Fitness Seller

Is mijn schema wel zinvol?

Sleeve

Novice
Waardering
0
Ik heb dit bericht ook al gepost bij het topic voor vrouwen, maar omdat misschien niet iedereen daar regelmatig leest post ik het hier ook nog maar.

Sinds begin januari probeer ik af te vallen. Ik heb altijd veel gesport, maar door een ernstige schouderblessure, gevolgd door een operatie en ruim 9 maanden revalidatie kon ik niet meer sporten en ben ik 14(!!!!) kilo aangekomen.

Nu wil ik die kilo's natuurlijk graag weer kwijt. Daarom ben ik begonnen met WeightWatchers om op die manier een gezonde manier van eten aan te leren. Verder is mijn schouder ook weer voldoende hersteld en ben ik dus ook weer fanatiek aan het sporten.

Nu heb ik bij mijn sportschool een schema gekregen wat er voor moet zorgen dat ik vooral vet verbrand. Naar aanleiding van dit schema kreeg ik een discussie met iemand. Deze persoon beweerde dat ik teveel herhalingen moet doen en dat dit compleet zinloos is. Daarom wil ik hier navragen wat de meningen zijn.

Mijn schema is alsvolgt:

15 minuten op het Steps-apparaat
5 x 20 herhalingen Bench Press met twee dumbbells van 4 kilo (dit doe ik expres heel licht vanwege mijn schouderoperatie)
5 x 20 herhalingen lat pulley front 20 kg
4 x 15-20 herhalingen hyperextensions (voor onderrug, soort omgekeerde situp)
4 x 20 herhalingen Biceps standing cable curl 7,5 kilo
4 x 20 herhalingen Triceps push-down 10 kilo
5 x 12 squats op de squatmachine zonder extra gewicht
4 x 15 lunges met in elke hand een dumbbell van 4 kilo
5 x crunches zoveel mogelijk herhalingen
4 x schuine buikspieren zoveel mogelijk herhalingen
40 minuten cross-trainer

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is welke oefeningen ik bedoel. Aangezien ik me de namen niet kan herinneren heb ik het maar opgezocht op internet...

Dit schema probeer ik twee keer in de week te doen. Verder doe ik nog twee keer in de week Steps en één keer Body Pump.

Ik heb geen ervaring met doelgericht afvallen eigenlijk (ik moet daar zelfs niks voor doen, ik heb het andere probleem, namelijk moet bijkomen) maar ik ben altijd van mening geweest dat cardio de beste manier is om af te vallen. Ik zie soms hele dikke mensen in de sportschool die powertrainen. Dan vraag ik me af of ze willen vermageren en hun figuur aanpakken, want dan zouden ze volgens mij echt beter op de loopband of zo staan om te beginnen. 'Heel dik' heeft natuurlijk wel weinig met jou te maken.

Ik denk dat afvallen ook iets is waar je veel moeite moet insteken, net zoals spieropbouw. Je moet het blijven volhouden en er echt voor gaan met je doel voor ogen. Die cardio sessies moeten ook liefst wat gepland zijn, in de zin van je moet weten wat je doet in verband met hartslag, voedsel-inname, enz...

Cardio zit in je schema, dus alles ok zou ik zeggen, maar om het echt te ontleden en goed te bevinden, denk ik wel dat er hier mensen zijn die dit beter kunnen en beter kunnen argumenteren ook.

Greets

Lijkt mij een goed fitnessschema voor vrouwen, tenzij je natuurlijk voor de spieren wil gaan en bodybuildster wil worden. :D

Volgensmij is het wel een ok schema, aangezien je ook aan het revalideren bent ivm je schouder kunnen veel hh met licht gewicht geen kwaad.

Ik zou zeggen gewoon proberen en over een tijdje paar maanden misschien iets zwaarder in gewichten gaan met minder herhalingen 12-14, maar dat komt vanzelf.

Ziet er opzich wel ok uit.

beetje fitness en wat cardio.
volgende puntje zal dan je voeding worden.

Corleoné zei:
Lijkt mij een goed fitnessschema voor vrouwen, tenzij je natuurlijk voor de spieren wil gaan en bodybuildster wil worden. :D
Ja... het is nl zo dat je ineens huge wordt als je wat zwaarder gaat trainen :cool:

Schema kan wat mij betreft de prullebak in. De beste (blijvende) manier om vet kwijt te raken is een combi van goede voeding en goede training waarbij de training een combi is van krachttraining en cardio. Cardio dient er voor om je stofwisseling normaal te houden en wat extra te verbranden, krachttraining geeft je lichaam een reden zijn spiermassa vast te houden (je lijf verbrandt tijdens dieet + cardio bijna net zo makkelijk spier- als vetmassa), daarnaast bepaalt je totale spiermassa je energieverbruik, vetmassa verbrandt niets.

Cardio kun je kiezen voor langere tijd in een rustig tempo, of wat korter tegen een hogere intensiteit. Krachttraining kun je globaal stellen 3-4 oefeningen per spiergroep, 4 sets per oefeningen 6-12 herhalingen waarbij het laatste setje echt wel wat moeite mag kosten.

Mijn 2 centen,
D.

Op zich is met het aantal herhalingen niet veel mis. Wel wat hoog, maar vooral het aantal sets vind ik nogal aan de forse kant... Zou ik zelf allemaal terugbrengen tot max 3 sets als je deze hoeveelheid reps aan blijft houden.

Je kunt je schouder met enorme hoeveelheden herhalingen voor het bovenlijf net zo goed weer in puin helpen als met te zware gewichten... Nog los van de hoeveelheid tijd die je met een training kwijt bent op deze manier.

Los daarvan doe je de kracht-training om ten eerste de vorm in je lichaam aan te brengen en ten tweede je verbranding omhoog te helpen. Veel en lange sets met lichte gewichten (en dientengevolge een vrij lage intensiteit) hebben daarin weinig toegevoegde waarde.
Iets minder trainings-volume op een wat hogere intensiteit kan je meer helpen bij het bereiken van de strakke fysiek die je zoekt dan dit naar mijn mening.

Terug
Naar boven