MuscleMeat

ik ga op wing chun

De leeraar van bruce was al 80 in da 70s
reken maar eens
this topic smells funny

bruce lee zei zelfs dat die shoalin kung fu helemaal nix voorstelde, ziet er leuk uit maar het werkt niet. wing chun vond hij effective in close combat maar vind het niet genoeg om op straat te vechten dus hij maakte zn eigen sT jeet kune do. dat zou het meest effective zijn in "streetfight" waar veel grond gevechten voor kwam, oog steken etc.

Mans zei:
Mijn god wat een onzin. Ten eerste is een Muay Thai vechter juist erg goed van dichtbij, wel eens van de clinch gehoord? Ten tweede zijn het de simpele technieken die in een echt gevecht de meeste waarde hebben. Als al die hocus pocus werkelijk zo effectief was, was dat nu inmiddels wel bewezen in een MMA ring.

Dit is zeker geen onzin, heb jij je wel is verdiept in dit soort vechtsporten. De Jeet Kune Do en Wing Tsun die je in veel Oosterse martial arts films ziet is natuurlijk 'gemaakt'. Een act die opgezet is om bij het publiek de "woooo" en "oeeeee" geluiden op te wekken. Daar is het Wing Tsun op zulk professioneel niveau neergezet dat het alleen maar effectief zou zijn als je het echt masterlijk beheerst.
Het mooie echter van Wing Tsun is dat de basis al enorm effectief blijkt te zijn bij straatgevechten. De oefeningen zijn zo supersimpel gewoon! Het zijn vaak counterattacks waarbij je tergelijkertijd blokt en stoot. Het enige wat je moet oefenen is kracht, timing en snelheid. Wanneer je dat beheerst, en dat gaat redelijk snel met een week intensieve training, kan je al zoveel. Je weet niet wat Wing Tsun is, het is niet zomaar dichtbij, het is de tegenstander gewoon omver lopen, op hem in lopen, meeste mensen weten dan niet meer wat ze moeten doen, zelfs met de 'o zo bekende low kicks' van het Muy Thai/Kickboxen bereik je werkelijk niets.

paradise zei:
bruce lee zei zelfs dat die shoalin kung fu helemaal nix voorstelde, ziet er leuk uit maar het werkt niet. wing chun vond hij effective in close combat maar vind het niet genoeg om op straat te vechten dus hij maakte zn eigen sT jeet kune do. dat zou het meest effective zijn in "streetfight" waar veel grond gevechten voor kwam, oog steken etc.

Bruce Lee heeft gezegd dat Wing Tsun de beste vechtsport was voor straatgevechten. Hij heeft dat zelf 5 jaar gedaan, les gehad van Yip Man. Toen is hij overgestapt op zijn eigen vechtsport. Eigenlijk is het niet zijn eigen vechtsport. Hij wilde alles omvatten en had een hekel er een naam aan te geven. Elke vechtsport houdt zich aan bepaalde regels en Bruce vond dat het allernadeligste wat er kon zijn. Op straat zijn er ook geen regels. Daarom heeft hij ontzettend veel vechtsporten bestudeerd en daar zijn eigen soort van 'sT' aangegeven ZONDER regels. Hij wilde de naam Jeet Kune Do ook niet gebruiken om zijn vechtsport mee aan te geven, omdat een naam er dus op wijst dat het een vechtsport'sT' is. En aan sTen ben je gebonden. Bruce wilde dat voorkomen, hij was niet gebonden aan een sT, je kon over gaan op een andere sT in een echt gevecht. Daar dacht je niet over na, je deed het gewoon als het moment daar was.

Corrigeer me als ik het verkeerd zie maar ik zie een duidelijke scheidingslijn hier. Alle lichtere jongens zweren bij oostere vechtsporten en de zwaardere bij kickbox en varianten.

En ik denk dat dat ook logisch is. Kungfu en Wing Chun zijn nu eenmaal ontwikkeld voor tengere chinezen en zijn dus uiterst effectief wanneer beoefend door "kleinere" mensen tegen kleinere mensen. Maar het MMA en UFC zou ondertussen toch al genoeg bewijs geleverd moeten hebben dat die vechtsporten niet effectief zijn tegen grotere mensen met techniek.

Uiteraard wint een jongen van 60kg met super techniek van een kerel van 100kg zonder techniek. Maar grote mensen met techniek slopen kungfu mensen. Dit is geen mening maar een feit.

Nog iets wat oosterse vechtsporters belemmerd is het feit dat ze niet gehard zijn. Ze draaien (meestal) geen fullcontact en zullen dus na het eerste de beste tikje tegen de grond gaan.

ik ben het helemaal met trickolutions eens

Jamesss zei:
Maar grote mensen met techniek slopen kungfu mensen. Dit is geen mening maar een feit.

in de ring wel mischien, maar straat heb ik mn grote twijfels. zet bv bruce lee tegen le banner op straat. ik denk toch dat bruce lee le banner de t ering trapt :D . dat is ook 60kg tegen 95kg

paradise zei:
in de ring wel mischien, maar straat heb ik mn grote twijfels. zet bv bruce lee tegen le banner op straat. ik denk toch dat bruce lee le banner de t ering trapt :D . dat is ook 60kg tegen 95kg

Dream on :rolleyes:

Ik denk dat MMA of UFC wel een erg goede recreatie is van straatvechten. Le Banner is K1 vechter en daar had ik het niet direct over. Neemt niet weg dat ik denk dat Le Banner zou winnen. En ter informatie Le Banner weegt 110+ kg.

Twee meesters tegen elkaar zetten blijft natuurlijk altijd gissen naar wie er zal winnen. Ik zal altijd wel inblijven zetten op Bruce. Die kerels maken zeker wel kans met hun grote incasseringsvermogen maar ze zijn zo sloom en log. Bruce zou er met zijn meesterlijke uithoudingsvermogen eerst een kwartiertje rondom huppelen met wat feintattacks om hem moe te maken. Zodra hij kans ziet toe te slaan kan hij ogen uitsteken, knieschijven verbrijzelen, naar de kruis trappen. Ik zou op Bruce inzetten. Hij is echter ook maar een mens, 1 fout van hem kan hem direct fataal zijn, wanneer hij voor de volle 100% geraakt wordt of in een greep komt zal het moeilijk worden nog te winnen.

Jamesss zei:
Nog iets wat oosterse vechtsporters belemmerd is het feit dat ze niet gehard zijn. Ze draaien (meestal) geen fullcontact en zullen dus na het eerste de beste tikje tegen de grond gaan.

Ook zeer belangrijk idd. Veel technieken worden vaak in 'slowmo' geoefend en in de praktijk blijkt het dan toch net iets anders uit te pakken.

Mans zei:
Ook zeer belangrijk idd. Veel technieken worden vaak in 'slowmo' geoefend en in de praktijk blijkt het dan toch net iets anders uit te pakken.

Klopt enigsinds, die kerels trainen echter ook niet op incasseringsvermogen en worden ook bijna niet geraakt. Die trainen op snelheid. Daar heb je naar mijn weten, zeker met straatvechten waar de gemiddelde kerel een ectotype is, veel en veel meer aan.

Azrael zei:
Vind het inderdaad ook lachwekkend en triest tegelijk hoe hier gesproken wordt. Als die neef daadwerkelijk mensen hersenletsel toebrengt en weet ik het allemaal wat voor ongein weet ik hele goede plek voor hem. De G-E-V-A-N-G-E-N-I-S en flink lang. We hebben al zat mong*len op de wereld en ik hoef er niet meer bij. Dikke loser die neef van je als het waar is.

Dat kan niet jongen, die neef slaat al die politie mannen dood met 1 drukpunt slag..

heb je de nieuwe superman film gezien dat die kogel helemaal verwrommeld wanneer hij um in zn oog schiet??? dat heeft die neef um geleerd.. :D ;)

Nobody messes with bruce. Bruce owned echt iedereen(iig met die skills).

paradise zei:
juist. Hij zei ook, als je van het een teveel hebt ben je uit balans. Dus als je te groot en te gespierd bent wordt je lomp. Als je smal bent en niet gespierd dan heb je een gebrek aan kracht.

Trickolutions zei:
Dit is zeker geen onzin, heb jij je wel is verdiept in dit soort vechtsporten. De Jeet Kune Do en Wing Tsun die je in veel Oosterse martial arts films ziet is natuurlijk 'gemaakt'. Een act die opgezet is om bij het publiek de "woooo" en "oeeeee" geluiden op te wekken. Daar is het Wing Tsun op zulk professioneel niveau neergezet dat het alleen maar effectief zou zijn als je het echt masterlijk beheerst.
Het mooie echter van Wing Tsun is dat de basis al enorm effectief blijkt te zijn bij straatgevechten. De oefeningen zijn zo supersimpel gewoon! Het zijn vaak counterattacks waarbij je tergelijkertijd blokt en stoot. Het enige wat je moet oefenen is kracht, timing en snelheid. Wanneer je dat beheerst, en dat gaat redelijk snel met een week intensieve training, kan je al zoveel. Je weet niet wat Wing Tsun is, het is niet zomaar dichtbij, het is de tegenstander gewoon omver lopen, op hem in lopen, meeste mensen weten dan niet meer wat ze moeten doen, zelfs met de 'o zo bekende low kicks' van het Muy Thai/Kickboxen bereik je werkelijk niets.
ieder jaar verliezen kungfu scholen in het kungfu thai tournooi.
mss moeten ze dan eens bij les volgen over hoe ze een lowkick moeten ontwijken:eyebrow:

jody zei:
ieder jaar verliezen kungfu scholen in het kungfu thai tournooi.
mss moeten ze dan eens bij les volgen over hoe ze een lowkick moeten ontwijken:eyebrow:

Het gaat hier ook niet over toernoooooien, maar echt straatvechten. Btw, het lompe van Muy Thai is dat die kerels zoveel incasseren. Ziet er misschien stoer uit maar ik heb meer respect voor de mensen die niet of amper geraakt worden. Daar komt bij dat die shaolin's ook zeker wel gehard zijn. Ze trainen meer techniek, timing en snelheid maar ook zeker wel dat andere. Die slaan elkaar met stokken op de buik ed. om maar een voorbeeld te noemen. Zoals jij dit hier neerzet maak je kunfu belachelijk. Alsof die kerels geen lowkick kunnen ontwijken:rolleyes: Misschien moet jij maar is een dagje met ze meetrainen.

Er is een groot verschil tussen incasseren van Muay Thai en van Kungfu. Het incasseren bij Muay Thai is puur bruut lomp incasseren. De kungfu mannen doen dit dmv Chi Kung (denk dat je het zo spelt) Daarom word er ook niet zomaar op hun ingerost maar moeten ze eerst 2 dagen ademhalingstechnieken doen. Nou ik kan liever in een milliseconde incasseren dan dat ik eerst 2uur me mentaal moet voorbereiden. En ik zeg dit als iemand die zelf Chi Kung heeft beoefend en heb dus alle respect hiervoor maar het is simpelweg niet zo praktisch

Terug
Naar boven