Johny zei:
Studeren is echt wel relaxed. Maar no offence, mbo is meer school dan studeren. Je zit daar gewoon in klasverband naar een of andere leraar te luisteren (volgens mij dan). College kennen ze daar toch ook niet??
Met hbo is dat wel anders en met WO al helemaal. Veel meer vrijheid en minder gezeik. Je moet gewoon zelf weten of je naar college gaat en zie maar of je je tentamens haalt. Weinig werkstukken enzo inleveren (althans bij mij iig nooit).
Ik kan je ook wel aanraden om op jezelf te gaan wonen in een grote stad en hbo te gaan doen Frenkpie, lekker leerzaam voor jezelf en super relaxed
jonge.. je hebt helemaal gelijk. MBO-er is een scholier.. geen student !
En je hebt weer gelijk: ja wij zitten in een klasverband naar een leraar te luisteren die 1-2 uur aan een stuk over wat saaie SHIT aan het lullen is. En niemand kan opletten en hebben zelfs moeite om wakker te blijven ! Ik herinner me de lessen van vorige periode nog: ahh orientatie op de informatieanalyse.. leuk !
Komen we binnen, moeten we op de stoeltjes zitten, pakken ons boek en gaan samen paar bladzijdes door bespreken, leraar geeft nog wa extra info... zóóó slaapverwekkend ! En ontiegelijk nutteloos

ik had soms SERIEUS moeite om wakker te blijven, terwijl ik écht iets wou leren
Na die 2 uur vervelen, mag je vervolgens weer 1,5 uur wachten..tussenuur... dan weer 2 uur zon soort les. en dan nog een uur tussenuur enzovoorts enzovoorts !!! En zo zit je van smorgens half 9 tot savonds half 5 - 5 uur op school

en je leert vrij weining.. alleen soms wat van de (praktijk )opdrachten die je maakt..
En dan moet je nog helemaal naar huis.. 10 min lopen naar de eerste halte. dan 20 min in de bus naar station. Om vervolgens te wachten op de bus die naar je dorp rijdt (die maar om de 45 min rijdt..

). Dus als het een beetje tegen zit, ben je 2,5 uur onderweg naar huis
Je bent verplicht op school te komen, als je 1 les ongeoorloofd skipped, krijg je meteen een waarschuwing en meerdere lessen een brief van verzuim thuis gestuurd
Ik ga maandag ochtend ff naar de randstad, voor een zomerbaantje. Ik kreeg afgelopen week een brief binenn dat de edah hier in de buurt werknemers zoekt voor de vakantie... dat is dan wel een voordeel.