vergelijking anorexia en BB
wat betreft anorexia zegt de DSM-IV het volgende (in het kort)
anorexie, anorexia (G. gebrek aan eetlust)
meest bij jonge vrouwen voorkomende aandoening behorend tot de eetstoorniseen gekenmerkt dor een door psychische factoren bepaalde weigering het lchaamsgewocht op peil te houden, of wel door gewichtsverlies ofwel door in een periode van groei onvoldoende in gewicht toe te nemen (minder dan 85% van het het normale gewicht voor de leeftijd en lengte), angst voor gewichtstoename of dik worden bij een bestaand ondergewicht, stoornis in de beleving van het te lage lichaamsgewicht en lichaamsvorm
bij meisjes na de menarche (begin van de pubertijd red.) het uitblijven van tenminste drie menstruele cycli; men maakt onderscheid in een type met of zonder kenmerken van boulimie (boulimia nervosa); lichamelijke afwijkingen: het gevolg van anorexia nervosa zijn o.a. amenorroe (uitblijven van menstruele bloeding, i.c. een secundaire ammenorroe ,red), obstipatie, verandering in de haargroei, vertraging van de hartslag en ademhaling, daling van lichaamstemperatuur en bloeddruk, veranderde samenstelling van het bloed, acrocyanose (blauwe verkleuring van de uiterste extremiteiten) en diverse hormonale stoornissen
t.g.v. een evt. frequent braken hypokaliëmie, tandcaries, onstekingen van keel, slokdarm en maag
bron: Elsevier gezondheidszorg: Coëlho zakwoordenboek der Geneeskunde, 2003 pag. 48
Op veel punten staan KT'ers in het algemeen diametraal tegenover de gedachtenstandpunten van anorexia patienten. Kort gezegd willen wij gewoon groot en/of sterk worden, waar mensen met anorexia juist willen vermageren. Beiden hebben het nodige over voor het behalen van hun doelen. Een streng eetpatroon, veel beweging, hoge eisen stellen. In mijn ogen is er pas sprake van een ongezond beeld als vorderingen en verbeteringen in de richting van het gewenste beeld niet worden erkend. Daar ontstaat ruimte voor een verlies van realistische ideën.
Verder heeft anorexia een duidelijke invloed op hormoonregulatie. In het geval van KT is dit niet ziekelijk, de invloed is er wel, maar het lichaam kan zelf een balans handhaven, en gevolg van enorexia wordt het lichaam in een niet natuurlijke hormoonbalans gedwongen. In dit kader valt wat te zeggen over AS gebruik in de vergelijke tussen KT en anorexia. Evenals bij de vergelijking met de bloedsamenstelling.
Bij vrouwen met een bijzonder laag BF als gevolg van training kan de menstruatie ook uitblijven, alleen weet ik niet hoe dit geldt voor bodybuildsters/fitness-figure dames. Deze perioden van lage BF waarden duren in hun geval veel minder lang.
Ontstekingen aan keel, slokdarm en maag lijken me niet van toepassing bij een goed opgebouwd eetpatroon. En braken willen we al helemaal niet (miss als het moet van een training, maar that's it!).
Op veel punten zijn KT en anorexia overeenkomstig in denk patronen, alleen kan iedereen die kan lezen snappen uit het verhaal dat het op de gezondheid een heel andere invloed heeft!
Een groot punt van aandacht in de vergelijking is denk ik het verlies van een realistische kijk op het geheel van ontwikkelingen als gevolg van de sport. Als je 100+ kg weegt bij 1,80 m en je ziet in de spiegel een ecto, dan moet je denk ik wel achter je oren gaan krabben.
Je moet weten waar je staat en trots zijn op je vorderingen. Doelen stellen is goed en noodzakelijk, maar realiseer je wat je hebt gehaald.
grtz,
BuilderB