AndroidHealthClinic

Hoe trainen op hartslag? Is dit efficiënt?

Ik wil je het volgende aanraden: laat je niet gek maken door de commerciële fitnessinstructeur van tegenwoordig. Vetverbranden in theorie is heel simpel: er moet meer uit dan dat er binnenkomt. Ofwel verbruik meer kcal. dan de dagelijkse hoeveelheid kcal. aan voeding. Ik adviseer tussen de 300 en 800 kcal. per dag in de min te gaan en dan kijken hoe jouw lichaam hierop reageert.
Het is inderdaad zo dat jouw lichaam bij een lage hartfrequentie vetverbrandt; zelfs in volledige rust verbrand je vet. Alleen is het niveau van deze verbranding dusdanig laag dat jouw verbranding niet naar wens zal lopen. Ga jij een uur cardiotrainen in jouw zogenaamde vetverbrandingzone óf ga nu eens een flinke intensieve intervaltraining volgen waarbij jouw hartslag tegen het submaximale aanzit. Vergelijk nu eens de hoeveelheid verbrande kcal. Het is en blijft gewoon een simpel sommetje.
Ik wil er wel even bijzeggen dat ik mijn klanten altijd krachttraining adviseer om te verbranden en niet in eerste plaats cardio, maar dat is een hele andere discussie... Succes!

Een marathonloper die in de eerste minuten te snel gaat om een goede positie te veroveren, produceert meteen al zoveel lactaat dat hem dat kan opbreken in het verloop van de wedstrijd. Ook schaatsers op de 10.000 meter moeten dit aan het einde van hun wedstrijd vaak bekopen.

Zegt weinig over al dan niet schadelijk zijn van melkzuur. Alleen dat het zich ophoopt in dezelfde omstandigheden waarin je prestatieproblemen hebt. Dus als signaal is het zeer bruikbaar, maar als verklaring staat het nog steeds open.

Voor zover ik gezien heb is het wel zo dat de spiercellen zelf het melkzuur verder verbranden op het moment dat er weer voldoende zuurstof is en de inspanning afneemt. Het hele gebeuren vindt plaats in de spiercellen zelf.

Zegt weinig over al dan niet schadelijk zijn van melkzuur. Alleen dat het zich ophoopt in dezelfde omstandigheden waarin je prestatieproblemen hebt. Dus als signaal is het zeer bruikbaar, maar als verklaring staat het nog steeds open.

Mijn reactie was daarom ook:

Dus het ontstaan van lactaat is toch niet zo gezond als men het voor wilt doen komen?

Vraag blijft; als lactaat op zich niet schadelijk is, waarom breekt het teveel aan lactaat dan in het verloop of op het einde van de wedstrijd op?

Vraag blijft; als lactaat op zich niet schadelijk is, waarom breekt het teveel aan lactaat dan in het verloop of op het einde van de wedstrijd op?

Ik weet het antwoord niet. Wel dat het bij mij, als ik "verzuurde spieren" heb, geen merkbaar verschil maakt of ik gewoon ff wacht of dat ik wat blijf doen.

De pijn en het branden trekt gewoon best snel weg als je ff wacht, en daarna doet-ie het wel weer.

Als de melkzuur verantwoordelijk is voor het branden en de pijn, dan zou je verwachten dat het veel sneller weg is als je de spier blijft belasten, maar dan onder de aeroob/anaerobe drempel. Dan verbrandt de spier immers de melkzuur heel snel.

Dus het kan heel goed dat er iets anders verantwoordelijk is voor de pijn en het branden, wat wel in dezelfde situatie optreedt als het verzuren, maar niet aan de melkzuur ligt. Misschien een neurotransmitter die ophoopt?

Vraag ik me ineens af: Wat doet er eigenlijk pijn? Voor pijn moeten er receptors geprikkeld worden. Welke receptors zijn dat? Receptors zitten niet in de spiercellen, dat melkzuurgebeuren wel. Hoe kan dat melkzuur dan receptors prikkelen?

Ik heb het gevoel dat hoge intensiteit interval cardio veel effectiever is dan cardio training op hartslag.
Bovendien is interval training veel leuker en veel minder saai dan altijd maar op hetzelfde tempo op je crosstrainer/hometrainer te zitten.
Maar op dagen dat je wat minder energie hebt is trainen op hartslag wel wat makkelijker.

Terug
Naar boven