Fitness Seller

Is melk wel zo gezond?

1) Alle stoffen (in voeding) zijn chemische stoffen.
2) Magere melk wil gewoon zeggen: geen room toegevoegd.

Technisch gezien worden er dus chemische stoffen (room/vetzuren) toegevoegd aan halfvolle en volle melk, en niet aan magere. Alle melk wordt namelijk eerst volledig afgeroomd, en daarna pas maken ze er halfvolle of volle melk van.

Halfvolle melk is niet beter dan magere melk, het bevat gewoon meer verzadigd vet. Vet dat je overigens eigenlijk niet nodig hebt in je lichaam.
verzadigd vet is net zo nodig als elk ander niet essentieel onverzadigd vetzuur(dus alles behalve omega-3 en -6).
maar oke, essentieel is het dus niet, maar dat is ook bv omega-9 niet.
En niet alles wat je niet echt nodig hebt in je lichaam is slecht. (weet niet of je dat bedoelde, maar zo klonk het een beetje)

Laatst bewerkt:
verzadigd vet is net zo nodig als elk ander niet essentieel onverzadigd vetzuur(dus alles behalve omega-3 en -6).
Deels eens, het is bewezen dat een correcte verhouding 3-6, aangevuld met 9 de meeste gezondheidsvoordelen heeft. Een kleine hoeveelheid verzadigd zou mogelijk wel anabole en andere voordelige effecten kunnen hebben.

maar oke, essentieel is het dus niet, maar dat is ook bv omega-9 niet.
En niet alles wat je niet echt nodig hebt in je lichaam is slecht. (weet niet of je dat bedoelde, maar zo klonk het een beetje)
Als ik dat bedoelde had ik het zo gezegd. :) Verzadigd vet is net zoals veel nutriënten in gematigde hoeveelheden niet schadelijk. Er zijn zelfs situaties waar omega 6 schadelijker is dan verzadigd vet, vanwege verkeerde verhoudingen. Westerse diëten bijv. bevatten vaak teveel omega 6 (in verhouding tot omega 3).

Het positieve van melk is dat het een lage glycemi-index heeft,
MAAR daarintegen wel hoog scoort op de insuline-index.

M.a.w: het drinken van melk jaagt je insulinespiegels als een gek omhoog.
Ideaal voor na training, dat wel. Maar op andere tijdstippen stat insuline bekend als het fat storage hormoon.

De combi van vetten-zuivel is dus echter een no-go!!!

Interessant hoe zit dat dan met kwark? En hoe weet je dat trouwens ergens indicaties gelezen? Dat GI los kon staan van de insuline index is me overigens onbekend. Zou je dat uit kunnen leggen? Het bloedsuiker stijgt dus nauwelijks. Maar er is wel een sterk verhoogde insuline piek. Dat is best vreemd te noemen.

OT: ik betwijfel ten zeerste dat melk kankerverwekkend is. Veel mensen lijken geen eens te begrijpen wat kanker precies veroorzaakt en wat het inhoud. Als melk kanker zou moeten veroorzaken zou het mutagene (DNA - beschadigende) eigenschappen moeten hebben. Wat niet logisch is voor een natuurlijk product en dus ook echt laboratorieel wel testbaar is. DNA schade treed altijd wel in bepaalde maatte op maar als melk kankerverwekkend zou zijn, zou deze schade significant hoger moeten zijn. Eenvoudig testbaar dus.
(bijvoorbeeld door p53 activiteit te meten) Neem in ieder geval maar van mij aan dat het niet mutageen is. Alles wat mutageen geweest is ooit is niet van natuurlijke oorsprong of veroorzaakt door verbranding wat de moleculaire structuur an sich beinvloed

:trollface:

Over de effecten van uiensap. Als het als zou werken is het een tijdelijke verstoring van homeostase die zich snel weer tot equilibrium zal brengen. Sowieso niet nuttig voor lange duur dus.

Laatst bewerkt:
ratten zijn wel zoogdieren. en bijna alle onderzoeken die gedaan worden op ratten krijg je etselfde results uit als die bij de mens... ben ook geen prof ofso maar het is wel zo

dat van die kanker ben ik niet zeker van, toon bron anders?
enige echt schadelijke wat melk meebrengt in lange termijn gebruik is maag/darm problemen door lactose zover ik weet

Halfvolle melk is niet beter dan magere melk, het bevat gewoon meer verzadigd vet. Vet dat je overigens eigenlijk niet nodig hebt in je lichaam.

Leg uit? De onderzoeken die ik over dit onderwerp heb gelezen pleiten voor gebruik van substantiele hoeveelheid verzadigd vet wanneer je redelijk laag in de vetten wilt zitten, voor totstandhouding van de testosteronspiegel.

Leg uit? De onderzoeken die ik over dit onderwerp heb gelezen pleiten voor gebruik van substantiele hoeveelheid verzadigd vet wanneer je redelijk laag in de vetten wilt zitten, voor totstandhouding van de testosteronspiegel.
Je lichaam heeft geen verzadigd vet nodig, alleen essentieel vet (omega 3, 6).

Deels eens, het is bewezen dat een correcte verhouding 3-6, aangevuld met 9 de meeste gezondheidsvoordelen heeft. Een kleine hoeveelheid verzadigd zou mogelijk wel anabole effecten kunnen hebben.

Als ik dat bedoelde had ik het zo gezegd. :) Verzadigd vet is net zoals veel nutriënten in gematigde hoeveelheden niet schadelijk. Er zijn zelfs situaties waar omega 6 schadelijker is dan verzadigd vet, vanwege verkeerde verhoudingen. Westerse diëten bijv. bevatten vaak teveel omega 6 (in verhouding tot omega 3).
Is het niet andersom? 3 zit toch in meer? pinda's enzo. Terwijl je 6 'moeilijk' uit vis en olijfolie enzo moet halen. Daarom wordt ook 2x in de week vis aangeraden, vanwege genoeg omega 6, of haal ik dingen door de war?

Is het niet andersom? 3 zit toch in meer? pinda's enzo. Terwijl je 6 'moeilijk' uit vis en olijfolie enzo moet halen. Daarom wordt ook 2x in de week vis aangeraden, vanwege genoeg omega 6, of haal ik dingen door de war?

Nee, 6 meer in pinda's en 3 meer in vette vis.

Gezond of niet, het zou mij een worst zijn, mensen drinken het al duizenden jaren dus het lichaam moet er haast wel op aangepast zijn lijkt mij. Zo werkt het met alles wat niet normaal is, op den duurt hoord het in een voedingspatroon van de mens.
Wij evolueren hé als wij dat niet deden zaten wij nog enkel vlees en bessen te eten.
Over dit soort zaken gewoon niet te moeilijk gaan denken.

Laatst bewerkt:
Gezond of niet, het zou mij een worst zijn, mensen drinken het al duizenden jaren dus het lichaam moet er haast wel op aangepast zijn lijkt mij. Zo werkt het met alles wat niet normaal is, op den duurt hoord het in een voedingspatroon van de mens.
Wij evolueren hé als wij dat niet deden zaten wij nog enkel vlees en bessen te eten.
Over dit soort zaken gewoon niet te moeilijk gaan denken.

Dat argument gaat niet voor iedereen op. Vraag maar eens aan een paar Aziaten of andere getinte mensen.

Klopt die kunnen er vaak niet tegen. Komt omdat hun op die manier geevalueerd zijn.
Waarschijnlijk met alleen als baby melk. Laat die mensen maar eens een paar duizend jaar melk drinken, erna zal je zien dat het lichaam er zich op aan past.

Melk schijnt ook voor mensen die Jan heten niet goed te zijn.

Nog nooit in mijn leven een druppel melk gedronken, vanwege zeer hevige allergie.

- nog nooit een bot gebroken
- zelden ziek
- voel me top
- gain als gekken

:D

Je lichaam heeft geen verzadigd vet nodig, alleen essentieel vet (omega 3, 6).

Essentiele vetzuren kunnen niet geproduceerd worden door het lichaam dus die moet je inderdaad via voeding binnenkrijgen, dat betekend niet dat je lichaam niet-essentiele vetzuren zomaar tevoorschijn kan toveren, daar heb je ook bronnen voor nodig. Onderzoek laat zien dat het testosteron-nivo daalt wanneer je verzadigd vet-inname erg laag is.

http://www.sportsnutritionworkshop.com/files/14.spnt.pdf sectie 1.3
Deze review haalt wat onderzoeken aan die het belang van verzadigd vet voor bodybuilding bevestigen, het is een redelijk recente review dus ik vermoed dat deze onderzoeken een van de meest interessante zijn van wat er op dit moment over het onderwerp bekend is.

Als je teveel melk drinkt krijg je net als koeien van die zwarte vlekken, dat zijn buitengewoon maligne melanomen.

Essentiele vetzuren kunnen niet geproduceerd worden door het lichaam dus die moet je inderdaad via voeding binnenkrijgen, dat betekend niet dat je lichaam niet-essentiele vetzuren zomaar tevoorschijn kan toveren
Verzadigde vetten kunnen aangemaakt worden in het lichaam hoor, neem aan dat je 'te weinig' bedoelt.

Als je de review naleest dan refereren ze naar een studie waarin het totaal aantal vetten verminderd werd én de verzadigde vetten vervangen werden door onverzadigde vetten. Om precies te weten waarom er een daling van testosteron was zou je eigenlijk alle details moeten weten, zoals bijv. zinkinname e.d..

Maar idd met mate verzadigd vet eten kan geen kwaad.

als ik alles moet geloven wat kanker kan veroorzaken dan kan ik beter als kluizenaar leven.

Melk is echt ****ing win. Het kost weinig, smaakt lekker + bevat veel eiwitten, waaronder caseine...

ik kan het alleen gvd niet (meer) verdragen. ****ing GOMAD.

Verzadigde vetten kunnen aangemaakt worden in het lichaam hoor, neem aan dat je 'te weinig' bedoelt.

Als je de review naleest dan refereren ze naar een studie waarin het totaal aantal vetten verminderd werd én de verzadigde vetten vervangen werden door onverzadigde vetten. Om precies te weten waarom er een daling van testosteron was zou je eigenlijk alle details moeten weten, zoals bijv. zinkinname e.d..

Maar idd met mate verzadigd vet eten kan geen kwaad.

Klopt, maar je ziet verderop in mijn post dat ik niet specifiek aangeef dat die 'bronnen' verzadigde vetzuren zijn (al sluit die zin idd niet logisch aan met het punt dat ik probeer te maken dus ik snap je reactie).

Ben het met je eens dat die studies soms niet even sterk zijn, al vind ik jouw voorbeeld niet een hele sterke omdat ze al een sterk vermoeden hadden dat juist de lagere vvz leidt tot verlaging in het testosteronpeil dus om voor dit verband maximaal effect te vinden verlagen ze dus zowel vet totaal als %vvz. Confounding is vaak een probleem met deze studies (wat je bijv. dus opnoemt met zink), maar wanneer je aan mag nemen dat er geen correlatie is tussen deze factoren en de selectie van mensen in de onderzoeksgroepen is een statistisch significante uitslag wel redelijk betrouwbaar.

Terug
Naar boven