AndroidHealthClinic

Hoe te squatten in een Smith-machine?

Scarred Rock

Cool Novice
Waardering
0
Zoals de topictittel dus aankondigd:
Hoe pak ik dit aan?
In UnivFit, waar ik ga zijn geen losse Barbells.. Op de horizontal Legg Press Doe ik intussen 190 kg en ik heb niet het gevoel dat dit de ideale training is, om maar te zeggen dat het een belachelijk hoog gewicht is vergeleken met de moeite die ik er voor hoef te doen. Nochtans voer ik de beweging uit zoals het hoort op dit toestel.
Omdat ik nu eenmaal een serieuze jongen ben :p die een serieuze kont wil :D zou ik dan ook dit uit m'n training willen gooien en vervangen door squats. Geen losse barbell te vinden in heel die zaal, wel n Smithmachine dus daar zal het gaan moeten gebeuren.
Waar moet ik op letten?
Wat is een goed begingewicht-aantal reps?
In welk topic had ik moeten kijken alvorens hier domme vragen te stellen?
Commentaar en andere ongein van harte welkom, bedankt.

Kan je niet een andere gym zoeken. Frontsquats in de smith zijn imo wel goed om de quads aan te pakken, backsquats zou je imo los moeten kunnen doen.

• Topic Starter Topic Starter
Andere gym, om allerlei redenen pas in september/oktober mogelijk
ik wil nù een squatreet :p

Misschien nogal een dom advies, maar zoek een andere sportschool

Dan zal je het voorlopig in de smith moeten klaren, zo heel veel zal het ook weer niet uitmaken. Wel wordt gezegd dat squatten in de smith een hoger risico op blessures inhoudt.

En juist daarom zou ik dus willen weten waar ik op moet letten, wat de goeie techniek is en met welke (grootteorde) gewicht ik best begin.. niet zo vies veel zin in blessure namelijk, en ièmand zal het hier toch wel weten? K heb namelijk niet 't idee dak het aan die nog net niet afgestudeerde LO'ers daar moet gaan vragen :p
Uiteraard kan ik gewoon op youtube kijken of der een filmpje o staat, maar der is evenveel kans dat dat net een slecht voorbeeld is en dat ik zo 'n knien rug en schouders naar de t*fus help...

Tot september kun je pistols gaan oefenen.

En juist daarom zou ik dus willen weten waar ik op moet letten, wat de goeie techniek is en met welke (grootteorde) gewicht ik best begin.. niet zo vies veel zin in blessure namelijk, en ièmand zal het hier toch wel weten? K heb namelijk niet 't idee dak het aan die nog net niet afgestudeerde LO'ers daar moet gaan vragen :p
Uiteraard kan ik gewoon op youtube kijken of der een filmpje o staat, maar der is evenveel kans dat dat net een slecht voorbeeld is en dat ik zo 'n knien rug en schouders naar de t*fus help...
Je moet gewoon je rug recht houden en niet te ver voorover leunen wanneer je beneden bent. Zal geen probleem zijn in de smith. Zoveel mogelijk proberen te duwen vanuit de hielen, same als de gewone squat. Als je gewoon de juiste vorm houdt zal er moeilijk iets verkeerd lopen. Er is geen speciale truuk om blessurevrij te squatten buiten dat.

UnivFit ?

Alweer zo'n universitair sportcentrum waar krachtsport een verboden woord is ?

antwoord dat spontaan in me opkwam toen ik topic-titel las: "niet"

Ik squat alleen maar in een smithmachine simpelweg omdat het niet anders kan. Ja ik ben van plan om binnenkort ergens anders te gaan trainen, vooral ook om andere redenen maar goed..

Ik kan me voorstellen dat het in de smith machine niet ideaal is, qua lichaamshouding etc maar wat betreft spier en krachtgroei kan ik tevreden zijn. Door middel van de smith heb ik mijn lange ecto benen en platte ecto reet (heb nu gewoon zo'n bolle brede reet, m'n vriendin is er erg blij mee) toch aanzienlijk meer volume gegeven, wat sommige mensen ook beweren over de smit... Niet dat je mij zal horen zeggen dat het net zo'n goede methode is als 'echt' squatten.

Je kan ook "one leg press" doen.

Ik moet eerlijk zijn ik vind frontsquats in de Smith het geilste wat er is voor benen. Kan smerig veel gewicht verplaatsen en voor mijn lichaam voelt het perfect aan. Losse squats horen er zeker wel bij, maar voor mij is Smith Frontsquats helemaal "the shit" :D

Alweer zo'n universitair sportcentrum waar krachtsport een verboden woord is ?
'verboden' zou'k niet zeggen, de infrastructuur is er gewoon niet naar

tenx! hier kan ik wat mee

Ik kan me voorstellen dat het in de smith machine niet ideaal is, qua lichaamshouding etc maar wat betreft spier en krachtgroei kan ik tevreden zijn.
Dus het kàn en het is 'tamelijk' effectief, mooi

Je kan ook "one leg press" doen.
da's waar, had ik nog niet aan gedacht. :o

Bedankt voor de reacties allemaal, volgende keer waag ik me er eens aan. backsquats zullen nog even moeten wachten

Dus het kàn en het is 'tamelijk' effectief, mooi

Niet bedoeld als opschep post. Maar het is niet "tamelijk" effectief maar zeer effectief. Iedereen doet hier zo super ruig over los squatten maar hebben geen poten. Ik doe heerlijk mijn Smith Frontsquats en heb 78cm poten bij een lengte van 1,74. Op DBB is het blijkbaar ruig om te zeggen dat los squatten het beste is wat er is en Smith gay is... maar ik zeg altijd: You can't argue with results.
Dus doe gewoon lekker waar je van groeit. Bij mij is dat smith, misschien is dat bij jou ook.

Niet bedoeld als opschep post. Maar het is niet "tamelijk" effectief maar zeer effectief. Iedereen doet hier zo super ruig over los squatten maar hebben geen poten. Ik doe heerlijk mijn Smith Frontsquats en heb 78cm poten bij een lengte van 1,74. Op DBB is het blijkbaar ruig om te zeggen dat los squatten het beste is wat er is en Smith gay is... maar ik zeg altijd: You can't argue with results.
Dus doe gewoon lekker waar je van groeit. Bij mij is dat smith, misschien is dat bij jou ook.

En misschien had je dankzij los squatten nu wel 80 cm benen gehad...

Terug
Naar boven