MuscleMeat

Sticky Het Pauper Topic

islam = christendom 2.0, even ongenuanceerd gesteld.

Alle (monotheïstische) religie is complete nonsens imo. Enkele van de vele mythes uit de oudheid / middeleeuwen die allang uitgestorven hadden moeten zijn, net als alle andere verzinsels van vóór de wetenschappelijke revolutie.

Je zou kunnen zeggen dat het christendom een bepaalde verlichting heeft doorstaan maar als je eens in de dorpjes in de biblebelt hier in NL rondloopt dan blijkt daar toch ook maar bar weinig van. Veel van die lui zijn net zo extreem in hun geloof als veel orthodoxe moslims. Predestinatie, het idee dat een moraal alleen vanuit het geloof kan komen en een ziekelijke bekeringsdrang. Het is meer dat het extremisme en gebruik van geweld op het moment binnen het christendom wat minder is. Christenen hebben zich meer teruggetrokken maar het gevoel dat zoveel mogelijk mensen bekeerd moeten worden blijft sluimeren.

Alle (monotheïstische) religie is complete nonsens imo. Enkele van de vele mythes uit de oudheid / middeleeuwen die allang uitgestorven hadden moeten zijn, net als alle andere verzinsels van vóór de wetenschappelijke revolutie.
Mee eens. Vroeger had het nog een evolutionair voordeel. Het gaf een legitimatie om ‘ongelovigen’ te doden. Je hoorde ergens bij en dat zorgde voor een grotere kans op overleven.

Mee eens. Vroeger had het nog een evolutionair voordeel. Het gaf een legitimatie om ‘ongelovigen’ te doden. Je hoorde ergens bij en dat zorgde voor een grotere kans op overleven.

Ik heb een collega geschiedenisdocent die zo gristelijk is als maar zijn kan en het op de één of andere manier voor elkaar krijgt om (ook nog wel aardig goed) les te geven over de prehistorie en tegelijkertijd persoonlijk te geloven dat de aarde nog maar 6000 jaar bestaat. Bizarre mensen

Ik heb een collega geschiedenisdocent die zo gristelijk is als maar zijn kan en het op de één of andere manier voor elkaar krijgt om (ook nog wel aardig goed) les te geven over de prehistorie en tegelijkertijd persoonlijk te geloven dat de aarde nog maar 6000 jaar bestaat. Bizarre mensen
Wat lol ???. Zeer bizar idd.

Je zou kunnen zeggen dat het christendom een bepaalde verlichting heeft doorstaan maar als je eens in de dorpjes in de biblebelt hier in NL rondloopt dan blijkt daar toch ook maar bar weinig van. Veel van die lui zijn net zo extreem in hun geloof als veel orthodoxe moslims. Predestinatie, het idee dat een moraal alleen vanuit het geloof kan komen en een ziekelijke bekeringsdrang. Het is meer dat het extremisme en gebruik van geweld op het moment binnen het christendom wat minder is. Christenen hebben zich meer teruggetrokken maar het gevoel dat zoveel mogelijk mensen bekeerd moeten worden blijft sluimeren.

Ben ik het helemaal mee eens, in dat opzicht is het allemaal 1 pot nat.

Wat dat betreft hoor ik door de geschiedenis heen voortdurend een soort hardnekkige echo.
Zo lang geleden is het namelijk ook weer niet dat de inquisitie hier de scepter zwaaide en heilige kruistochten een frequent verschijnsel waren.

Dit soort blind fanatisme moet toch haast wel het gevolg zijn van bepaalde cognitieve beperkingen bij de mensheid in het algemeen.

Gelovigen zijn een product van de omgeving waarin ze zijn grootgebracht. Ik geef het je te doen wanneer je uit een omgeving komt (biblebelt bijv.) die zwaar gelovig is en alles wat daarbij komt kijken, om die cultuur terzijde te schuiven zodra je op jezelf gaat. Dan moet je al haast verhuizen anders lijkt eraan te ontsnappen ondoenlijk. Maar terugkomend op jouw bericht, dat is idd bizar. Hoe die twee kanten te verenigen zijn.

Geschiedenis gestudeerd en daarna lerarenopleiding, nu docent geschiedenis op een middelbare school. Paar keer artikels gepubliceerd wel en meegeschreven aan boeken, met name over lokale geschiedenis overigens.

Maar ik zou eerder @Hercules27 geloven
Die jongen is echt van alle markten thuis.

Kuur advies, histicus, etc. Altijd genuanceerd en goed onderbouwde argumenten.

:roflol:

Dit soort blind fanatisme moet toch haast wel het gevolg zijn van bepaalde cognitieve beperkingen bij de mensheid in het algemeen.
Volgens neurowetenschappers ligt dit vooral aan:
  • omgeving/ opvoeding (komt door onze achtergrond als mens)
  • een bepaald systeem in het brein dat actiever is waardoor een grotere ontvankelijkheid voor religie zou zijn
  • het brein an sich, wanneer je bv. epilepsie hebt kan het goed zijn dat je denkt in contact te staan met God zelf. Dit is een proces in het brein dat een persoonlijkheid blijvend kan veranderen
  • religieuze ervaringen komen niet vanaf buiten maar uit ons eigen brein

• een bepaald systeem in het brein dat actiever is waardoor een grotere ontvankelijkheid voor religie zou zijn
  • het brein an sich, wanneer je bv. epilepsie hebt kan het goed zijn dat je denkt in contact te staan met God zelf. Dit is een proces in het brein dat een persoonlijkheid blijvend kan veranderen

Yep, it's all in the mind, ongetwijfeld.

En de mens schiep god naar zijn 'evenbeeld' zullen we maar zeggen

En dan heb je ook nog naast die biologische theorieën sociologische theorieën die godsdienst verklaren omdat het sociale cohesie bevordert, hoe groter de mate van onzekerheid in een samenleving hoe groter de mate van religie.

Tenzij je de versie na de verlichting als 2.0 zou beschouwen. Wat mij betreft een van de oplossingen voor de islam. Of een Europese islam. Maar dat is een utopie als ik de verhalen mag geloven. Het lastige is dat je niet alleen met de koran te maken hebt, maar ook met de hadith en de soenna. Dat zijn meters lange kasten vol "geschriften". Waar ook weer allerlei stromingen wel of geen voorkeur voor hebben.

Alleen heeft Christendom met hippie Jezus een opening tot een geweldloze interpretatie van het geloof en Islam met moordenaar/pedofiel/slavendrijver Mohammed dat niet. Ik zie Islam niet hervormen.

Alleen heeft Christendom met hippie Jezus een opening tot een geweldloze interpretatie van het geloof en Islam met moordenaar/pedofiel/slavendrijver Mohammed dat niet. Ik zie Islam niet hervormen.

Het gaat je verbazen dat ik dit ga zeggen want ik ben het zeker niet mee eens dat alle moslims An sich slecht zijn.

De islam is geschreven in een periode van veel oorlog en geweld in het Midden Oosten, hierdoor is er inderdaad in tegenstelling tot het Christendom waar met Jezus veel nadruk op vrede en vergeving ligt dit in veel mindere mate in de islam. Doordat dit in zo'n gewelddadige periode is geschreven ligt er ook veel meer nadruk op geweld en oorlog. Zoals hierboven genoemd is religie nu eenmaal een uitvloeisel van de menselijke maatschappij dus is het ook logisch dat in een gewelddadige periode een gewelddadige religie ontstaat.

Het gaat je verbazen dat ik dit ga zeggen want ik ben het zeker niet mee eens dat alle moslims An sich slecht zijn.

De islam is geschreven in een periode van veel oorlog en geweld in het Midden Oosten, hierdoor is er inderdaad in tegenstelling tot het Christendom waar met Jezus veel nadruk op vrede en vergeving ligt dit in veel mindere mate in de islam. Doordat dit in zo'n gewelddadige periode is geschreven ligt er ook veel meer nadruk op geweld en oorlog. Zoals hierboven genoemd is religie nu eenmaal een uitvloeisel van de menselijke maatschappij dus is het ook logisch dat in een gewelddadige periode een gewelddadige religie ontstaat.

Hiermee zeg ik overigens niet ik denk dat de islam niet valt te hervormen en te herenigen is met de huidige maatschappij. Dat de fundamentele islam dat niet is zal ik niet ontkennen

Vrij Nederland en Nieuwsuur hebben onderzoek gedaan naar de invloed van Twitter op het politieke debat. Vanavond om 22.00 uur de resultaten op televisie - en op betaallink het overzicht van Vrij Nederland en méér.

Dit zijn de toonaangevende ‘rechtse’ twitteraars
  • @thierrybaudet De FvD-leider heeft al meer dan 120.000 volgers, de media-aandacht explodeert.
  • @geertwilderspvv Nog steeds heeft de PVV-voorman de meeste volgers: bijna een miljoen.
  • @wierdduk Oud-parlementair journalist vond zijn roeping als biograaf van de boze burger.
  • @BartNijman Adjunct van GeenStijl, motor achter het Oekraïnereferendum en GeenPeil.
  • @martinbosma Huisideoloog van de PVV, met als persoonlijke hang up: Zuid-Afrika.
  • @pieteromtzigt CDA-Kamerlid belandde op rechts door zijn verbeten aandacht voor de MH17.
  • @umarebru Pakt in haar columns vooral de radicale islam en Erdogan keihard aan.
  • @Ananninga Sprak ooit over ‘dobbernegers’, is nu kandidaat voor FvD in Amsterdam.
  • @baspaternotte Adjunct van ThePostOnline, berucht maar ook gewaardeerd mopperaar.
  • @Sywert Van Lienden Belandde op rechts door zijn kritiek op migratie, is eigenlijk van het midden.
  • @SBergsma Vanuit Berlijn hekelt Sietske Bergsma op ThePostOnline de politieke correctheid in NL.
  • @DiederikSmit Cabaretier en maker van De Speld komt op Twitter regelmatig hard uit de hoek.
  • @HaraldDoornbos Onverschrokken buitenlandcorrespondent, populair op rechts door zijn kritiek op de islam.
  • @DonArturito Alias van Arthur van Amerongen, bekend om zijn rauwe mannencolumns uit Portugal.
  • @eddy_terstall Filmregisseur, geliefd op rechts door zijn kritiek op de islam en op zijn eigen PvdA.
  • @jndkgrf Jan Dijkgraaf, voorheen HP/de Tijd en Powned, haalde het niet als lijsttrekker van GeenPeil.
  • @leondewinter Gevierd schrijver trekt van leer tegen de islam, is gevoelig voor complottheorieën.
  • @EWdeVlieger Onconventioneel zakenman noemt zich Tweep des Vaderlands en foetert erop los.
  • @LavieJanRoos Voorheen radiopresentator bij Powned, gesjeesd als lijsttrekker van VNL.
  • @joostniemoller Journalist zakte weg in rassentheorieën, nu op zijn eigen site De Nieuwe Realist.

En dit de toonaangevende ‘linkse’ twitteraars
  • @APechtold De D66-leider heeft de meeste volgers op links: bijna 700.000.
  • @arjenlubach Werd met zijn satirische tv-programma een factor van betekenis, ook voor de politiek.
  • @jesseklaver Mobiliseerde zijn kiezers als ‘Jessias’ met een slimme campagne via de sociale media.
  • @annefleurdd Anne Fleur Dekker, radicaal feministe uit ’t Gooi, overschreeuwt zichzelf wel eens.
  • @wileikelboom Asieladvocaat komt geregeld met scherpzinnig commentaar op dom rechts.
  • @j_postma Redacteur van De Groene en ‘frenemy of the people’ geeft links en rechts met de karwats.
  • @JoshuaLivestro Conservatief en oprichter van Jalta belandde op links door verzet tegen Baudet.
  • @aafkeromeijn Muzikant en schrijfster maakt zich regelmatig boos, en vaak met humor.
  • @Borisham Oud-D66-Kamerlid, bijna 70.000 volgers, twittert net zo onstuitbaar als hij praat.
  • @looovetinkebell Excentrieke kunstenares zet zich in voor vluchtelingen.
  • @SybrenKooistra Campagnestrateeg van Jesse Klaver, maakt zich kwaad over cultuurracisme.
  • @GVerbaan BN’er Georgina Verbaan, 300.000 volgers, schrijft humoristische maar ook kritische tweets.
  • @peterkwint SP-Kamerlid twittert geestdriftig tegen onrecht en voor vechtsport en heavy metal.
  • @2525 Francisco van Jole, hoofdredacteur van Joop, bond de strijd aan met weblogs als GeenStijl.
  • @petrakramer Hakt als Haxis of Evil en ‘treiterdiva’ zonder mededogen in op de reaguurders.
  • @hakhverdian Scherpzinnig politicoloog aan de UvA en blogger op Stuk Rood Vlees.
  • @leolucassen Migratiedeskundige trotseert de hoon van nieuwrechts met feiten over vluchtelingen.
  • @rcbregman Getalenteerd Correspondent, ruim 60.000 volgers, twittert vooral ter zelfpromotie.
  • @einsteinbarbie Schrijfster Stella Bergsma trekt van leer tegen rechts en ‘hondenvanger’ Baudet.

Hoe de boze twitteraar het debat bepaalt

Waardeloos lijstje trouwens. Pechtold & Joshua toonaangevend links? Sywert, Hardald en Eddy rechts?

Schuld attributie via woorden. Het kan. Hoe een klein land, steeds kleiner werd.

fuckmedead.jpg

Hoe verantwoordt de NOS dat we 'wit' moeten zeggen? Dat vraagt de NOS aan iemand die zich 'Anousha Nzume' noemt: 'wit is neutraler'. O ja?

“Broertje van Adbelhamid Abaaoud gesneuveld in Syrië”
Younes Abaaoud, de jongere broer van Abdelhamid Abaaoud - de Belgische terrorist die beschouwd werd als het brein achter de aanslagen van Parijs - is omgekomen in Syrië. Dat kwam aan het licht tijdens het proces tegen Jawad Bendaoud, de man die onderdak bood aan de daders van de aanslag van 13 november 2015 in de Parijse voorstad Saint-Denis.

De voorzitter van het hof deelde het overlijden van Younes Abaaoud vanmorgen mee tijdens de uiteenzetting van de feiten bij de aanvang van het proces tegen Jawad Bendaoud.

Younes Abaaoud sloot zich al op dertienjarige leeftijd aan bij Islamitische Staat. Hij werd in 2014 opgewacht door zijn broer Abdelhamid aan zijn school in Elsene en meegenomen naar Syrië, waar hij werd opgenomen in de terreurorganisatie.

Hoewel er in het verleden al meermaals geruchten de kop opstaken dat Younes Abaaoud om het leven was gekomen, werd zijn dood nooit eerder officieel bevestigd. Hoe Abaaoud om het leven kwam, werd niet meegedeeld, noch de datum of de precieze plek. De tiener zou nu net zeventien jaar zijn.

Ergens wel triest gezien zijn jonge leeftijd.

Grapje!

Terug
Naar boven