MuscleMeat

Hogere straffen geweld bij alcohol en drugs gebruik ?!

Peiling Peiling Zwaardere straffen voor geweldplegers onder invloed

• Goed plan

Stemmen: 43 76,8%
  • Oneens

Stemmen: 13 23,2%
  • Anders:

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal stemmers
    56
Vaak kan drugs / alcohol net dat duwtje in de rug zijn voor iemand om compleet door het lint te gaan en een ander te mishandelen. Zodra mensen weten dat er een zwaardere straf staat op dergelijke acties onder invloed zullen deze misselijke acties hopelijk afnemen (niet zeker of dit ook gebeurd).

Vandaar vind ik het onder andere een goed iniatief.
juist, want mensen die iemand zwaar mishandelen (ongeacht ze nuchter/dronken zijn) zijn idd voor rede vatbaar (de dronken mensen zelfs nog meer dan de nuchtere). Zulke "afschriktechnieken" hebben in het verleden inderdaad ook nog eens hun effectiviteit keer op keer bewezen.

/sarcasm

Je gaat gewoon niet op café om je een stuk in je kraag te drinken imo. Is niet alleen beschamend voor jezelf maar ook voor de mensen rondom jou. (Had dit btw wel liever 10 jaar eerder ingezien.)
juist, omdat dronken mensen zichzelf voor schut zetten gaan we maar een onzinwet verzinnen die op niets slaat, gewoon omdat het kan. Jij moet in de politiek gaan, je zou je meteen thuis voelen bij dat soort volk:thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
Antwoord hier ook eens op:
Persoon A beukt nuchter iemand in elkaar, Persoon B beukt totaal lazarus iemand in elkaar, de slachtoffers hebben IDENTIEK dezelfde verwondingen.
Waarom zou persoon B zwaarder gestraft moeten worden dan persoon A? Omdat B het nooit nuchter zou doen? (wat A duidelijk wel doet)

Het HOEFT niet altijd he dat zwaarder straffen bij alcohol of drugsgebruik. Een rechter kan ook zeggen: "in dit geval gaat het niet op".

Je 'schreeuw methode' is grappig daarmee probeer je je tekortkomingen te camoufleren.

Het HOEFT niet altijd he dat zwaarder straffen bij alcohol of drugsgebruik. Een rechter kan ook zeggen: "in dit geval gaat het niet op".

dat is geen antwoord op de vraag

---------- Post toegevoegd 22 June 2013 om 13:05 ----------

Je 'schreeuw methode' is grappig daarmee probeer je je tekortkomingen te camoufleren.

nee, daarmee probeer ik te zorgen dat de mensen die niet kunnen lezen beter opletten;) (bekende techniek voor studeren zelfs, het markeren van kernwoorden/kernconcepten)

Laatst bewerkt:
Dat is dé manier om mensen te motiveren Angelus. Keep it up!

om hier nog wat verder op in te gaan...
Waarom zou de rechter dat zeggen? De wet dient toch immers om mensen die alcohol hebben gedronken en iemand mishandelen zwaarder te straffen dan iemand die nuchter iemand anders mishandelt, niet?

Wat jij hier nu half probeert te zeggen is denk ik dit: "stel dat iemand een ander ZWAAR mishandelt, als deze persoon ook gedronken heeft dan heeft de rechter nu een middel om hem een zwaardere straf op te leggen dan voor normaal geweld".

Ik heb je al 3x gevraagd nu (deze keer maar alles in hoofdletters?:eyes:): WAAROM DAN NIET STRAFFEN OP BASIS VAN GRADATIE VH GEWELD?
Zoniet kan iemand die nuchter iemand anders de t*ring in mishandelt nog alleen enkel gestraft worden volgens de normale strafwetgeving (hij heeft immers niets gedronken). So what als dit statistisch gezien minder voorvalt?
Het is toch 10x beter om de rechter in beide gevallen de middelen te geven voor zwaardere straffen, nietwaar? (waarom dacht je dat ik het in mijn voorbeeld had over "IDENTIEK dezelfde verwondingen"?;))

het is eigenlijk vreemd dat het me nog uberhaubt verbaast dat zo'n simpel concept te moeilijk is voor je om te begrijpen.

Laatst bewerkt:
popcorn-eater--e1349809240913.jpg

• Topic Starter Topic Starter
De mogelijkheid om meer te eisen zal hopelijk bijdragen tot een meer in balans zijnde straf dan wat vaak gebeurd als in meer of minder mate verzachtende omstandigheid.

Het is aan de rechters.

Het was altijd al aan de rechters. Waarom doet het voor hun oordeel toe of de verdachte onder invloed was?

:roflol:, mja, ik snap je gedachtengang, maar blijf het toch goed vinden. Zo kan je het niet meer afschuiven op drank/drugs.., dit als een excuus gebruiken. Kan de samenleving alleen maar ten goed komen imo. Mensen gaan zo hopelijk minder drinken / drugs gebruiken. In plaats van je hebt een misdrijf begaan maar je was onder invloed, dus lichtere straf, zal het nu zijn: geweld + nog eens onder invloed = dus zwaardere straf.:)

jij hebt hem gesnopen ;)

Examenstress, Angelus? :)

Zoek je antwoord en je zult vinden.

Het blijft een goede stap om de zwakke rechters onder druk te zetten om zwaarder te straffen.

Je beantwoordt nog steeds niet de vraag waarom die zogezegde "druk om zwaarder te straffen" dan niet nodig is bij niet-alcoholgerelateerde misdrijven.

Toch klopt het van geen kant. Eerst lichter straffen als je onder invloed was, en nu opeens zwaarder. Een van de 2 moet er compleet naast zitten bij deze 180 graden verandering.
Straffen omhoog zijn altijd goed. Liever de een dan maar wat hoger dan allebei even laag. Ook al is het vreemd.

Wat ik wel vind is dat iemand die in het dagelijks leven geen enkele agressie vertoont en onder invloed zal veranderen in een ruziezoeker en hij dit van zich zelf weet toch een andere (zwaardere)straf verdient. Deze persoon weet dat als hij gaat drinken, ruzie zal gaan maken. Hij gaat dus indirect bewust op zoek naar ruzie. Iemand die nuchter is heeft over het algemeen een "reden" om in een vechtpartij te raken.

Helaas is dit amper aan te tonen en om daarom alle zaken te straffen in A nuchter en B onder invloed gaat wat ver.

Toch klopt het van geen kant. Eerst lichter straffen als je onder invloed was, en nu opeens zwaarder. Een van de 2 moet er compleet naast zitten bij deze 180 graden verandering.
Straffen omhoog zijn altijd goed. Liever de een dan maar wat hoger dan allebei even laag. Ook al is het vreemd.

Wat ik wel vind is dat iemand die in het dagelijks leven geen enkele agressie vertoont en onder invloed zal veranderen in een ruziezoeker
Zo werkt alcohol niet. Er is geen enkele studie die dit ondersteunt. Alle studies ivm effecten van alcohol, testosteron,... op agressie hebben dezelfde conclusie en dat is: "agressieve kenmerken van mensen die gewoonlijk al agressie vertonen worden versterkt, bij mensen die normaal geen agressie vertonen is er geen merkbare verandering".

(technisch gezien hebben de studies als conclusie dat agressie verhoogt wordt in de context waarin de persoon normaal gezien agressie vertoont, maar de zogenaamde "niet-agressieve" personen vertonen enkel agressie in enorm beperkte contexten (geliefde in gevaar o.i.d) waardoor het lijkt alsof het geen effect op ze heeft. Als ze per toeval in zo'n context terechtkomen onder invloed van alcohol,test,... zullen ze ook agressiever lijken dan normaal)

en hij dit van zich zelf weet toch een andere (zwaardere)straf verdient.
zelfs al zou het zo zijn dat iemand die normaal geen vlieg kwaad doet een maniac wordt onder invloed van alcohol, y de **** zou hij een zwaardere straf verdienen dan iemand die ALTIJD een maniac is?

Deze persoon weet dat als hij gaat drinken, ruzie zal gaan maken. Hij gaat dus indirect bewust op zoek naar ruzie.
Iemand die nuchter is heeft over het algemeen een "reden" om in een vechtpartij te raken.
het gaat hier over geweldpleging, geen wettelijke zelfverdediging, dus die "reden" is onbestaand.

Helaas is dit amper aan te tonen en om daarom alle zaken te straffen in A nuchter en B onder invloed gaat wat ver.
niet enkel om deze reden:)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven