XXL Nutrition

Highland games, schoenen.

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Training 10.000 berichten
Waardering
3.702
Ik heb al een aantal malen gezien dat er bij een bepaald onderdeel schoenen gedragen werden met een soort "messen" vooraan.

Laten julie die maken of zijn die te koop in speciaal zaken?

PM stahmixson.;)

Puntige schoenen

Ik heb al een aantal malen gezien dat er bij een bepaald onderdeel schoenen gedragen werden met een soort "messen" vooraan.

Laten julie die maken of zijn die te koop in speciaal zaken?

Het zijn geen messen maar puntige ijzers om meer grip te krijgen bij o.a. hamerslingeren. Het lijkt op 'eigen' browsels.

Maar wat Tjok al aangeeft: vraag Staafmixer! :D

Het zijn inderdaad stalen strippen die aan het uiteinde puntig gemaakt zijn zodat je ze de grond in kan schoppen. De strippen worden met slotbouten in de schoenen bevestigd. Het zijn overigens stevige werkschoenen met stalen platen in de zolen.
We maken ze dus gewoon zelf en worden gebruikt bij het hamerslingeren om verder achterover te kunnen hangen en zo de draaicirkel te vergroten wat resulteert in een grotere afstand.

In de onderstaande link kun je zien hoe ze gemaakt worden. Even naar beneden scrollen naar Hammer spikes.

Scottish Heavy Athletics

• Topic Starter Topic Starter
Tnx

Zie:[Link niet meer beschikbaar]
Zo te zien gebruikt Jarno Hams maar 1 zo'n schoen; maar dat is ook een monster op zich! :D
2 of 1 maakt opzich niet zoveel uit. Het is belangrijk, als je ze al gebruikt, dat je 'em op de schoen zet waar de meeste kracht op komt. Weet eerlijk gezegd niet welke dat is.. :o

Ik denk dat als je rechtshandig bent je 'm op je linkervoet wil. Maar kan 't ook compleet fout hebben..

2 of 1 maakt opzich niet zoveel uit. Het is belangrijk, als je ze al gebruikt, dat je 'em op de schoen zet waar de meeste kracht op komt. Weet eerlijk gezegd niet welke dat is.. :o

Ik denk dat als je rechtshandig bent je 'm op je linkervoet wil. Maar kan 't ook compleet fout hebben..

Als je rechtshandig bent doe je hem aan je rechtervoet zodat je met links weg kunt stappen zonder dat je hammerspike in de grond blijft steken.

Maakt niet uit

Als je rechtshandig bent doe je hem aan je rechtervoet zodat je met links weg kunt stappen zonder dat je hammerspike in de grond blijft steken.

Bij Jarno weet ik haast zeker dat het niet uit maakt welke schoen; hij maakt er toch geen gebruik van! Ik heb hem zien "Highland Gamen"! :D

@ 3XL, ga je highlanden? of doe je dat al?

ik laat ze zelf maken....

16iax37.gif

Ben ook benieuwd wat XXL ermee wilt doen ?
Was hij ook niet betrokken bij organisatie Hank ?

Ik moet nog eens langs bij de smit, hoeveel moet ik er laten maken ?
ze kosten zo'n € 25 per paar ;)

Daan, welke maat heb jij ? IK gebruik de mijne voorlopig toch niet......helaas :(

• Topic Starter Topic Starter
Wat is julie ervaring mbt draaien van het onderbeen. Ik bedoel dan, gebeurd het wel eens dat iemand een draai maakt terwijl de voet blijft staan (ik ken iemand die dit mee heeft gemaakt met noppenschoenen en die hield daar een gebroken kuit en scheenbeen mee op)

Wat is julie ervaring mbt draaien van het onderbeen. Ik bedoel dan, gebeurd het wel eens dat iemand een draai maakt terwijl de voet blijft staan (ik ken iemand die dit mee heeft gemaakt met noppenschoenen en die hield daar een gebroken kuit en scheenbeen mee op)

Nee, dat komt eigenlijk nooit voor want je stapt toch meer achterwaarts weg dus je trekt de stalen punt mee in de wegstaprichting.

Ja, aan dat blijven steken was ik ook aan het denken. Als je kijkt naar hamerslingeraars en kogelstoters in de atletiek, die gebruiken juist erg gladde schoenen, om beter te kunnen spinnen. Heeft er iemand een filmpje waar het gebruik van die pin duidelijk getoond wordt? Ik kan me de techniek niet voorstellen.

[Link niet meer beschikbaar]

Nu snap ik het. De werper draait enkel de hamer rond, maar blijft zelf staan, in tegenstelling tot het hamerslingeren in de atletiek waar de werper zelf ook om zijn as draait.
Bedankt voor de verduidelijking.

Graag gedaan.

Terug
Naar boven