MuscleMeat

Is dit nog een overhead press?

Dunden

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
88
Lengte
1m76
Massa
80kg
Mijn powerrack is net te laag om, met juiste techniek, een overhead press uit te voeren. Het lukt wel, maar dan moet ik een stuk wijder gaan staan dan wat normaal is; een stuk verder dan schouderbreedte. Ik heb niet echt het idee dat het de oefening minder effectief maakt, maar ik heb toch het gevoel dat ik een andere oefening aan het doen ben…

Ik doe hem nu aan de voorkant van mijn rack, maar dan heb ik geen safety bars en die vind ik toch wel prettig.

Waarom zou je in godsnaam safety racks nodig hebben voor een overhead press? Als je m failt komt ie toch gewoon terug op je schouders

Mijn powerrack is net te laag om, met juiste techniek, een overhead press uit te voeren. Het lukt wel, maar dan moet ik een stuk wijder gaan staan dan wat normaal is; een stuk verder dan schouderbreedte. Ik heb niet echt het idee dat het de oefening minder effectief maakt, maar ik heb toch het gevoel dat ik een andere oefening aan het doen ben…

Ik doe hem nu aan de voorkant van mijn rack, maar dan heb ik geen safety bars en die vind ik toch wel prettig.

OHP is gewoon een verzamelnaam voor diverse uitvoeringen dus waarom zou die van jou heen OHP zijn?

Als je perse in het rack wil pressen, zet dan het rack op een paar balken vast.

Just like putting clips on the smith machine...

Probeer hem eens met een losse stang te doen. En als je het nog beter wil doen, staand met een losse stang (ipv zittend).
Je zal waarschijnlijk wat minder gewicht kunnen pressen, maar omdat je ook tegelijkertijd bezig bent om alles in balans te houden komt er weer op een andere manier spanning op je spieren te staan. En daar komt bij dat, zeker als je staat, je ook meteen een stuk core strength erbij pakt.

Alles wat je tilt boven je hoofd is een overhead press .. Hence the name :)

Buiten het rack doen: als je het moeilijk hebt/moeilijk hard gaat grinden kan je hem hoogstwaarschijnlijk nog wel veilig ter hoogte van je schouders op je borst krijgen.

Wil je het echt in je rack doen is een ohp waarbij je op je knieën 'staat' een optie

• Topic Starter Topic Starter
De reden dat ik hem in het rack wou doen was omdat ik pas kort thuis train en ik nog geen ondervloer heb, en als ik dus zou falen ik bang was dat ik de bar op de grond zou laten donderen en gietijzer + houten vloer is niet de beste combi. Inmiddels doe ik hem gewoon buiten het rack, want zoals hierboven al gezegd, gebeurt dat helemaal niet.

Terug
Naar boven