XXL Nutrition

Het Wijn & Vergiste Sappen Topic

Peiling Peiling What's your poison?

• Totaal stemmers
    36
  • Topic Starter Topic Starter
goede vragen man, helaas is het een kerst cadeautje wat ik via een lijstje moet aanschaffen haha.. ik weet enkel een goede witte droge wijn, liefst uit australie
Hoddles Creek 1er Chardonnay 2012.
Te koop bij crush wine te Brussel.

Denk niet dat je beter vindt in die prijsklasse en dat land.

• Like
Waarderingen: Xrp
Gewoon voor een single malt whisky gaan!

Ik heb geen idee man.. schoon familie via lootjes met kerst gekregen ^^

Het beste van
IMG_20191129_155306.jpg
eigen bodem.

Wat flesjes rode wijn uit het wijnrek opmaken aanstaande zaterdag tijdens kerstdiner met vrienden bij mij thuis. Vrijwel alle wijnen gekregen als cadeau'tjes afgelopen jaren dus heb geen idee of het wat is.
20191204_185519.jpg

Wat flesjes rode wijn uit het wijnrek opmaken aanstaande zaterdag tijdens kerstdiner met vrienden bij mij thuis. Vrijwel alle wijnen gekregen als cadeau'tjes afgelopen jaren dus heb geen idee of het wat is.
20191204_185519.jpg
Ga je rood vlees maken? Anders de middelste goed zal zeker goed samenspel zijn. De Chileen ook! Bordeaux is minder mijn ding. Maar staat algemeen bekend als een allemansvriend dus daar doe je zeker niks mis mee.

Hier nog tips voor iemand die lekkere wijn heerlijk vind, maar er de ballen verstand van heeft? Ik regel altijd de wijnen met het kerstdiner, dan hoeven we niet in andermans keuken een gerecht te maken, daar heb ik toch altijd zo'n gruwelijke hekel aan, in andermans keuken koken :emo:

De meeste wijndrinkers zijn gewoon simpele Chardonnay slobberaars.. Maar een lekkere Chardonnay moet er natuurlijk gewoon staan! Er is nog 1 wijnliefhebber en dan vooral voor mooie volle, zware rode wijnen, maar wel met een prettige afdronk, fluweelzacht, niet teveel tannines en vooral niet teveel fruit (zuur blegh). De Saint Emilion doet het altijd erg goed, maar er zijn wellicht nog wat andere goede rode wijnen te bedenken?

Ik weet niet welke gerechten er gemaakt gaan worden en aangezien dat voor de meeste Chardonnay slobberaars ook niet uitmaakt wat ze erbij aan het eten zijn heeft het niet zo heel veel waarde. Er zal sowieso rood vlees bij zijn in elk geval.

Nu dacht ik zelf aan deze Chardonnay:
https://www.vivino.com/teperberg-impression-chardonnay/w/3768572?year=2018&price_id=19414357 - Is weer eens wat anders dan de bekende landen en zou het goed doen.

Voor de rode wijn laat ik me graag verrassen op basis van de gegeven input. Een goede Saint Emilion loopt al snel in de papieren, zijn er goede betaalbare alternatieven?

Ga je rood vlees maken? Anders de middelste goed zal zeker goed samenspel zijn. De Chileen ook! Bordeaux is minder mijn ding. Maar staat algemeen bekend als een allemansvriend dus daar doe je zeker niks mis mee.
Die Santa Alicia gran reserva cabernet sauvignon is een top wijntje. Is verkrijgbaar bij de Sligro voor iets van €7.
We doen meerdere gangen, hoofdgerecht is diamandhaas met rode wiijnsaus. Ik plaats straks wel het menu.

@apfelstrudel super kijk er naar uit!
@Punjab kom hier later op terug ben nog aan het lunchen. ,)

Hier nog tips voor iemand die lekkere wijn heerlijk vind, maar er de ballen verstand van heeft? Ik regel altijd de wijnen met het kerstdiner, dan hoeven we niet in andermans keuken een gerecht te maken, daar heb ik toch altijd zo'n gruwelijke hekel aan, in andermans keuken koken :emo:

De meeste wijndrinkers zijn gewoon simpele Chardonnay slobberaars.. Maar een lekkere Chardonnay moet er natuurlijk gewoon staan! Er is nog 1 wijnliefhebber en dan vooral voor mooie volle, zware rode wijnen, maar wel met een prettige afdronk, fluweelzacht, niet teveel tannines en vooral niet teveel fruit (zuur blegh). De Saint Emilion doet het altijd erg goed, maar er zijn wellicht nog wat andere goede rode wijnen te bedenken?

Ik weet niet welke gerechten er gemaakt gaan worden en aangezien dat voor de meeste Chardonnay slobberaars ook niet uitmaakt wat ze erbij aan het eten zijn heeft het niet zo heel veel waarde. Er zal sowieso rood vlees bij zijn in elk geval.

Nu dacht ik zelf aan deze Chardonnay:
https://www.vivino.com/teperberg-impression-chardonnay/w/3768572?year=2018&price_id=19414357 - Is weer eens wat anders dan de bekende landen en zou het goed doen.

Voor de rode wijn laat ik me graag verrassen op basis van de gegeven input. Een goede Saint Emilion loopt al snel in de papieren, zijn er goede betaalbare alternatieven?
Pun, ik denk dat deze chardonnay wat atypisch zal zijn omwille van de regio. Het enige wat m.i. gelijkaardig zal zijn is de opvoeding van de druiven. M.a.w. op nieuwe of oude barrique.

Welke regio woon je? Dan wil ik wel eens uitzoeken welke wijnhandel er zit met een degelijk aanbod.

Voor de rode wijn.
Als je zuren wilt vermijden dan is Italiaanse wijn een no go. Spaanse wijnen en dan nog liefst priorat of utiel requena lijken me grote kanshebbers.
Blijf je in bordeaux, neem dan vooral rechteroever.
St.emil... of Pomerol die bevatten een hoog percentage aan merlot. Beter mijdt je ook de frissere jaren. Frisser jaar= meer zuur en stroeve tannine structuur. Aangeraden jaren zijn 08, 09,10,15 en 16.

Regio Nijmegen / Noord Limburg :)

Dank alvast :thumbs:

Bronckhorster No.19. Een Saison op Souvignier Gris French Oak barrels. Je ruikt de wijn goed. Smaakt vol, tikje romig, mede door het koolzuurtje. Droog fris en iets fruitig meloen. Aanradertje.

20191206_191119.jpg

Ook nog een mooi flesje wilde wijn voor een collega als kerstkado gekocht. Ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd.

20191206_192209.jpg

Terug
Naar boven