MuscleMeat

Is mijn schema goed? 5 Day Split

tom12e

Novice
Waardering
0
Beste DBB leden, mijn naam is Tom. Ik ben 18 jaar oud, weeg op dit moment 72 kilo en ik ben 1.82 cm lang. Ik ben al een tijdje aan het trainen, maar nu wil ik het serieuzer aan pakken. Binnenkort heb ik genoeg tijd om 5 dagen per week te trainen. Wat vinden jullie van mijn schema?

Hoelang je traint
Ik train ongeveer al 3 maanden.
Wat je doel is
Massa.
Waar je prioriteiten liggen
Niet zozeer prioriteiten, gewoon full body. Heb wel gemerkt dat ik heel veel moeite heb met mijn schouders.
Beschikbare apparatuur
Alles.
Beschikbare tijd
5 Dagen per week

Schema: klik hierrr

nee de frequentie waarmee je spieren traint is te laag. probeer elke spier minstens 2x per week te trainen.

bovenlichaam
onderlichaam
rust
bovenlichaam
onderlichaam
rust
herhaal

bijvoorbeeld

nee de frequentie waarmee je spieren traint is te laag. probeer elke spier minstens 2x per week te trainen.

bovenlichaam
onderlichaam
rust
bovenlichaam
onderlichaam
rust
herhaal

bijvoorbeeld

Dit. Als beginner moet alles nog ontwikkeld worden, een bodypart split is niet de ideale manier om dat te doen.
Een Upper/lower of full body is dan veel beter. Hier heb je een voorbeeld van een full body schema:

http://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout

Als je het filmpje kijkt heb je direct info over hoe snel je het gewicht moet verhogen etc.

• Topic Starter Topic Starter
Dank jullie wel voor de reactie! Ik heb een UB/LB Schema gemaakt, wat dachten jullie hier van?

hierrr

Laatst bewerkt:
Geen nieuws, is goed nieuws. Neem ik aan? :P

Wat te veel oefeningen.

Houdt dit aantal oefeningen ongeveer aan:

UB
Borst: 2 oefeningen
Rug: 2 oefeningen
Schouders: 1 oefening
Triceps: 1 oefening
Biceps: 1 oefening

LB
(Onderrug): 1 oefening
Quads: 2 oefeningen
Hamstrings: 1/2 oefeningen
Kuiten: 1 oefening
Buik: 1/2 oefeneningen

Richt je bij de ene LB-dag op squat, en bij de andere LB-dag op deadlift.

Pas je schema aan en post hem opnieuw.

Oke, ik heb mijn schema aangepast: op een paar dingen na; schouders en 1 oefening voor de Abs.

Je schouder bestaat toch uit 3 delen, waarom zou ik d.m.v de overhead press alleen de voorkant trainen?
Plank heb ik er in gehouden omdat ik het een leuke oefening vind.'

UB/LB versie 2: [Link niet meer beschikbaar]

Oke, ik heb mijn schema aangepast: op een paar dingen na; schouders en 1 oefening voor de Abs.

Je schouder bestaat toch uit 3 delen, waarom zou ik d.m.v de overhead press alleen de voorkant trainen?
Plank heb ik er in gehouden omdat ik het een leuke oefening vind.'

Handiger is om helemaal geen overhead press te doen in een van de trainingen en deze te vervangen door een side/rear raise.
In veel gevallen wordt de voorkant al prima belast door de presses van de borst(plat en incline) , je kan er dan ook voor kiezen de overhead press geheel te vervangen in beide training en dus een isolatie te doen.

Handiger is om helemaal geen overhead press te doen in een van de trainingen en deze te vervangen door een side/rear raise.
In veel gevallen wordt de voorkant al prima belast door de presses van de borst(plat en incline) , je kan er dan ook voor kiezen de overhead press geheel te vervangen in beide training en dus een isolatie te doen.

Dankjewel voor de tip. Ik vind het persoonlijk ook een rot oefening. :P

Verder, is mijn schema zo 'goedgekeurd' haha?

Ik zou wat meer variëren tussen UB1 en UB2, en tussen LB1 en LB2.
Je hebt veel dezelfde oefeningen.

UB
De UB1 voor borst benchpress en incline dumbbell press is prima. Doe UB2 dan een decline en een fly.
Voor rug UB1 bent over row en chin ups/lat pull down. En UB2 dumbbell row en cable row.
Bij schouders de overhead presses er inderdaad uit en een zijkant schouders op UB1 en achterkant schouder op UB2.
Biceps en triceps zit wel goed.

LB
Voor de LB dagen zou ik op LB1 richten op deadlift en LB2 richten op squat. Dus gewoon de ene dag alleen deadlift en de andere alleen squat, niet beiden. Dan zou ik nog de romanian deadlifts op LB1 er uit halen, en de leg curls op LB2 er uit halen. 1 hamstrings is prima, die pak je ook goed aan met deadlift en squat. Voor abs zou ik gewoon 1/2 oefeningen doen, is meer dan genoeg.

Als je dat ff aanpast, zit je schema goed.

Terug
Naar boven