van +10% is gewoon goed. Wat hij zegt klopt inderdaad, rij als een motorrijder lekker vlot en goed kijken.

55 waar je 50 mag bij, 110 waar je 100 mag.

Marge van +10% is gewoon goed. Wat hij zegt klopt inderdaad, rij als een motorrijder lekker vlot en goed kijken.

55 waar je 50 mag bij, 110 waar je 100 mag.

Precies wat mijn instructeur zei, niet té hard rijden maar wel vlot rijden. "Als motorrijder ben je altijd het inhalende voertuig" is ook een standaard zin van hem. Vat het mooi samen denk ik..

tremendes zei:
Ok man..thanks. De scheidingslijn tussen té netjes en té vlot is best dun. Denk dat het ook examinator afhankelijk is. De ene zal het kunnen waarderen maar de ander zou zomaar een potentiele hardrijder in je zien.
Merk het ook aan m'n instructeur. Probeer ik netjes te rijden, vindt ie het te voorzichtig, ga ik wat vlotter dan vindt ie dat het wel veilig moet blijven.
Tja...beats me.

Ik snap wat je bedoeld bro, denk er hetzelfde als jou, maar we weten gewoon hoe het moet!

iemand nog theorieboeken over ?

ben pas begonnen met lessen en kan 30 mei al op voor avb .
maar wil ook zo snel mogelijk mijn theorie halen zodat ik ook zo snel mijn avd willen halen.

dus iemand boeken over laat maar weten en prijs ook natuurlijk?

Januari 2012 ga ik voor motorijbewijs dan mag ik meteen +25kw rijden ;)

Precies wat mijn instructeur zei, niet té hard rijden maar wel vlot rijden. "Als motorrijder ben je altijd het inhalende voertuig" is ook een standaard zin van hem. Vat het mooi samen denk ik..

Ik snap wat je bedoeld bro, denk er hetzelfde als jou, maar we weten gewoon hoe het moet!

Dat vlot rijden is inderdaad standaard advies. Vond het toendertijd wel moeilijk betreft het inhalen. Had meestal dit soort situaties:
Busje/Vrachtwagen voor me rijd 55 waar je 50 mag en dan denk je nou is prima hoef ik niet in te halen. En dan krijg je na de les te horen waarvoor je niet ingehaald hebt.

Andersom haal je wel in bij autos die iets te langzaam rijden en dan vonden ze het soms niet nodig. Vond dat altijd wel moeilijk kiezen, nu is het gewoon gaan als het kan en als ik zin heb.

Ook bijv bij het stoplicht is het 2 baans, staat er rechts 1 auto en dan denk je prima ga er gewoon achter aan staan. En dan hoor je in je oortje, ja dennis waarvoor ging je niet links er naast staan? Je rijd motor, geen auto! :p

Ook bijv bij het stoplicht is het 2 baans, staat er rechts 1 auto en dan denk je prima ga er gewoon achter aan staan. En dan hoor je in je oortje, ja dennis waarvoor ging je niet links er naast staan? Je rijd motor, geen auto! :p

Dat had ik op t examen ook, alleen ging de 2 baansweg direct na het stoplicht naar 1 baans, ritsen dus. Toen stond er 1 auto al te wachten en ik ging er achter staan, maar ook toen had ik er naast moeten gaan staan volgens de examinator..

Voor je zelfstandig motor mag rijden moet je in het bezit zijn van rijbewijs A. Op dit moment zijn er 2 verschillende soorten van het rijbewijs A; beperkt en onbeperkt. Wanneer je nog geen 21 jaar bent en je wilt toch motorrijden doe je examen voor A-beperkt. Dit rijbewijs houdt in dat je alleen op motoren mag rijden met een vermogen van maximaal 25 kilowatt voor een periode van 2 jaar, de zogeheten lichte motoren. Na deze 2 jaar vervalt de beperking en mag je, zonder opnieuw examen te doen, ook met zware motoren de weg op. Wanneer je wel 21 bent kun je kiezen welk examen je wilt doen.

2012
In 2012 verandert er behoorlijk wat, dit is bepaald door het Europees Parlement. Binnen bepaalde marges mogen landen hun eigen keuzes maken wat betreft leeftijd. Er komt een extra categorie bij, namelijk tot 125cc. De Europese minimumleeftijd hiervoor wordt 16 jaar, maar de verwachting is dat Nederland zal kiezen voor een latere leeftijd. Het huidige A-beperkt rijbewijs zal ook veranderen. Het vermogen zal worden verhoogd naar 35kw, het verschil in leeftijd tussen het lichte rijbewijs en A-beperkt wordt minimaal 2 jaar. Voor de onbeperkte categorie is het, net als nu, verplicht 2 jaar in het bezit te zijn van A-beperkt, wat echter gaat veranderen is de leeftijd om dit rijbewijs in 1 keer te halen. Op dit moment ligt deze op 21 jaar, dit wordt verhoogd naar 24.

Voorbeeld
Wanneer je op dit moment 18 wordt, kun je examen doen in de categorie A-beperkt. Na 2 jaar veranderd dit automatisch in A-onbeperkt. Je bent dan 20 jaar.

Wanneer je in 2012, 18 wordt, kun je examen doen in de lichte categorie. Na 2 jaar in A-beperkt en na wederom 2 jaar veranderd dit automatisch in A-onbeperkt. Je bent dan al 22 jaar. Al met al een behoorlijke verzwaring dus. Er zijn diverse acties tegen deze beslissing geweest, maar uit veiligheidsoverwegingen heeft het Europese Parlement de plannen toch goedgekeurd.

Bron: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/16637-veranderingen-motorrijbewijs.html

Terug
Naar boven