MuscleMeat

Hoofdoorzaak Blessures

Kastel

Dutch Bodybuilder
Waardering
26
Lengte
1m72
Massa
73kg
Wat is volgens jullie de hoofdoorzaak van blessuren bij bodybuilding?

Ik ben zelf onlangs wat geblesseerd geraakt en denk dat het vooral te wijten is aan te zwaar trainen (teveel gewicht) gecombineerd met een slechte uitvoering. Denk niet dat het aan te weinig rust lag.

Ik wil dit in de toekomst vermijden, ook vroeg ik me af of je bij fullbody niet minder kans heb op blessures die door te weinig rust voorkomen aangezien je de belasting op je spieren volledig verdeeld is per training tegenover split.

Ook zou ik graag weten wat jullie verandert hebben in jullie routine na een blessure.

Slechte uitvoering, te moe zijn voor trainen, slecht opwarmen, slechte focus, teveel naar vrouwen kijken tijdens oefeningen etc.

• Topic Starter Topic Starter
Denk ook dat focus er veel mee te maken heeft, kan werkelijk een plezier zijn om je te focussen op elke rep en uitvoering in plaats van gewoon te stompen.
Voordeel is ook dat als je je focust je let op de uitvoering en dat dit een betere indicatie geeft van wat je zou moeten nemen als gewicht dan wat je bevend kunt optillen.

Niet gefocussed op je form tijdens de uitvoering en enkel het 'hoge' gewicht willen pakken.

verkeerd gewcihten oppakken tijdens het opruimen en door je rug gaan:o

Denk idd dat het vaak te hoog gewicht is. Dat pak ik wel eventjes en vervolgens je in alle bochten wrichten om het omhoog te krijgen. Dan pak je de volgende dag de keukenrol van de grond en ga je door je rug. Hoezo zelfkennis?:D

Te weinig/slecht opwarmen. Verkeerde form aanhouden, waardoor je alle spieren gaat trainen om dat gewicht te gebruiken, behalve de spier die je egt wilt trainen..

nieuwe oefeningen te zwaar pakken

Douchen met skinnie

Slechte uitvoering kan, maar denk dat eenzijdige belasting ook vaak aan de basis kan liggen.

Ja. Te veel sets/reps voor de gekozen intensiteit (zowel in de zin van RM als spierfalen)

• Topic Starter Topic Starter
Ja. Te veel sets/reps voor de gekozen intensiteit (zowel in de zin van RM als spierfalen)

Ok in de zin dat je bij een hoog gewicht (bijna zo zwaar als je kan) je reps best laag houd en bij een lager gewicht (50% van max bijvoorbeeld) je je heel wat meer reps kan permitteren neem ik aan?

De combinatie van bepaalde oefeningen vergroot de kans op een blessure ook sterk. Low bar squats belasten bijvoorbeeld de lange bicepspees, dus dan moet je daarna bijvoorbeeld geen incline biceps curls of overhead triceps extensions gaan doen.

De kans op bepaalde blessures is bij de een ook groter dan bij de andere. Ik kan bijvoorbeeld geen overhead presses doen of teveel isolatie oefeningen voor de schouders of ik heb na enkele keren weer schouderimpingement. Mijn trainingsmaat daarentegen beult zijn schouders al jaren af met slopende trainingen maar heeft nergens last van, integendeel zijn schouders groeien er aardig door.

Ok in de zin dat je bij een hoog gewicht (bijna zo zwaar als je kan) je reps best laag houd en bij een lager gewicht (50% van max bijvoorbeeld) je je heel wat meer reps kan permitteren neem ik aan?

Ik denk dat hij bedoeld : een (te) hoog gewicht met teveel herhalingen. Je spieren houden het daardoor op een gegeven moment niet meer vol=spierfalen.

correct if wrong.

Wat ik bedoel is dat je als je kijkt naar intensiteit in de zin van percentage 1RM de kans op blessures groter wordt naarmate je met een bepaald percentage constant probeerd meer te doen dan je kan (bv telkens maar proberen je ....RM te verhogen zonder af&toe een stapje terug te doen) of als je kijkt naar intensiteit in de zin van spierfalen je constant tot het uiterste gaat bij te veel sets.

Terug
Naar boven