XXL Nutrition

Hij komt, hij komt maar zonder Zwarte Piet !?

Peiling Peiling Moet zwarte Piet weg?

• Ja.

Stemmen: 27 12,3%
  • Nee.

Stemmen: 192 87,7%

• Totaal stemmers
    219
  • Peiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet je. Ik ben geen racist, nooit geweest ook. Maar dit gezeur waar die n*gers nu mee bezig zijn zet kwaad bloed onder de autochtone bevolking. En dit is koren op de molen van extreem rechtse groeperingen.

Je moet eens kijken naar commentaren op nieuwssites. Daar wordt constant gezegd dat Zwarte Piet geen n*ger is, maar zwart zou zijn van het roet. Veel mensen denken dus wel degelijk dat Zwarte Piet zijn zwarte kleur heeft gekregen door het roet.

En als iedereen dat nou zou denken zijn we klaar met deze discussie.
Geef nou maar toe. Je bent gewoon een racist!

Centaur: dit filmpje heeft ongeveer elk kind de laatste twintig jaar in Vlaanderen gekeken:

http://www.youtube.com/watch?v=hMn6thkorNs

Hier wordt letterlijk gezegd dat Zwarte Piet zwart werd door het roet, en ooit blank is geweest. Het is dus wel degelijk zo dat men later is gaan verkondigen dat Zwarte Piet geen n*ger is (wat hij oorspronkelijk wel was), maar zwart werd door het roet, en dus niet enkel zo zwart ALS roet is.

Kan Sinterklaas dit jaar gewoon niet alle stoute janknegers gewoon meenemen naar Spanje.

Weet je. Ik ben geen racist, nooit geweest ook. Maar dit gezeur waar die n*gers nu mee bezig zijn zet kwaad bloed onder de autochtone bevolking. En dit is koren op de molen van extreem rechtse groeperingen.

Wie zegt dat 'die n*gers' aan het 'zeuren' zijn? Dit is iets wat leeft onder de gehele NL samenleving. Het is toch mooi dat we in een land als NL kunnen praten op een relaxte manier, met hier en daar een grap, zoals het hoort? Waarom gelijk een discussie in de kiem smoren, omdat je het 'gezeur' vindt? Het doet mensen pijn, daar zou je toch naar mogen luisteren? Ik snap die woede die bij sommige mensen heerst echt niet zo goed. Volgens mij schuilt daaronder een enorme angst voor verandering, maar guess what; de wereld verandert elke dag om je heen en vasthouden aan oude tradities en regels maakt dat er niet minder op. Ik denk echt dat we over 30 jaar terugkijken en ons kapot schamen dat we onszelf verkleden en een karikatuur van zwarten neerzetten, voor een 'kinderfeest'. Ik heb hier toevallig een schoolboekje liggen uit de jaren 50, waar verhalen staan over een "Nikker in het dorp". Tijden veranderen, culturen veranderen en daarover dient gediscussieerd te worden op een beschaafde manier. Opmerking als 'aanpassen en anders opdonderen naar je apenland' zijn nou net de racistische ondertonen die in deze discussie gevoerd moeten worden. Er komt geen massale rassenoorlog, er komt geen nieuwe holocaust waar alle Marokkanen de blanken gaan vergassen, hou nou eens op met die angstige reacties! Praat, respecteer en laat mensen en hun meningen in hun waarde.

Overigens vind ik de opmerkingen die ik hier over het algemeen lees, zoals "ik ben geen racist, maar....." getuigen van een extreem laag denkniveau (no offence) en hoop dat de gemiddelde DBBer en hun online opmerkingen geen exacte afspiegeling van de maatschappij zijn...Opvallend is dat de vraag of zwarte piet racistisch is of niet, op deze manier al beantwoord wordt binnen de argumenten die aangevoerd worden.

Centaur: dit filmpje heeft ongeveer elk kind de laatste twintig jaar in Vlaanderen gekeken:

http://www.youtube.com/watch?v=hMn6thkorNs

Hier wordt letterlijk gezegd dat Zwarte Piet zwart werd door het roet, en ooit blank is geweest. Het is dus wel degelijk zo dat men later is gaan verkondigen dat Zwarte Piet geen n*ger is (wat hij oorspronkelijk wel was), maar zwart werd door het roet, en dus niet enkel zo zwart ALS roet is.

Impliciet erkent men dat de wijze waarop Piet wordt neergezet onaanvaardbaar is op die manier.

Het is onbetwist dat Piet eigenlijk een negerkarikatuur is als je even de historie in duikt.

- Oftewel is het dan aanvaardbaar hoe hij wordt neergezet en veranderen we Piet niet en zeggen we ook dat het een n*ger is.

- Oftewel is het onaanvaardbaar en moeten we iets veranderen aan Piet.

Ontkennen dat Piet een negerkarikatuur is voor de kindertjes met dit verhaal en dan verontwaardigd reageren als mensen zeggen dat Piet een negerkarikatuur is, lijkt me geen optie.

Wat mag als humor worden gezien en wat gaat te ver? Zeg het zelf maar:

mg4.jpg

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Laatst bewerkt:
btw respect voor die gast die hem weer naar binnen haalt :D

En als iedereen dat nou zou denken zijn we klaar met deze discussie.
Geef nou maar toe. Je bent gewoon een racist!

Omdat het een ontkenning is van wat hij overduidelijk is: een negerkarikatuur.

Het woord racist is sowieso niet op zijn plaats in het hele verhaal. Dat polariseert alleen maar terwijl de voorstanders van Piet in niks racistisch zijn, behalve in het erkennen van het recht van anderen om verontwaardigd te zijn over een karikatuur dat van hen wordt neergezet.

---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 15:32 ----------

Wat mag als humor worden gezien en wat gaat te ver? Zeg het zelf maar:

mg4.jpg

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Is zwarte piet humor? Neen

btw respect voor die gast die hem weer naar binnen haalt :D
Zeker, helaas één van de weinige die het debat wel normaal wil en kan voeren.

---------- Post toegevoegd 20 October 2013 om 15:35 ----------

Merendeel van hip hop is dan ook racistisch aangezien alle n*gers bijna altijd worden neergezet als wapen dragende, drugs dealende gangsters.

Maar daar hoor je dan natuurlijk weer niets over. Want jezelf generaliseren als criminelen, geeft natuurlijk geen verkeerd beeld af. Maar cadeautjes uitdelen kan echt niet door de beugel.

Omdat hun, ons (onze traditie) aanvallen.

In een aanval zijn winnaars en verliezers. Dat hoeft hier al helemaal niet zo te zijn. De zwartjes zijn echt niet gestoord in de bovenkamer dat ze een negerkarikatuur zien in Zwarte Piet, ze vallen je niet aan, ze maken het alleen kenbaar.

Omdat een ander zich vraagt of jij je een beetje wil aanpassen wordt je nog niet gelijk aangevallen.

In een aanval zijn winnaars en verliezers. Dat hoeft hier al helemaal niet zo te zijn. De zwartjes zijn echt niet gestoord in de bovenkamer dat ze een negerkarikatuur zien in Zwarte Piet, ze vallen je niet aan, ze maken het alleen kenbaar.

Omdat een ander zich vraagt of jij je een beetje wil aanpassen wordt je nog niet gelijk aangevallen.

'een beetje wil aanpassen' ? oké, dat alle moslims die naar hier komen zich ook maar een beetje aanpassen en dat slachten van een schaap bij het offerfeest achterwege laten. Als we toch bezig zijn met tradities af te schaffen kunnen we gelijk alles aanpassen.

'een beetje wil aanpassen' ? oké, dat alle moslims die naar hier komen zich ook maar een beetje aanpassen en dat slachten van een schaap bij het offerfeest achterwege laten. Als we toch bezig zijn met tradities af te schaffen kunnen we gelijk alles aanpassen.

Ik zou dit een heel ander soort discussie vinden als het de moslims waren die wat te zeiken hadden, maar dat is niet het geval.

Gasten die geen nederlands spreken maar wel ons aanvallen om onze tradities? Heel apart.
Ik wil dat vanaf nu elk gebruik in elk land/geloof bij de VN onderzocht wordt of er geen groepering of individu die zich voelt gediscrimineerd/aangevallen/vernederd of wat dan ook. Alles afschaffen.

Ik zou dit een heel ander soort discussie vinden als het de moslims waren die wat te zeiken hadden, maar dat is niet het geval.

Nee, daar gaat het imo helemaal niet om. Als we toch allemaal gelijk zijn kunnen de moslims deze traditie toch ook afschaffen?

Omdat het een ontkenning is van wat hij overduidelijk is: een negerkarikatuur.
Met dit soort uitspraken ben je discriminerend bezig. Of om in jou geloof te blijven, hou je het racistisch karakter van het fictieve figuur 'zwarte Piet' in stand.
Het bannen/verbieden van het figuur zwarte Piet zal niets veranderen aan de lading die jij en andere tegenstanders eraan geven. Het figuur zal altijd blijven bestaan want burgers blijven het feest zo vieren.
Het enige wat je kan helpen is anders te gaan denken, dan verdwijnt deze racistische context die je er zo graag aan probeert te koppelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven