MuscleMeat

Hoppa Basisbeurs wordt afgeschaft

Aanvullende beurs is juist voor mensen die een alleenstaande moeder/vader heeft en dus geen contact/alumentatie van de andere ouder krijgt.

Vind dit dus wel eerlijk en hoe zou een alleenstaande moeder het allemaal moeten betalen dan?
Dude zoals ik al zeg zijn er ook genoeg studenten die wel daadkrachtige ouders hebben en toch geen cent krijgen.

Zou het geen hele grote ramp vinden, op het moment is het gewoon oneerlijk omdat veel studenten geld krijgen van hun ouders (bovenop de beurs) en anderen niet.

Daarbij denk ik dat het motiverend werkt voor studenten te weten dat ze de opleiding zelf betalen, dus harder gaan studeren.

Ik praat overigens als aankomend student, want in februari begin ik met een studie
welek studenten krijgen geld van hun ouders?
Ik ben ****ed als ik geen geld krijg, ik leef als een non ik geef niks uit en kan al moeilijk rondkomen

Er is een verschil tussen bezuinigen en kapot bezuinigen. Als je de bevolking zo hard treft dat ze de hard op de knip houden raak je de reële economie net zo goed. Er zijn ook bezuinigingen door te voeren die structureel voor minder uitgaven zorgen bij de overheid maar ze durven gewoon niet. Of de PVV ligt dwars of Rutte's vrindjes van de poloclub.

Overigens draaide vroeger onze economie ook grotendeels om de export, zoveel verschil is er niet met de jaren 80 of daarvoor.

Ik ben ook niet blij met deze maatregelen, maar ik denk dat het van alle opties nog een van de minst slecht is. Veel studenten kunnen ook wel zonder de 260 extra per maand rondkomen en ik denk niet dat ze zich daardoor van een studie zullen laten weerhouden. Tanks bij defensie zijn weg (ik maakte daar net een grapje over), jammer, maar in deze tijden een goede beslissing denk ik. (ik ben wel echt tegen verdere bezuiniging op materieel en uitrusting van de troepen die we wel overhouden.

het is een lullige vraag, maar waarop stel jij dan voor dat we bezuinigen?

Dankzij het leenstelsel (met een lage rente en aflossing naar draagkracht) kunnen net zoveel mensen studeren.

Hoe je het ook noemt, de studiebeurs is een gift. Was een onhoudbaar systeem, net zoals de HRA overigens of de duur van de WW. Maar die laffe honden zullen die laatste 2 niet durven aanpakken.
De rente had ik er nog niet eens bij gerekend, kan je nagaan hoeveel je betaalt en hoelang je bezig bent. Te veel en te lang. Geen motivatie om door te studeren.

Het verschil is: die laatste twee dingen kosten een hoop geld en leveren amper voordeel. Studiefinanciering is relatief weinig en het levert extra studerende mensen. Hoewel het niveau wel een stuk omhoog mag. 50% hoogopgeleiden van je bevolking bereik je niet door het niveau te verlagen, maargoed heeft alles te maken met investeringen en de overheid steekt liever geld in nutteloze zaken.

HRA beperken, WW-duur beperken, bijstandsuitkeringen strenger controleren, AWBZ versoberen. Dat zijn bij elkaar vele miljarden.

zijn ook kwetsbare groepen die daarvan gebruik maken. Een waterdicht systeem is er niet en er zullen altijd mensen misbruik blijven maken van uitkeringen. Ik word ook niet goed als ik hoor dat zwartwerkende criminelen een uitkering trekken, maar puur economisch gezien is dat wel minder erg dan een student die moet bijlenen voor een studie waarmee hij later veel meer verdiend.

Een crimineel met een klein dochtertje (jaja ik maak het ff extra zielig) zit ook zo weer zónder zwart werk of hij wordt als zijn uitkering wordt afgepakt juist "gedwongen" (hij heeft zichzelf in die situatie gewerkt, maar wij krijgen met de gevolgen te maken) tot nog meer criminele activiteiten die de economie verdere schade toebrengen.

Mss een plastisch voorbeeld, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel met de gevolgen voor die groepen.

Het werd een kabinet genoemd waarbij (rechts) Nederland zijn vingers kon aflikken, het is een kabinet geworden waarbij je op den duur je vingers moet opeten. Kapot bezuinigen was ook al zo'n succes in de jaren 80, rara welke twee partijen toen de scepter zwaaiden?

Is er al bezuinigd dan? Ik zie ieder jaar te korten, dat die te korten iets teruggedrongen worden betekent niet dat er bezuinigd wordt. Er wordt structureel teveel uitgegeven. Ook door de bevolking zelf trouwens.

De rente had ik er nog niet eens bij gerekend, kan je nagaan hoeveel je betaalt en hoelang je bezig bent. Te veel en te lang. Geen motivatie om door te studeren.

Het verschil is: die laatste twee dingen kosten een hoop geld en leveren amper voordeel. Studiefinanciering is relatief weinig en het levert extra studerende mensen. Hoewel het niveau wel een stuk omhoog mag. 50% hoogopgeleiden van je bevolking bereik je niet door het niveau te verlagen, maargoed heeft alles te maken met investeringen en de overheid steekt liever geld in nutteloze zaken.

we moeten ook af van dat waanidee dat er 50% hoger opgeleiden moet komen en we kunnen ons beter eens afvragen of het doel wel de middelen heiligt. Die fraude op hogescholen komt niet uit de lucht vallen.

Wel chill als ze dat plan doorvoeren. dan is er meer geld voor uitkeringen die naar somaliers en angolesen kunnen.

Het aantal studie uren verschilt per opleiding.

Mijn vrouw heeft HBO rechten met als toevoeging gerechtsdeurwaarder gedaan (4 jaar). In die periode hebben wij twee kinderen gekregen en werkte ze daarnaast nog gewoon 32 uur in de week.

Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar het geeft voor mij aan dat studenten in Nederland net iets teveel ruimte krijgen en daardoor alleen maar laks worden.

Is totaal persoonsgebonden, die 40 uur is echt geen natte vingerwerk. Dat is gewoon een gemiddelde.

Hoppa, dat zal ze leren Gewoon werken voor je geld ipv extra lang luieren op kosten van de staat:D.

Tja cultuur is nog minder qua uitgaven van de overheid en daar wordt grootschalig gebruik van gemaakt. Zo zijn er wel meer kaasschaafbezuinigingen die deze overheid doorvoert zonder echt doortastend te durven zijn.

De gevolgen van een sociaal leenstelsel zijn verder niet bekend, als enkele procenten niet gaat studeren is dat jammer maar het voorkomt misschien ook een berg gehop tussen studies.

Mijn vrouw heeft HBO rechten met als toevoeging gerechtsdeurwaarder gedaan (4 jaar). In die periode hebben wij twee kinderen gekregen en werkte ze daarnaast nog gewoon 32 uur in de week.

Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar het geeft voor mij aan dat studenten in Nederland net iets teveel ruimte krijgen en daardoor alleen maar laks worden.

Dat is knap maar dat kan niet iedereen aan.
Erg iritant alsof studenten alleen maar feesten en bier drinken terwijl het meerendeel hard werkt om zijn punten te halen. Afschaffing van de basisbeurs betekend dat de drempel nog hoger wordt om te studeren en hierdoor gaan potentiele studenten alleen maar het risico vermijden.

Is er al bezuinigd dan? Ik zie ieder jaar te korten, dat die te korten iets teruggedrongen worden betekent niet dat er bezuinigd wordt. Er wordt structureel teveel uitgegeven. Ook door de bevolking zelf trouwens.

Als je bespaart op de uitgaven is dat bezuinigen, dus ja er is bezuinigd. Dat heeft niks te maken met tekorten op de begroting.

Schandalig dat ze de basisbeurs willen afschaffen en die klote HRA in stand laten!

HRA beperken, WW-duur beperken, bijstandsuitkeringen strenger controleren, AWBZ versoberen. Dat zijn bij elkaar vele miljarden.

Dit vind ik ook wel goede punten.

Vooral op de student van nu bezuinigen ja. Nederland heeft nu vooral nog meer laaggeschoolde arbeiders nodig die goed kunnen concurreren met Polen of China. :')

Tja cultuur is nog minder qua uitgaven van de overheid en daar wordt grootschalig gebruik van gemaakt. Zo zijn er wel meer kaasschaafbezuinigingen die deze overheid doorvoert zonder echt doortastend te durven zijn.

De gevolgen van een sociaal leenstelsel zijn verder niet bekend, als enkele procenten niet gaat studeren is dat jammer maar het voorkomt misschien ook een berg gehop tussen studies.
Dat gehop wordt al voorkomen door die boete voor langstudeerders(ook zo'n debiel idee, de manier waarop overigens, het idee is best goed), daar is afschaffing van studiefinanciering niet voor nodig.
Als je bespaart op de uitgaven is dat bezuinigen, dus ja er is bezuinigd. Dat heeft niks te maken met tekorten op de begroting.
Het heeft er alles mee te maken, het geeft namelijk aan dat er te weinig en vooral op de verkeerde dingen is bezuinigd. Als ik jaarlijks €35000 uitgeef en ik ontvang slechts €25000, dan zit ik ieder jaar met een te kort. Vervolgens ga ik ''bezuinigen'' en geef ik €32500 uit, dan is er nog steeds een groot te kort ieder jaar. Er is dus wel bezuinigd, maar het helpt geen reet.

Er is overigens een verschil tussen bezuinigen en inkomsten verhogen, niet relevant in deze discussie, maar misschien dat een kabinetslid stiekem meekijkt. Dan is het voor hem ook weer even duidelijk.

Op een alfa studie ja, ik ken mensen die doen WO rechten of psychologie en die hoeven maar 1-2 dagen in de week naar school.

Op de TU zit je mooi gewoon 5 dagen per week op school en dan maak je nog lange dagen ook

Het heeft er alles mee te maken, het geeft namelijk aan dat er te weinig en vooral op de verkeerde dingen is bezuinigd. Als ik jaarlijks €35000 uitgeef en ik ontvang slechts €25000, dan zit ik ieder jaar met een te kort. Vervolgens ga ik ''bezuinigen'' en geef ik €32500 uit, dan is er nog steeds een groot te kort ieder jaar. Er is dus wel bezuinigd, maar het helpt geen reet.

Er is overigens een verschil tussen bezuinigen en inkomsten verhogen, niet relevant in deze discussie, maar misschien dat een kabinetslid stiekem meekijkt. Dan is het voor hem ook weer even duidelijk.

Mooi verhaal maar ik geloof dat niet jij de definitie voor bezuinigen even eigenhandig gaat veranderen.

Dat de overheid de gewoonte heeft om te leven op krediet betekent nog niet dat verminderen van de uitgaven geen bezuinigen is.

Terug
Naar boven