AndroidHealthClinic

Is alcohol katabool?

Als jij je druk gaat maken over een paar biertjes per week moet je dringend naar een psycholoog. Want dan begin je door te slaan in je hobby die niks meer is als een beetje gewichten tillen. Tenzij je pro bent in wedstrijd prep kan je gewoon af en toe drinken.

• Topic Starter Topic Starter
Ik maak me niet druk, ik vraag he me gewoon af, als het over macro's gaat weet iedereen steeds te vertellen hoeveel eiwitten en vetten je minimaal moet eten, maar niemand weet kennelijk hoeveel alcohol je maximaal "mag" dingen en dat vind ik vreemd.

Ik maak me niet druk, ik vraag he me gewoon af, als het over macro's gaat weet iedereen steeds te vertellen hoeveel eiwitten en vetten je minimaal moet eten, maar niemand weet kennelijk hoeveel alcohol je maximaal "mag" dingen en dat vind ik vreemd.
Ik denk gewoon dat de meeste mensen die serieus in deze sport zijn NIET! alcohol consumeren.

Recent research shows that alcohol directly decreases muscle protein synthesis and anabolic gene expression [3]. Previous research had only demonstrated alcohol’s anti-anabolic effect in animals and alcoholics, but it has now been confirmed in strength training men. Only wishful thinkers would not have expected this, but still, it confirms that you want to keep your drinking and your training sessions separate.
The science of binge drinking: 7 Tips to get wasted without wasting your gains

Daarbij denk ik dat de leeftijd van @Steks ook niet echt meewerkt om nog te gaan drinken en bouwen tegelijk..

Ik heb in e-mails van Neil Hill (ex prof bodybuilder en bekend bodybuilding coach) gelezen dat alcohol niet direct slecht is. Ja het beïnvloed je hormoonhuishouding maar met mate een drankje dan kan het geen kwaad. Wat vaker erger is, (met erger bedoel ik sneller falen in je doelen te behalen) is dat je met een paar biertjes ook trek krijgt en wellicht een vette hap gaat eten. Alcohol breekt de vetlaag van je maagwand af en blijkbaar resulteert dat in meer trek in vet eten. Als je nog meer drinkt dan een paar drankjes dan ben je de volgende dag lam en ga je niet trainen, ook ben je te lui om te koken etc --> weer gefaald.
Ikzelf heb aan bodybuilding wedstrijden mee gedaan en meet al jaren mijn vetpercentage en track mijn gewicht. Ik heb nog nooit gezien dat mijn gewicht (vet vrije massa) negatief is beïnvloed na een avond zuipen (ja dat doe ik, nog steeds).

Er is naar mijn beste weten ook nog nooit een studie geweest die dat heeft onderzocht. Wel weten we dat een grote hoeveelheid alcohol (1.5 g/kg lgw) de spiereiwitsynthese remt: Alcohol Ingestion Impairs Maximal Post-Exercise Rates of Myofibrillar Protein Synthesis following a Single Bout of Concurrent Training
In een wat kleinere hoeveelheid (1 g/kg lgw) versterkt het het prestatieverlies van de spieren dat optreedt na een eccentrische training: Post-exercise alcohol ingestion exacerbates eccentric-exercise induced losses in performance
Een nog kleinere hoeveelheid (0.5 g/kg lgw) doet dit niet: A low dose of alcohol does not impact skeletal muscle performance after exercise-induced muscle damage

Kortom: niet bingen. Paar biertjes in het weekend is waarschijnlijk geen probleem, maar er is hier dus niet echt onderzoek naar gedaan naar mijn weten. En langdurig en frequent alcoholgebruik is uiteraard navenant, daar heb je geen studies voor nodig.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de links en de info, daar is wel wat zinnige informatie uit te halen.

Terug
Naar boven