AndroidHealthClinic

Impact van eiwit op de nieren

Hillie

Novice
Waardering
0
Ik had her en der opgevangen dat een toename in eiwitinname (bijvoorbeeld door shakes voor/na/tijdens trainingen) een impact op je nieren heeft. Nu wil het geval dat ik diabetes heb, waarbij niercomplicaties een van de grote risicofactoren zijn, naast andere usual suspects als oogproblemen en impotentie. Gelukkig speelt die laatste nog geen rol, maar ja, een goede gezondheid draagt ook bij aan het verminderen/tegengaan van dergelijke complicaties.

Mijn vraag is nu, is dat ook zo en zijn er (relevante en betrouwbare) bronnen waarin een en ander besproken staat? Ik weet hier graag van voordat ik me allerlei potentiele problemen op de hals haal. ;)

Het lijkt mij dat wanneer je niet overdrijft met je eiwitten (1,5-2 gram per kg/lichaamsgewicht) en voldoende water drinkt (min. 2,5 liter per dag)
dit allemaal niet tot complicaties zou moeten leiden. Je kunt regelmatig om een check-up vragen bij je dokter die kan dan b.v. je lever en nierfunctie testen. Misschien kun je even zoeken op google er zijn genoeg bodybuilders die diabetes hebben. Misschien kun je hun naar hun eigen ervaringen vragen.

Zie hier een artikel over hoeveelheid eiwit inname:
Eiwitten voor gevorderden

Stukje uit het artikel:

Eiwit en de nieren

Een eiwitinname van meer dan 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is onverstandig, hebben voedingswetenschappers altijd gezegd. Zulke hoeveelheden zouden op de lange termijn leiden tot een verhoogde kans op beschadiging van de nieren.12 Die ongerustheid was theoretisch. Weliswaar tast een dieet met veel eiwit de nieren aan van een kleine groep mensen die daarvoor gevoelig is, maar bij gezonde mensen is daar nooit iets van gebleken. Belgische fysiologen, die een groep bodybuilders onderzochten met een dagelijkse inname van meer dan 2.3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht, hebben bij hen geen verminderde nierfunctie gevonden.13

Is veel eiwit ongezond?

Wetenschappers hebben bij krachtsporters nooit schade aan de gezondheid ontdekt die door een hoge eiwitconsumptie was veroorzaakt.14 Maar dat onderzoek stelt weinig voor in vergelijking met de grote onderzoeken als de Nurses Studies van het Amerikaanse Harvard, waarbij onderzoekers vele tienduizenden mensen tientallen jaren achter elkaar volgen. Uit die studies blijkt dat een dieet met veel eiwit de kansen op verschillende soorten kanker verhoogt.

Toch is dat geen reden tot paniek. Het is niet het eiwit zelf dat de kankerkansen verhoogt. Boosdoeners zijn andere stoffen in de eiwitrijke voedingsmiddelen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zal eens zoeken instructor, thanks.

Kartoffel, interessant stukje.

Mijn nierfunctie is nog goed, dat wordt i.v.m. het diabetescircus ook gecontroleerd. Ik probeer alleen te kijken naar de potentiële samenhang met een van de grote diabetescomplicaties, nierfalen. Ik zal ook eens googlen op dat soort onderzoeken, nieren en eiwitten.

Ik heb ook zelf diabetes (nu reeds 19 jaar), en alles is nog steeds in orde. Ik eet ook sinds meer dan 6 maanden meer eiwitten en sinds m'n laatste onderzoek is alles nog perfect in orde. Zolang je niet overdrijft hoef je je geen zorgen te maken :)

Terug
Naar boven