MuscleMeat

Hoofdpijn bij squat

wierenga

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m86
Massa
95kg
Vetpercentage
13%
goede dag,

ik heb sinds dinsdag een stekende hoofdpijn na het squaten. ofwel een opbouwende hoofdpijn tijdens het squaten. het begint als een stekende/zeurende pijn in mijn nek naar boven tot de achterkant van mijn hoofd om met een zeurende hoofdpijn te eindigen. dit hield nog wel een dag aan.

nu maakte ik er niet zo veel van maar na gister hetzelfde probleem te hebben gehad dacht ik toch eens rond te vragen. kan maandag pas terecht bij me fysio.

ik heb hier nog nooit eerder last van gehad. en volgens de coach is er niks mis met mijn houding. rechte rug kin niet overdreven op de borst of omhoog nek in lijn met me rug etc.
ook me ademhaling is prima.

me fysio zei over de telefoon dat me wervel misschien even rechtgezet moest worden (kraken?) ik kom net uit een pees blessure in me schouder dus hij zei dat het daardoor ook misschien wat vast zit wat de doorbloeding belemmerd als de stang erop ligt.

iemand hier ervaring mee>?

op welk manier haal je adem tijdens het squatten ?

ademen is wel heel belangrijk kin omhoog en goed op je adem letten,
ik heb soms met bankdrukken dat als ik kracht zet verkeerd lig, dan krijg ik soort kramp in mijn nek wat echt pijn doet.. ik neem 5 minuten rust en dan gewoon verder knallen.

• Topic Starter Topic Starter
met me neus en mond ;-) haha

ik haal diep adem voor de beweging naar beneden, en dan uitblazen bij het krachtzetten omhoog. simpel gezegd.

---------- Post toegevoegd Fri 11 Nov 2011 om 10:40 ----------

feitelijk zoals ik het altijd doe en nog nooit last gehad.. ik hou nie me adem in of pers of iets dergelijks.. ook loop ik niet rood aan. het probleem deed zich ook al voor met de warming up, 60 kg squat ....

probeer m iets langer vast te houden als je omhoog gaat en blaas uit als je bijna boven bent

Is dat niet meestal juist de reden dat hoofdpijn ontstaat?, omdat je de druk laat toenemen. De valsalva maneuvre heet dat toch?

explain please.

Is dat niet meestal juist de reden dat hoofdpijn ontstaat?, omdat je de druk laat toenemen. De valsalva maneuvre heet dat toch?

explain please.

ik heb er iig geen last van, in het begin wel.. maar naarmate je vaker squat went je lichaam aan de druk en word je sterker.
het beschermt en stabiliseert je borst en core ook beter imo, ik laat de lucht los als ik net voorbij de 'sticking point' ben zeg maar

Ik heb dit ook, sinds vorige week donderdag. Alleen bij mij is het gekomen na de pull ups. Precies de zelfde klacht als jou, toevallig. Voelde eerst een pijn in me nek en die trok omhoog helemaal naar mijn hoofd. Alles in mijn hoofd had pijn en ik kon voor 2 minuten niks anders doen als zitten. Nu nog steeds chronische hoofdpijn en ik denk dat ik ook meer een keer een dokter moet gaan opzoeken. Als we precies het zelfde hebben (komt je mijn verhaal bekend voor?) dan weet je in ieder geval niet dat het aan de oefening ligt. Het verhaal van jou fysio klinkt dan niet zo heel gek.

Laatst bewerkt:
kan van alles zijn:
verkeerde ligging van de stang
afgeknelde ader
spannings hooofdpijn
etc etc
of te wel je fysio kan je verder helpen maandag

misschien is het idd de verkeerde ligging van de stang zoals houthakker zegt,
probeer de bar is wat lager op je rug te zetten ?

bedankt voor jullie reacties!

dat is inderdaad precies waar ik last van heb roeierd.
ik wordt vanavond voor het trainen alleen even los gemaakt in me nek kijken of het morgen beter gaat.
maandag kan ik naar de manueel therapeut.

mijn broertje heeft er ook ooit last van gehad, hij is toen zelf in een scan geweest e.d omdat het tot kotsen aan toe ging zo'n hoofdpijn kreeg hij van inspanning. in de scan was niks te zien. en na behandeling heeft hij er nooit geen last van gehad meer.

ik hoop dus dat het iets onschuldigs is en na wat massage kraken e.d. over gaat. het is namelijk erg irritant

---------- Post toegevoegd Fri 11 Nov 2011 om 11:02 ----------

misschien houthakker,

maar zou ik een jaar geleden dan niet al last moeten hebben bijvoorbeeld?
me houding is niet veranderd. ik heb het wel geprobeerd hoor.. stang lager, handdoek in me nek van alles...

geen resultaat

Ok, hou me op de hoogte. Misschien kan het mij ook helpen het probleem op te lossen, vaak hoofdpijn is geen pretje.

Te veel spierspanning in je nek misschien? Als dat zo is, succes bij je masseur. Geen pretje om dat los te late masseren.;)

Wordt alleen misselijk van squatten (deadliften en barbell rows ook), maar hoofdpijn... geen last van.

Hoi,

Ik heb een week of 8/9 terug precies hetzelfde gehad, ontstaan tijdens een all out setje hack squat. Echt een smerige hoofdpijn die een dag of 2 aanhield, na 4 dagen weer geprobeerd te trainen maar met iedere herhaling kwam de hoofdpijn harder terug. Naar de huisarts gegaan, mijn bloeddruk was best wel hoog voor mijn leeftijd, dit kon wijzen op een bloeding zei hij, direct doorverwezen naar de neuroloog, ct-scan gemaakt van mijn hoofd, reflexen getest enz enz maar er kwam helemaal niks uit.

Bij elkaar heb ik dik 2 weken rust gehouden, daarna voorzichtig weer begonnen, voelde de pijn wel weer opkomen met zware sets dus heb de eerste week geen compounds gedaan en met de oefeningen die ik wel deed heb ik een lage intensiteit aangehouden.

Nu heb ik nergens meer last van, wat het precies is geweest weet ik nog niet maar ik vermoed iets van een zenuwbeknelling ofzo.

Zou je dus aanraden om even een tijdje rustig aan te doen.

De trapezius zit aangehecht aan het botvlies van je achterhoofd, als deze overbelast raakt kun je daar behoorlijke hoofdpijn van krijgen. Met squatten doe je hem langdurig isometrisch belasten.

Zelf heb ik hier een keer last van gekregen tijdens een 20 rep squat schema. Klachten klinken exact hetzelfde.

---------- Post toegevoegd Fri 11 Nov 2011 om 12:50 ----------

....me fysio zei over de telefoon dat me wervel misschien even rechtgezet moest worden (kraken?) ik kom net uit een pees blessure in me schouder dus hij zei dat het daardoor ook misschien wat vast zit wat de doorbloeding belemmerd als de stang erop ligt.

"wervel misschien even rechtzetten" ruikt naar kwakzalverij.

De trapezius zit aangehecht aan het botvlies van je achterhoofd, als deze overbelast raakt kun je daar behoorlijke hoofdpijn van krijgen. Met squatten doe je hem langdurig isometrisch belasten.

Zelf heb ik hier een keer last van gekregen tijdens een 20 rep squat schema. Klachten klinken exact hetzelfde.

---------- Post toegevoegd Fri 11 Nov 2011 om 12:50 ----------

"wervel misschien even rechtzetten" ruikt naar kwakzalverij.

En wat is dan volgens jou de oplossing?

Rusten en ibuprofen.

bedankt voor de reacties.. ik ga het stiekem morgen nog even proberen na een massage kijken hoe het gaat anders doe ik voorlopig even rustig aan phuriouz zegt.

"wervel even rechtzetten" is meer metaforisch zoals hij dat zegt. als me wervels scheef zouden staan is er inderdaad wel meer aan de hand. ken de man al lang en is zeker geen kwakzalver maar dat terzijde

bedankt allemaal.. ik zal nog even laten weten hoe het af loopt mocht iem benieuwd zijn!

trainse allemaal!

bedankt voor jullie reacties!

dat is inderdaad precies waar ik last van heb roeierd.
ik wordt vanavond voor het trainen alleen even los gemaakt in me nek kijken of het morgen beter gaat.
maandag kan ik naar de manueel therapeut.

mijn broertje heeft er ook ooit last van gehad, hij is toen zelf in een scan geweest e.d omdat het tot kotsen aan toe ging zo'n hoofdpijn kreeg hij van inspanning. in de scan was niks te zien. en na behandeling heeft hij er nooit geen last van gehad meer.

ik hoop dus dat het iets onschuldigs is en na wat massage kraken e.d. over gaat. het is namelijk erg irritant

---------- Post toegevoegd Fri 11 Nov 2011 om 11:02 ----------

misschien houthakker,

maar zou ik een jaar geleden dan niet al last moeten hebben bijvoorbeeld?
me houding is niet veranderd. ik heb het wel geprobeerd hoor.. stang lager, handdoek in me nek van alles...

geen resultaat

daarom noemde ik ook spanningshoofdpijn als mogelijkheid (kan ook gebeuren bij pull ups) dit kun je krijgen als je je nekspieren gaat spannen op een verkeerde manier. eigenlijk wat sriel ook zegt.

Terug
Naar boven