XXL Nutrition

Hoelang is normaal om hetzelfde gewicht te benchen

Dunden

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
88
Lengte
1m76
Massa
80kg
Ik zit nu al zo’n 4 bench dagen vast op 75kg, de vorige keer heb ik toen gereset naar 65kg en weer verder opgeklommen, maar nu zit ik dus weer op 75kg en kom ik weer geen stap verder.

Afgelopen 4 keer (ik bench 2 dagen in de week) zit ik heel dichtbij 3x8 maar telkens op een stuk of 3 reps na lukt het niet. Ik vroeg me dus af, is dat normaal? Of is dat lang? Wat is het langst wat jij op een gewicht hebt vastgezeten?

Alle andere oefeningen progress ik gewoon goed op, ik ben wel sindskort twee keer in de week military press gaan doen ipv 1 keer... zou dat hem zijn?

Je bencht 2 x per week, verwacht je elke training meer kg te kunnen benchen?
Dan benchen je binnen 3 jaar 900 kilo

Ik zat een jaar lang vast met mijn bench op 50 kg. Was wel tijdens een cut periode.
Je lichaam kan maar tot een bepaalde snelheid spiermassa aanmaken, als je het gewicht van je bp in een te hoog tempo verhoogt kan je lichaam dat niet bijbenen.
Totdat je meer spiermassa hebt om het gewicht te heffen zul je vast blijven zitten. Geduld is hier de sleutel.

Eens met @Red010

Dat komt omdat jouw spier veel meer kracht in kg moet uitoefenen dan de kg die jij lift ( zo is een voorbeeld die ik ooit tijdens een hoorcollege heb gezien: het kost je lichaam +- 4800kg aan kracht om een voorwerp van 10kg van de grond te heffen).

Heb wat geduld dus, en pin je niet zo vast op dat gewicht. De increase komt wel, je spieren hebben immers wat tijd nodig om te groeien.

Ik zat een jaar lang vast met mijn bench op 50 kg. Was wel tijdens een cut periode.
Je lichaam kan maar tot een bepaalde snelheid spiermassa aanmaken, als je het gewicht van je bp in een te hoog tempo verhoogt kan je lichaam dat niet bijbenen.
Totdat je meer spiermassa hebt om het gewicht te heffen zul je vast blijven zitten. Geduld is hier de sleutel.

Wat een onzin...

Totdat je meer spiermassa hebt om het gewicht te heffen zul je vast blijven zitten.

efficientere techniek
betere motorische aansturing

betere hefboom verhoudingen (door meer vetmassa)

deze factoren kunnen allemaal positieve invloed hebben op de hoeveelheid die je benched zonder dat je meer spiermassa nodig hebt.

niet 2 keer per week 3x8 doen maar ene training 5x5 ofzo en 1keer per week mp is voldoende.

Dat komt omdat jouw spier veel meer kracht in kg moet uitoefenen dan de kg die jij lift ( zo is een voorbeeld die ik ooit tijdens een hoorcollege heb gezien: het kost je lichaam +- 4800kg aan kracht om een voorwerp van 10kg van de grond te heffen).

wtf

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Lijkt me logisch, als je op een plateau zit kun je werken aan je techniek of meer vetmassa (hefboom effect??) wat je wilt, maar zonder de spiermassa om het gewicht te heffen krijg je het niet omhoog.

Best de basisprincipes achter krachttraining eens gaan leren dan.

Best de basisprincipes achter krachttraining eens gaan leren dan.

Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over op een plateau zitten. Voor mij betekende dat ik maanden lang op een zelfde gewicht bleef zitten terwijl mijn coördinatie, techniek en gerekruteerde spiervezels verbeterd waren. De enige manier waarop ik mijn plateau heb kunnen overstijgen is door te blijven trainen, waardoor ik meer spiermassa kreeg en uiteindelijk het plateau heb overstegen.

Dit is toch niks nieuws of vreemds wat ik zeg? Iemand met veel spiermassa is normaal gesproken toch ook sterker dan iemand met weinig spiermassa (muv bb'ers).

efficientere techniek

deze factoren kunnen allemaal positieve invloed hebben op de hoeveelheid die je benched zonder dat je meer spiermassa nodig hebt.

Dus zo verdedigen alle pl-ers die power gut :p

Voor de duidelijkheid, we hebben het hier over op een plateau zitten. Voor mij betekende dat ik maanden lang op een zelfde gewicht bleef zitten terwijl mijn coördinatie, techniek en gerekruteerde spiervezels verbeterd waren. De enige manier waarop ik mijn plateau heb kunnen overstijgen is door te blijven trainen, waardoor ik meer spiermassa kreeg en uiteindelijk het plateau heb overstegen.

Dit is toch niks nieuws of vreemds wat ik zeg? Iemand met veel spiermassa is normaal gesproken toch ook sterker dan iemand met weinig spiermassa (muv bb'ers).

Je bekijkt het veel te simplistisch.
Er zijn veel manieren om door een plateau te geraken. Massa aankomen is één van de simpelere hiervan. Maar zeker niet de enige.

Juist programmeren is iets waar de meeste de mist in gaan.

Er zijn veel manieren om door een plateau te geraken. Massa aankomen is één van de simpelere hiervan. Maar zeker niet de enige.

Simpel, simpel. Je moet er ook maar aanleg voor hebben om snel spiermassa aan te zetten :p

Lijkt me logisch, als je op een plateau zit kun je werken aan je techniek of meer vetmassa (hefboom effect??) wat je wilt, maar zonder de spiermassa om het gewicht te heffen krijg je het niet omhoog.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met "aan je techniek werken of meer vetmassa (hefboom effect??)"

^Dit klopt wel.

Hoe je naar je je PR toewerkt, wanneer je lift, of je een goeie dag hebt, veel gegeten hebt etc. hebben idd veel invloed. Maar ik vermoed dat TS dit weet en niet elke dag een identieke herhaling is. M.a.w. vermoed ik dat de PR van TS is wat hij kan liften 'als hij een goeie dag' heeft, als je begrijpt wat ik bedoel.

Heb ooit eens 2 maand vastgezeten op mijn bench, moeilijk om dan gemotiveerd te blijven...

Doet natuurlijk plezier als het dan uiteindelijk lukt om die plateau te doorbreken ;)

efficientere techniek

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met "aan je techniek werken of meer vetmassa (hefboom verhoudingen??)"

@AnonyMass Ik refereerde naar de posdt van broken bat

Terug
Naar boven