XXL Nutrition

Sticky Het Pauper Topic

Wat kost het de belastingbetaler als moeder maandelijks 100 euro zou bijdragen in welke vorm dan ook.
En kan je stellen dat de bijstand door dat extratje gekort moet worden met deze 100 euro? Als dochter het niet van moeder gekregen zou hebben, had ze dat dan zelf kunnen betalen?
Bijvoorbeeld nieuwe voetbalschoenen voor haar kleinkind?
Die 100 euro wordt meteen de economie in gepompt, voorkomt misschien zwart werk of zelfs criminele activiteiten. En die nieuwe voetbalschoenen waren er anders gewoon niet geweest. Wie wordt daar beter van?

De grens ligt gewoon daar waar de wetgever hem legt. Ga je de grens over dan moet je de gevolgen gewoon accepteren. Je kan altijd proberen de grens te verleggen of de (mate) van de gevolgen aan te passen.

Ja ik probeerde me dus een beetje te positioneren tussen deze beide uitersten qua meningen. Ik kan me tot op zekere hoogte vinden in beide standpunten en daarom vind ik het zelf ook een erg lastige discussie.
Wel is het zo dat hier wetgeving niet afdoende kan zijn, hoe goed die wetgeving ook dichtgetimmerd is. Dit zijn randgevallen waar eerst jurisprudentie voor moet worden opgebouwd. Dat is nu dus gebeurd en dat zou een enorm precedent kunnen scheppen voor allerlei andere zaken, alhoewel de betreffende gemeente wel weer op zijn schreden lijkt terug te keren. Ik ben ook wel benieuwd welke bagger er nu allemaal nog meer in de publiciteit gaat komen. Ik las al over bijstandsgerechtigden die het zakgeld van hun kinderen moesten terug betalen...
Dit is ook heel erg lastig en bij nuances zoeken moet je je vaak in allerlei moreel-ethische bochten wringen om dingen als acceptabel/plausibel te zien.

Zelf heb ik een hekel aan klikspanen, maar ik moet ook zeggen dat ik genoeg gevallen heb gezien waarin grof misbruik werd gemaakt van sociale voorzieningen zoals de bijstand.
Als je in een situatie woont/leeft met een modaal inkomen en 40-urige werkweek en het blijkt dat uitkeringstrekkende buurtgenoten het materieel en financieel een stuk beter voor elkaar hebben dan jij, dan zet dat vroeg of laat kwaad bloed.

Dit staat niet helemaal in verhouding tot het voorbeeld van die moeder die boodschappen doet voor haar dochter, maar het is wel oorzakelijk voor de neiging tot het verraden.
Klopt, dat gaat ook wel een stuk verder dan jaloezie, dat tast je rechtvaardigheidsgevoel aan. Het is niet eerlijk dat de één hard werkt voor zijn centen en dat de ander de overheidskas leeg trekt en er vervolgens ook nog eens lekker (illegaal) bij verdient.

Ik doe echt niks. Ik wacht tot het crisis wordt en dan doe ik nog niets wat ik een ander ook kan laten doen. Slechts zelden zeg ik een ander wat hij/zij moet doen of laten. Meestal wacht ik af, ik heb een voorliefde voor proactieve mensen in mijn omgeving.

Vroeger heb ik allerlei baantjes gehad, 13 ambachten ongeveer 12 ongelukken.
En eigenlijk heb ik alleen mezelf beter leren kennen.
Toen maar geaccepteerd dat ik lui ben en ben ik gestopt met werken, en nu ben ik wat ik altijd al was.
Licht en liefde gehuld in geduld.

Zijn de lonen dan te laag, of de uitkeringen te hoog.

Ik snap ook wel dat je dan niet gaat werken en misschien wel hier en daar wat zwart probeert bij te klussen. Maar als je daar geen strenge consequenties aan verbind kan je alle regels omtrent inkomen en toelagen wel loslaten.

Ik snap ook wel dat je dan niet gaat werken en misschien wel hier en daar wat zwart probeert bij te klussen. Maar als je daar geen strenge consequenties aan verbind kan je alle regels omtrent inkomen en toelagen wel loslaten.
Dit is omdat het systeem niet werkt en hopeloos ingewikkeld is, het probleem zijn de toeslagen en kortingen en hoe die soms ineens ipv geleidelijk wegvallen bij het overgaan van een grens.

Er is ook voor mensen die wel werken een bepaald omslagpunt, ga je één euro meer verdienen, dan ga je er heel veel op achteruit, er vallen dan opeens heel veel toeslagen weg.

Voor de "ik klik niet op die linkjes crew": Die 167 slaat op de marginale druk, dat wil zeggen: over iedere extra verdiende euro betaal je 1,67 euro extra belasting.

Laatst bewerkt:
Veel taken kan je laten uit besteden door de particuliere sector. Nu wil ik absoluut niet zeggen dat dat altijd beter is, maar het is wel jammer dat daar niet naar gekeken wordt. Qua efficiëntie en qua kennis liggen daar gemiste kansen. Kijk voor de gein eens op het voedingscentrum, dat is vooral voorlichting met kennis uit de '80/'90.
En hoewel niet alles om winst hoort te draaien, is het niet verkeerd dat er enige prestatie wordt verwacht. Want als je nu kijkt daar dat gedoe met die toeslagen van de belastingdienst, het is toch te schandalig voor woorden hoe ze elkaar de hand boven het hoofd aan het houden zijn.
Jouw optimisme over de particuliere sector kan ik helaas niet delen.

Als je kijkt naar sectoren als zorg en energie dan heeft "marktwerking" daar geen lagere prijzen of een beter product door meerdere aanbieders opgeleverd.

In Amerika is meer particuliere invloed, dus wordt de voedingspyramide (hun schijf van 5) opgesteld door het FDA (Federal Department of Agriculture). Jaap Seidell, hoogleraar voeding, heeft weleens gezegd dat het weinig zin heeft het advies van 250 gram groente per dag te verhogen naar 500 gram als uit onderzoek zou blijken dat dat beter is: mensen halen die 250 gram al niet, als je de lat nog hoger legt dan proberen ze het niet eens meer. Veel onderzoek naar voeding wordt in de VS ook gesponsord door fabrikanten, uit dergelijke onderzoeken van bv Coca Cola blijkt nooit dat teveel suiker heel slecht voor je is.

Bij de belastingdienst werden ook prestaties verwacht, maar de verkeerde. Vaak is het de bankencrisis in het klein, voor een klein beetje geld of een promotie zijn mensen bereid ver te gaan.

Belastingen zijn te hoog. Full time werken met minimumloon is de moeite niet waard.

Hoe dan ook gaat t met uitkeringen soms vaag....Ik ken een situatie...WAO geval die naar t UWV gaat omdat die weer wil werken omdat ie kan...
Uwv: u wilt aan t werk
Persoon: ja
Uwv: maar als u gaat werken zal u minder geld overhouden dan nu...u kunt beter niet gaan werken
Persoon: maar als ik nu wil werken? Weer nuttig voelen en dan weer opbouwen binnen mijn werk?
Uwv: *kijkt alsof ze water zier branden* maar dan gaat u erop achteruit... En daarbij na 6 jaar WAO wil niemand u meer. Gaat u maar naar huis u hoort nog wel van ons....

Die ging dus compleet verslagen weg...wil je en dan helpen ze je nier verder en ga maar op de bank zitten. Zo triest kan t ook gaan.
Btw... die persoon heeft alles zelf opgepakt en is nu weer grotendeels aan t werk. Begonnen met minder inkomen maar nu net iets erboven.

Belastingen zijn te hoog. Full time werken met minimumloon is de moeite niet waard.
Het resultaat zou zoveel mogelijk moeten zijn dat werken moet lonen.

Het is toch onbestaanbaar dat mensen vanuit de bijstand niet de stap (of een stapje) naar werk kunnen maken omdat ze er dan op achteruit gaan. Tel daarbij op de onzekerheid van een tijdelijk contract of flexcontract en het risico is te groot.

Het resultaat zou zoveel mogelijk moeten zijn dat werken moet lonen.

Het is toch onbestaanbaar dat mensen vanuit de bijstand niet de stap naar werk kunnen maken omdat ze er dan op achteruit gaan. Tel daarbij op de onzekerheid van een tijdelijk contract of flexcontract en het risico is te groot.
De makkelijkste oplossing is dan toch om de uitkeringen te verlagen.

Nee, dat is geen oplossing, dat is symptoombestrijding ten koste van mensen die nergens heen kunnen.

Als het veel te druk is in de gang dan kan je wel gaan zeiken dat mensen niet zo moeten duwen, maar je kan ook de deur open doen.

Ja daar schiet je niets mee op. Je blijft je vaste lasten houden. Werken moet lonen.

Als je een uitkering van 500 krijgt dan moeten ze alsnog alles aanvullen met subsidie om alles te kunnen bekostiging.
Dus dat gaat niet werken.

Niet werken
200.gif

Terug
Naar boven