Fitness Seller

Het (zoveelste) eiwitrijke voeding topic

Je weet dat mensen altijd minder VVM hebben dan gewicht...
Stel ik weeg 100 kilo bij 20%. Als ik 2.5 per kg lichaamsgewicht zou nemen, neem ik 250g. Als ik 2.5 per kg VVM zou nemen, neem ik 200g.

Het blijkt dat 1.6g per kg lichaamsgewicht een hoeveelheid is die gemiddeld genomen spieropbouw maximaal stimuleert. Echter tijdens een kcal deficiet zal een groter aandeel eiwitten ook als brandstof gebruikt worden en is het aan te bevelen om iets hoger te gaan qua eiwitten.

Gezien het feit dat de TS zijn eiwitinname baseert op VVM en niet op kilogrammen EN gezien het feit dat hij gaat cutten. Zou ik hem een 2g per kg lichaamsgewicht adviseren. Dat is iets lager dan de 167 die hij nu zal nemen (2.5g per kg VVM). Maar heel veel scheelt dat niet.

9 vd 10 "bodybuilders" overdrijven sterk met hun eiwitinname. Het is niet zo dat eiwit spiergroei stimuleert, dat moet nl. training doen. Eiwit herstelt enkel dat wat is beschadigd en daar is het menselijk lichaam doorgaans heel efficient in.

Vond dit wel een prima interview omtrent proteine inname en gerelateerde zaken.

Ik baseer mijn mening meer op wetenschappelijke onderzoeken en er zijn er maar heel weinig die effectief bewijzen dat meer eiwit beter is.

Toevallig is de persoon in de video een wetenschapper die onderzoek doet naar dit onderwerp en die zich ook uitsluitend baseert hierop.

Je weet dat mensen altijd minder VVM hebben dan gewicht...
Stel ik weeg 100 kilo bij 20%. Als ik 2.5 per kg lichaamsgewicht zou nemen, neem ik 250g. Als ik 2.5 per kg VVM zou nemen, neem ik 200g.

Het blijkt dat 1.6g per kg lichaamsgewicht een hoeveelheid is die gemiddeld genomen spieropbouw maximaal stimuleert. Echter tijdens een kcal deficiet zal een groter aandeel eiwitten ook als brandstof gebruikt worden en is het aan te bevelen om iets hoger te gaan qua eiwitten.

Gezien het feit dat de TS zijn eiwitinname baseert op VVM en niet op kilogrammen EN gezien het feit dat hij gaat cutten. Zou ik hem een 2g per kg lichaamsgewicht adviseren. Dat is iets lager dan de 167 die hij nu zal nemen (2.5g per kg VVM). Maar heel veel scheelt dat niet.

True....was maar half aan het lezen :) mensen nemen meestal idd gewoon hun lichaamsgewicht en niet vvm. En idd vvm is minder dan totale massa :)

• Topic Starter Topic Starter
Lastig lastig. Ik weet ook dat 2,5 gram per kg VVM eigenlijk teveel is, daarom heb ik altijd 2 gram gepakt (dus ongeveer 1,8 per kilo lichaamsgewicht). Daar hebben jullie gelijk in. Omdat ik wat droger wil worden en mijn vasculariteit wil stimuleren, dacht ik dus aan die 2,5 gram. Daardoor blijven er bij de berekening minder koolhydraten over, waardoor mijn vochtgehalte hopelijk wat daalt. Natuurlijk draagt een lager vetpercentage het meest bij aan een stimulering van de vasculariteit. Ik denk dat ik ga voor 2 gram per kilo lichaamsgewicht (=22% van totaal). Ik pak nu trouwens 1,5 gram vet, kan ik dit dan verhogen zodat mijn KH lager uitkomen? Of toch maar meer KH nemen dan dat ik wou in de cut (40% van totaalinname bij eiwitten en vetten van respectievelijk 2 en 1,5 gram)?.

1,5 gr vet is vrij veel ja.

Ik zou gewoon 1,5gr eiwit doen, 1gr vet en de rest opvullen met koolhydraten. Het lijkt me sterk dat je echt veel vocht gaat vasthouden door wat meer carbs in je dieet. En als het toch zo is, who cares? Water is toch geen vet? Gewoon veel water drinken, clean eten en je eten goed zouten, dan pis je het allemaal weer uit.

1,5 gr vet is vrij veel ja.

Ik zou gewoon 1,5gr eiwit doen, 1gr vet en de rest opvullen met koolhydraten. Het lijkt me sterk dat je echt veel vocht gaat vasthouden door wat meer carbs in je dieet. En als het toch zo is, who cares? Water is toch geen vet? Gewoon veel water drinken, clean eten en je eten goed zouten, dan pis je het allemaal weer uit.

1.5 vet is helemaal zo veel niet. Aangeraden is MINSTENS 1 gr vet. 1.5 is zeker nog ok.

Lastig lastig. Ik weet ook dat 2,5 gram per kg VVM eigenlijk teveel is, daarom heb ik altijd 2 gram gepakt (dus ongeveer 1,8 per kilo lichaamsgewicht). Daar hebben jullie gelijk in. Omdat ik wat droger wil worden en mijn vasculariteit wil stimuleren, dacht ik dus aan die 2,5 gram. Daardoor blijven er bij de berekening minder koolhydraten over, waardoor mijn vochtgehalte hopelijk wat daalt. Natuurlijk draagt een lager vetpercentage het meest bij aan een stimulering van de vasculariteit. Ik denk dat ik ga voor 2 gram per kilo lichaamsgewicht (=22% van totaal). Ik pak nu trouwens 1,5 gram vet, kan ik dit dan verhogen zodat mijn KH lager uitkomen? Of toch maar meer KH nemen dan dat ik wou in de cut (40% van totaalinname bij eiwitten en vetten van respectievelijk 2 en 1,5 gram)?.

Van koolhydraten houd je inderdaad vocht vast (IN JE SPIEREN in de vorm van glyocgeen). Oftewel je spieren ogen vol in plaats van vlak/plat zoals wanneer je glycogeenvoorraden dalen. Je houd van koolhydraten geen onderhuids vocht vast. Dit heeft eerder met relatieve zoutinname te maken, maar ook temperatuur, vochtinname, stress, slaap etc spelen een rol.

Ik zou je adviseren om minimaal 2g eiwitten per kg lichaamsgewicht te nemen. Koolhydraten op minimaal 150g. Maar persoonlijk zou ik gaan voor 200g. Rest vetten.

Vond dit wel een prima interview omtrent proteine inname en gerelateerde zaken.

Heb de video nog niet gezien maar aan het plaatje te zien is dat Jorn van Trommelen (ooit lid hier, of nog?).
Tb4kMTxl.jpg

Van wat ik gelezen heb van hem is mijn indruk dat hij weet waar die over praat.

Terug
Naar boven