AndroidHealthClinic

Is dit eetschema wel effectief?

Silenza84

Novice
Waardering
1
Hallo,

Ik wil graag thuis beginnen met het kweken van wat spiermassa. Na wat rond gelezen te hebben, heb ik zelf een schema aangemaakt (zie bijlage). Ik meet zo'n 1m84 en 69kg. Ik ben dus slank gebouwd en heb alleen wat vet rond mijn buik, wat ik graag wil compenseren door vooral aan mijn magere bovenlichaam wat meer spiermassa te kweken, en tzt het buikvet eraf te lopen. Ik ben dus net begonnen met dit schema, maar merk nu, na zo'n anderhalve week, al dat ik een kilo (aan vet) ben aangekomen rond mijn buik. En dat terwijl ik normaal gesproken maar heel moeizaam in gewicht aan kwam.

Ik zit doordeweek veel achter het bureau dus volgens mij zit ik qua kcal wel aardig goed (right?). Verder kom ik met dit schema nog niet helemaal aan de eiwit-regel van 2x je lichaamsgewicht. Ik vraag me af of dit schema voldoende is om in spiermassa te groeien (icm juiste training, 2x p. week) en niet te hard in vet.
Verder ben ik een vrij zinnige eter, dus kaas, tonijn, kipfilet (voor op brood), pindakaas e.d. zijn niet aan mij besteedt en ik hoop het ook zonder whey te kunnen doen. Het zal daarom vast niet het perfecte schema zijn maar mijn vraag is dus: heeft het zin/effect voor mij om dit schema aan te houden? En zo nee, hebben jullie nog tips/verbeteringen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
meer eten.

je basis behoeft is al 2600kcal, met 2500 zit je dus krap op onderhoud.

wil je gainen zul je daar toch boven moeten gaan zitten.

smorgens nog brinta of havermout erbij.

en bij de tussendoortjes ook wat meer voeding rijk spul. Gooi er een paar gekookte eieren (of alleen het eiwit) tussen en je komt al een heel eind.
Ook gaat je eitwitten dan omhoog, die is nog wat aan de lage kant.

Ik begrijp dat je buikvet weg wilt hebben. Haal de volgende voeding weg uit je schema :

- 's ochtends vruchtenhagelslag. (vervang dit door mager vleeswaar, of slankie of 20+ kaas o.i.d)
- Broodjes(?) zorg voor fatsoenlijk vezelrijk brood. Of ontbijt met havermout.
- Cup-A-Soup (mag achterwegen ivm het zout)
- Vla (evt kwark)
- Dry roasted nootjes (neem amandelen, walnoten of pinda's)
- Ice Tea ( neem groene thee )

Zorg verder voor voldoende beweging, al helemaal omdat je een vrij statisch beroep hebt begrijp ik. Voor spiermassa moet je ook meer eiwitten in je schema opnemen. Als je niet aan de whey wilt en niet aan pindakaas, kipfilet en tonijn dan heb je de godenzonen der eiwitten verbannen. Zijn nog wel andere bronnen, maar deze zijn juist zo gemakkelijk en (relatief) goedkope voeding met voldoende eiwitten.

• Topic Starter Topic Starter
@FrankSnip: Ik heb mijn basisbehoefte berekend via een som gehaald van een sticky hier op het forum, die ook in de bijlage staat, onderin. Die behoefte ligt toch een stuk lager dan de behoefte die jij post, en zoals gezegd ik kom nu al in gewicht aan?

@Nessies: Mijn hele schema kan dus overhoop? Ik snap dat het goede eiwitbronnen zijn maar dat gaat me simpelweg niet lukken om dagelijks te eten. Daarom vraag ik mij ook af of het wel zin heeft met het schema zoals het er nu staat (wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is)?

Als ik nou een relatief goedkope whey kan vinden en door de kwark doe, en mijn ontbijt vervang met havermout zoals jullie voorstellen, heb ik dan een beetje een fatsoenlijk schema? Of heeft het pas zin als ik alles omgooi wat jullie voorstellen?

Ontbijt: 600 kcal
Havermout
Melk
Whey
Banaan

Tussendoor: 300 kcal
Volkorenbrood
Kipfilet
Melk

Lunch: 600 kcal
Volkorenbrood
Gekookte achterham
Kipfilet
Melk

Tussendoor: 300 kcal
Volkorenbrood
Kipfilet
Melk
Appel

Avondeten (De pot): 650 kcal
Soep
Aardappel / Groentes / Vlees
Vla

Tussendoor: 400 kcal
Kwark
Ongezouten Pinda's

Dat is wat ik over de dag eet (zonder hoeveelheden hier)
Hopelijk heb je er wat aan (~2850 kcal)

Laatst bewerkt:
als het je niet lukt te eten op "deze manier" IF overwegen?

• Topic Starter Topic Starter
@Prestigio: Bedankt voor je schema. Op je broodbeleg na lijkt me dat voor zover ik kan zien best een goed schema (voor mezelf). Zal kijken of ik er wat van kan overnemen.

@Spice: Wat is IF? Heb net even hier gezocht en gegoogled maar ik kan er zo snel niks over vinden...

Ik kan je nu al vertellen dat die 1,5 kilo die je in anderhalve week erbij gekregen hebt geen vet is.

Het is gewoon vocht en meer eten in je ingewanden.

Terug
Naar boven