AndroidHealthClinic

Sticky Het Pauper Topic

Ik vind t een bijzonder lastige discussie, probeer toch een beetje de nuance te zoeken.
Waar ligt de grens namelijk? Het is wel collectief geld.
Je moeder die zo af en toe eens een boodschapje voor je meeneemt, alla. Zou denk ik iedereen voor zijn eigen kind doen in een dergelijke situatie.
Mag je moeder ook een nieuwe televisie voor je kopen als je oude kapot is? Of wat bijleggen voor de huur? Voor je sigaretten? Je jaarlijkse vakantie voor je betalen?
Mag je stiefvader ook boodschappen voor je doen? Of de buurman? De vriend van een vriend?

Het verraden is een hele andere zaak. Iemand moet toch ergens geklikt hebben. Daar krijg ik ook de kriebels van.

Wat kost het de belastingbetaler als moeder maandelijks 100 euro zou bijdragen in welke vorm dan ook.
En kan je stellen dat de bijstand door dat extratje gekort moet worden met deze 100 euro? Als dochter het niet van moeder gekregen zou hebben, had ze dat dan zelf kunnen betalen?
Bijvoorbeeld nieuwe voetbalschoenen voor haar kleinkind?
Die 100 euro wordt meteen de economie in gepompt, voorkomt misschien zwart werk of zelfs criminele activiteiten. En die nieuwe voetbalschoenen waren er anders gewoon niet geweest. Wie wordt daar beter van?

Juridisch gezien zijn boodschappen die je krijgt van je moeder hetzelfde als wat je van de voedselbank krijgt. Dus eigenlijk moet je wat je van de voedselbank krijgt melden als inkomsten en zou dat in theorie gekort kunnen worden, al is het feit dat je naar de voedselbank gaat omdat de bijstand tekort schiet.
Zou zomaar eens kunnen dat ze technisch gezien daar wel voedsel van mocht krijgen.

Kunnen alleen mensen die bijstand krijgen gebruik maken van de voedselbank? Nee. Bepalend is het bedrag dat mensen maandelijks tot hun beschikking hebben voor eten en drinken. Wie beneden een bepaalde grens komt, kan een pakket bij de voedselbank laten aanvragen.
Of je in aanmerking komt voor hulp van de voedselbank, hangt af van hoeveel je maandelijks overhoudt voor eten en drinken. Eenvoudig gezegd werkt het zo: we tellen alle inkomsten op. En trekken daar vaste lasten vanaf. Denk daarbij aan huur, water en licht. Er blijft dan een bedrag over voor boodschappen en kleding. Is dit bedrag lager dan ons ‘normbedrag’ van 230 euro? Dán helpt de voedselbank graag.

Komt ook genoeg van de appie?

en versleten voetzolen

1609347211301.png

Van echte criminelen zijn ze bang. 🤭
Collaboratie, angst, gewoon geen zin. Niets menselijks is ze vreemd.

Toen ik 35 jaar geleden (daar gaan we weer) in Leiden werkte, werd er 1500 gulden en een paspoort uit de jas van mijn collega gestolen. Dezelfde week verdween mijn hele motorjas, kon ik in mijn t-shirt naar huis. Weer later, toen ik wat had overgewerkt en net naar huis wilde gaan op de racefiets, zag ik dat de schoonmaker een opvallend jasje aanhad, het zat alleen veel te ruim. Toen ik hem daarmee confronteerde wilde hij het niet teruggeven en probeerde te vluchten. Tegen de klap op zijn gezicht kon hij goed en sleurde me een paar trappen mee naar beneden (ik had wielrenschoenen met van die gladde klikplaatjes aan). Beneden kon hij niet verder, want ik was bovenop hem terechtgekomen. We zaten onder het bloed dat van mij bleek te zijn. Jasje afgepeld en alle troep die erin zat aan hem gegeven, komt net het hoofd van de schoonmaak (CEMSTO) binnen. Die maakte meteen enorme ruzie met mij en vroeg of ik soms met hem wilde vechten. Later nog bijna ontslagen omdat ik ja zei. Daarna aangifte gedaan, die schoonmaker had een strafblad. Ondanks dat ik ook nog op het waarschijnlijke verband met de eerdere diefstal wees, zei de rechercheur er niets mee te gaan doen. Mijn teamleider zei er wel iets mee te zullen gaan doen, maar is later geïntimideerd door het hoofd van de schoonmaak. Toen ik niet veel later naar het buitenland werd uitgezonden, moest ik eerst plechtig beloven daar geen mensen te slaan.

Ij ep et weer over vroeger godnondeju

Collaboratie, angst, gewoon geen zin. Niets menselijks is ze vreemd.

Toen ik 35 jaar geleden (daar gaan we weer) in Leiden werkte, werd er 1500 gulden en een paspoort uit de jas van mijn collega gestolen. Dezelfde week verdween mijn hele motorjas, kon ik in mijn t-shirt naar huis. Weer later, toen ik wat had overgewerkt en net naar huis wilde gaan op de racefiets, zag ik dat de schoonmaker een opvallend jasje aanhad, het zat alleen veel te ruim. Toen ik hem daarmee confronteerde wilde hij het niet teruggeven en probeerde te vluchten. Tegen de klap op zijn gezicht kon hij goed en sleurde me een paar trappen mee naar beneden (ik had wielrenschoenen met van die gladde klikplaatjes aan). Beneden kon hij niet verder, want ik was bovenop hem terechtgekomen. We zaten onder het bloed dat van mij bleek te zijn. Jasje afgepeld en alle troep die erin zat aan hem gegeven, komt net het hoofd van de schoonmaak (CEMSTO) binnen. Die maakte meteen enorme ruzie met mij en vroeg of ik soms met hem wilde vechten. Later nog bijna ontslagen omdat ik ja zei. Daarna aangifte gedaan, die schoonmaker had een strafblad. Ondanks dat ik ook nog op het waarschijnlijke verband met de eerdere diefstal wees, zei de rechercheur er niets mee te gaan doen. Mijn teamleider zei er wel iets mee te zullen gaan doen, maar is later geïntimideerd door het hoofd van de schoonmaak. Toen ik niet veel later naar het buitenland werd uitgezonden, moest ik eerst plechtig beloven daar geen mensen te slaan.
Dus je hebt klappen gekregen van de poetsvrouw?

Je bent wel next-level stupid als je 1500 gulden meeneemt naar werk en dat dan ook nog onbeheerd in je jas achterlaat.

Dus je hebt klappen gekregen van de poetsvrouw?

Meeste bloed heeft verloren.

Bij Peter R. ging een crimineel gewoon langs motordealers, paspoort afgeven, proefritje maken en nam de motor mee naar huis. Motor stond gewoon bij hem op de oprit, alles op camera. Werd niks mee gedaan.

Ik vind t een bijzonder lastige discussie, probeer toch een beetje de nuance te zoeken.
Waar ligt de grens namelijk? Het is wel collectief geld.
Je moeder die zo af en toe eens een boodschapje voor je meeneemt, alla. Zou denk ik iedereen voor zijn eigen kind doen in een dergelijke situatie.
Mag je moeder ook een nieuwe televisie voor je kopen als je oude kapot is? Of wat bijleggen voor de huur? Voor je sigaretten? Je jaarlijkse vakantie voor je betalen?
Mag je stiefvader ook boodschappen voor je doen? Of de buurman? De vriend van een vriend?

Het verraden is een hele andere zaak. Iemand moet toch ergens geklikt hebben. Daar krijg ik ook de kriebels van.

Dit is ook heel erg lastig en bij nuances zoeken moet je je vaak in allerlei moreel-ethische bochten wringen om dingen als acceptabel/plausibel te zien.

Zelf heb ik een hekel aan klikspanen, maar ik moet ook zeggen dat ik genoeg gevallen heb gezien waarin grof misbruik werd gemaakt van sociale voorzieningen zoals de bijstand.
Als je in een situatie woont/leeft met een modaal inkomen en 40-urige werkweek en het blijkt dat uitkeringstrekkende buurtgenoten het materieel en financieel een stuk beter voor elkaar hebben dan jij, dan zet dat vroeg of laat kwaad bloed.

Dit staat niet helemaal in verhouding tot het voorbeeld van die moeder die boodschappen doet voor haar dochter, maar het is wel oorzakelijk voor de neiging tot het verraden.

Dit is ook heel erg lastig en bij nuances zoeken moet je je vaak in allerlei moreel-ethische bochten wringen om dingen als acceptabel/plausibel te zien.

Zelf heb ik een hekel aan klikspanen, maar ik moet ook zeggen dat ik genoeg gevallen heb gezien waarin grof misbruik werd gemaakt van sociale voorzieningen zoals de bijstand.
Als je in een situatie woont/leeft met een modaal inkomen en 40-urige werkweek en het blijkt dat uitkeringstrekkende buurtgenoten het materieel en financieel een stuk beter voor elkaar hebben dan jij, dan zet dat vroeg of laat kwaad bloed.

Dit staat niet helemaal in verhouding tot het voorbeeld van die moeder die boodschappen doet voor haar dochter, maar het is wel oorzakelijk voor de neiging tot het verraden.

De groep die kan werken, het niet wil maar wel 20 uur per week zwart bijverdient verpest het voor de anderen. Die zitten gewoon op 2000 netto. Toeslagen erbij en stressloos leven.

Wel vind ik dat chronisch zieken best wat bij mogen verdienen zonder dat dit direct gevolgen zou moeten hebben voor hun bijstand uitkering. Zat mensen die zich nog wel 1 dag in de week nuttig zouden kunnen maken, maar het niet doen.

Terug
Naar boven