MuscleMeat

Hypertrophy voor natty's

Bezoekers in dit topic

DennieOK

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
20 okt 2018
Berichten
303
Waardering
130
Lengte
1m80
Massa
80kg
Vetpercentage
12%
Ik heb al heel veel gelezen hier, toch blijven een paar dingen verwarrend aangezien er ook weer groot verschil zit tussen natty's en mensen die juice gebruiken (waar ik overigens niks op tegen heb).

Mijn doelstelling is pure massa, ik heb verder niks geen doelstelling om sterker te worden etc. Toen zeiden ze dat ik hypertrophy gericht moest gaan trainen. Ik werd dan wel sterker dan een gemiddeld iemand maar lang niet zo sterk als een powerlifter. Maar gaat dit wel op voor natty's ?

Wat ik vooral lees is dat je als natty gewoon zo zwaar mogelijk moet gaan liften. Enigste verschil met een power lifter kan zijn dat bodybuilders de reps slow en gecontroleerd moeten doen en dat powerlifter vooral gebruik maken van momentum?
 
Je moet wel zwaar trainen maar niet per se als een powerlifter. Als het om massa gaat heb je er meer aan om je 10RM omhoog te werken dan je 1RM.

Powerlifters moeten overigens ook geen gebruik maken van momentum.
 
Ik heb al heel veel gelezen hier, toch blijven een paar dingen verwarrend aangezien er ook weer groot verschil zit tussen natty's en mensen die juice gebruiken (waar ik overigens niks op tegen heb).

Mijn doelstelling is pure massa, ik heb verder niks geen doelstelling om sterker te worden etc. Toen zeiden ze dat ik hypertrophy gericht moest gaan trainen. Ik werd dan wel sterker dan een gemiddeld iemand maar lang niet zo sterk als een powerlifter. Maar gaat dit wel op voor natty's ?

Bij naturelle trainees speelt vergroting van kracht een belangrijkere functie voor hypertrofie (vooral op langere termijn), dan bij AAS gebruikers.

Dat betekent overigens niet dat je persé als een powerlifter moet trainen.
Het betekent vooral dat sterker worden ervoor zorgt dat je met steeds meer gewicht je werksets kunt doen.

4x8 squatten met 150kg, zal grotere benen tot gevolg hebben, dan 4x8x80kg.

M.a.w. het expliciet verhogen van kracht, zal indirect bijdragen aan spiergroei.
Voor een naturel is dat doorgaans belangrijker dan voor juicers.

Wat ik vooral lees is dat je als natty gewoon zo zwaar mogelijk moet gaan liften. Enigste verschil met een power lifter kan zijn dat bodybuilders de reps slow en gecontroleerd moeten doen en dat powerlifter vooral gebruik maken van momentum?

Een bodybuilder traint -logischerwijs- meer 'spiergericht. Een oefening doen met gewicht is een middel tot het doel: Spiergroei.

Een powerlifter traint meer bewegingsgericht: Een beweging maken met zoveel mogelijk gewicht is het doel op zich, spiergroei is meer een secundair effect. (bijzaak)
Powerlifters maken juist maar weinig gebruik van momentum. De competitie lifts zijn juist bij uitstek een manifestatie van pure, maximale kracht!

Dat wil niet zeggen dat een bodybuilder altijd langzame, gecontroleerde beweging moet maken.
Juist bij de zware compounds (deadlifts, squats, bench press rows e.d.) is het aan te raden om (gecontroleerd) explosief de bewegingen te maken tijdens het concentrische deel van de bewegingen.
 
Back
Naar boven