MuscleMeat

Jiu Jitsu - (YAWARA BUDO RYU)

1 woord: kata's
Aikido zit er vol van. Nog erger dan shotokan. En ze werken niet op straat tegen een resistente tegenstander. En nog veel minder tegen een getrainde tegenstander. Probeer je dan een kata ben je nog minder waard als een gewone vechter.

Ik heb al genoeg van aikido geproefd om te zeggen dat een rommel is als vechtsT. Veel te zacht, veel te ingestudeert. Qua spiritualiteit is het mooi maar daarom kom ik er niet naar.

Het feit dat ik mn pols stevig hield en zelfs de sensei er niks tegen kon doen stond hem niet aan en maakte hem kwaad. Volgens hem kwam het omdat ik wist wat er zou gebeuren. Ik noem het mobiliteit en resistentie. Ondertussen had ik hem terwijl hij aan het proberen was en gefixeerd op mn hand was een stuk of 30 kloppen op zn bek kunnen geven :P Hij liet alles open. En dat voor een 3de dan...

Zelfs mn vriendin(een meisje van 1m80 met véél kracht voor een vrouw) heeft het geprobeerd, en ze vonden haar te "bruut" opdat ze niet wou meegaan met hun bewegingen en de tegenstander op de grond duwde.

dan denk ik dat je een slechte aikidoka bent tegen gekomen ofzo je hebt immers ook slechte dojo's maar dat moet ik niet proberen bij mijn sensei hoor hij legt me zo neer ook al weet ik wat er gaat gebeuren

alleen omdat aikido voor jou niet werkt betekent het niet dat het voor andere die mischien beter in dat soort dingen zijn het wel kunnen maar ja mischien snap jij dat gewoon niet

trouwens het is niet de bedoeling om zo te gaan denken aan moves te doen als iemand je aanvalt wat het belangrijkste is is dat je de aanval ontwijkt en als de mogelijkheid zich voordoet om dan je techniek uit te voeren wat ook is is dat als je een aanval uitvoert dan ben je kwetsbaar en bij aikido val je bijna nooit zelf aan

Laatst bewerkt:
dan denk ik dat je een slechte aikidoka bent tegen gekomen ofzo je hebt immers ook slechte dojo's maar dat moet ik niet proberen bij mijn sensei hoor hij legt me zo neer ook al weet ik wat er gaat gebeuren

alleen omdat aikido voor jou niet werkt betekent het niet dat het voor andere die mischien beter in dat soort dingen zijn het wel kunnen maar ja mischien snap jij dat gewoon niet

Srry, maar als ik tegen mensen spar die aikido gebruiken en hun aikido traint hen niet op combinaties afblokken en echt grondvechten, maar enkel op standing grappling met kata's en zonder sparervaring, vind ik het gewoon niet nuttig. De sT is verschrikkelijk gebrekkig.

trouwens het is niet de bedoeling om zo te gaan denken aan moves te doen als iemand je aanvalt wat het belangrijkste is is dat je de aanval ontwijkt en als de mogelijkheid zich voordoet om dan je techniek uit te voeren wat ook is is dat als je een aanval uitvoert dan ben je kwetsbaar en bij aikido val je bijna nooit zelf aan

Bij wie ik aikido volgde werd er ook "aanvallende" aikido gegeven, actie-reactie. Je doe een schijnstoot, de andere kerel blokt door zijn arm vooruit te steken(vrij nutteloos want niet iedereen blokt op straat), je neem zijn arm en je doet je trukje. Dat 10 keer herhalen. Dan sta ik er van "wtf???"

Mijn standpunt:
Als je het puur voor de straat doet heb je alleen gele en oranje band van JJ nodig. Als je deze technieken perfect beheerst, snel en met enige kracht uitvoert kun je jezelf er prima mee verdedigen, ook tegen een tegenstribbelende tegenstander.
We mochten onze sensei (lichaamsbouw a la Anton Geesink) wel eens aanvallen met zijn 3-en tegelijk en we moesten zwaar tegenwerken. Hij zou alleen verdedigen met gele band technieken, dat leverde altijd 3 pijnlijke gezichten die tegen de grond gesmakt waren op :D
Hij was een realist: bij meer dan 2 aanvallers kun je beter heel hard wegrennen en als ze achter je aankomen proberen 1 voor 1 uit te schakelen.

De technieken van de hogere banden zijn voor de meeste mensen te technisch om razendsnel en perfect uit te voeren. Vanaf 1e Dan komen er kata's bij, maar daar zag ik het nut voor de straat niet van in.

Srry, maar als ik tegen mensen spar die aikido gebruiken en hun aikido traint hen niet op combinaties afblokken en echt grondvechten, maar enkel op standing grappling met kata's en zonder sparervaring, vind ik het gewoon niet nuttig. De sT is verschrikkelijk gebrekkig.

combinaties :s ik wil wel eens zien hoeveel combinaties er uit komen als je een slag geeft en dan een techniek op je doos krijgt

ja je hebt helemaal gelijk aikido blokt ook helemaal niet dat is niet de bedoeling van aikido , je lijdt de kracht van de slag om en dan doe je wat je kan doen als da nu een techniek is of gewoon niets dan heb je nog altijd je doel berijkt want je bent niet op je gezicht geslagen !

als je de belangrijkste basis oefeningen goed kunt uitvoeren dan maakt het niet uit of je trukjes hoe jij het ook noemt niet lukken dan zal hij nog altijd uit evenwicht zijn en kan je andere technieken uitvoeren

Bij wie ik aikido volgde werd er ook "aanvallende" aikido gegeven, actie-reactie. Je doe een schijnstoot, de andere kerel blokt door zijn arm vooruit te steken(vrij nutteloos want niet iedereen blokt op straat), je neem zijn arm en je doet je trukje. Dat 10 keer herhalen. Dan sta ik er van "wtf???"

aanvallende aikido sry maar daar heb ik nog nooit van gehoord . dus dat vind ik maar vaag , mischien heb je een of andere softe lulsT aikido (hapkido ? )gedaan :D mijn sensei geeft een meer nieuwere realistischere sT aikido geen bullshit die niet zou werken in het echt dus ik denk dat ik daar wel goed zit

Laatst bewerkt:
ja je hebt helemaal gelijk aikido blokt ook helemaal niet dat is niet de bedoeling van aikido , je lijdt de kracht van de slag om en dan doe je wat je kan doen als da nu een techniek is of gewoon niets dan heb je nog altijd je doel berijkt want je bent niet op je gezicht geslagen !

als je de belangrijkste basis oefeningen goed kunt uitvoeren dan maakt het niet uit of je trukjes hoe jij het ook noemt niet lukken dan zal hij nog altijd uit evenwicht zijn en kan je andere technieken uitvoeren

en dan zeg je wat over aanvallende aikido sry maar daar heb ik nog nooit van gehoord . dus dat vind ik maar vaag , mischien heb je een of andere softe lulsT aikido (hapkido ? )gedaan :D mijn sensei geeft een meer nieuwere realistischere sT aikido geen bullshit die niet zou werken in het echt dus ik denk dat ik daar wel goed zit

nee hapkido is het niet echt, dat is trouwens juist de hardere versie van aikido. Maar ik denk wel dat er technieken inzaten die normaal niet in aikido gebruikt worden.

Dat uit evenwicht zijn is verschrikkelijk hypotetisch, in de aikido kata is het vrijwel altijd hetzelfde met "verdedigen tegen slagen", 1 logge, trage haymaker die meestal nog niet eens naar het hoofd gericht is om eventuele missers van de verdediger op te vangen, zonder voetmobiliteit en zonder follow-up. Niemand geeft een slag, en stopt dan met vechten en wacht tot je klaar bent met je bewegingen. Goed in demonstraties, maar op straat gaat dat je kop kosten.

Voorbeeldje

YouTube - aikido easy

als je tegen die snelheid iemands pistool gaat wegslagen zit er al iets door je kop. Waarom zou iemand trouwens van voor zn gun op je kop zetten? Dat gegooi over de schouder altijd erbij... Die laatste techniek... wat wilt die tegenstander doen, door hem lopen?

van die gun zeg ik niks dat moet toch al straf zijn voor je zo iets moet durven doen in het echt :D en dit is ook maar ff iemand die een filmpje wilt maken en z'n skills wil laten zien . als ik die aanvaller zou zijn zou ik daddelijk na die techniek m'n geweer terug proberen op te rapen maar dan zou de aikidoka hem wel snel gehad hebben .

wat ge zegt over dat gegooi over de schouder ja dat zegt me nu dus echt wel dat je niet weet over wat je praat

als jij je pols zo gebogen krijgt dat ga je bijna vanzelf zo omdraaien geloof me :D dat doet pijn en als je dat nu zo steven seagal sT zou doet dan is het breken geblazen :D, maar die kerel die aanvalt doet waarschijnlijk ook aikdio hoor en dan als je zo een techniek op je uitgeoefend krijgt gaat je snel zo vliegen omdat je dat ook leert in aikido als je ziet naar andere filmpjes zie je ze ook van links naar rechts vliegen en dat is omdat je dat zo geleerd krijgt anders kan je heel hard zeer doen en ik geloof niet dat de aanvaller z'n pols wil breken .

wat je zegt van de laatste techniek hij wil daar een zijwaartse slag geven je moet maar denken dat ie een mes in z'n hand heeft aan die aanval zie je ook dat het echt van de japanse zwaardtechnieken komen als je een zwaard of een mes in je hand hebt en je slaat zo dan doe je juist de zelfde oefening

onze sensei laat ons vaak ook die slag oefenen met een vuis dus dat je zo een zijwaarste slag krijgt of een hoek

Waarom geen thae-boksen? leer je vanaf de eerste les al echt wat je moet doen.. alle stel je hebt ruzie.. dan komt het er toch niet op aan of je iemand met een mooie speciale worp op de grond gooit of je hem gewoon hard op de grond gooit? thae-boksen is wel meer iets voor je denk ik..

Ja Thai Boksen is indd goeie sport daarvoor!! Prachtige sport om ook naar te kijken trouwens!!
Maar denk je niet dat in de Thai Boks wereld een andere, aparte "sfeer" hangt dan bijvoorbeeld bij judo?
Ik ben zelf ook aan het over wegen om Muay Thai te gaan doen, en heb bij proeflessen gekeken, en verschillende demonstraties en wedstrijden gezien en merkte op dat zij hun sport heel anders beleven dan andere sporters.
Zou het voor een sporter die totaal nieuw is in de vechtsport-wereld, niet te veel van het goede zijn?
vaak hoor je dat muay thai vechters, kick boxers etc eerst andere (vecht)sporten gedaan hebben.

Iemand anders ervaring mee?

Gr. W.

Laatst bewerkt:
van die gun zeg ik niks dat moet toch al straf zijn voor je zo iets moet durven doen in het echt :D en dit is ook maar ff iemand die een filmpje wilt maken en z'n skills wil laten zien . als ik die aanvaller zou zijn zou ik daddelijk na die techniek m'n geweer terug proberen op te rapen maar dan zou de aikidoka hem wel snel gehad hebben .

wat ge zegt over dat gegooi over de schouder ja dat zegt me nu dus echt wel dat je niet weet over wat je praat

Oh jawel. Enige probleem is dat ik 110kg weeg en met erg sterke getrainde polsen. No way dat een kereltje van 70kg mijn pols om kan krijgen als ik mag tegenwerken. En ondertussen timmer ik met mn ander hand op zn bek. Dat zou er ook gebeurd zijn op de training toen niemand mn poot omkreeg.
als jij je pols zo gebogen krijgt dat ga je bijna vanzelf zo omdraaien geloof me :D dat doet pijn en als je dat nu zo steven seagal sT zou doet dan is het breken geblazen :D, maar die kerel die aanvalt doet waarschijnlijk ook aikdio hoor en dan als je zo een techniek op je uitgeoefend krijgt gaat je snel zo vliegen omdat je dat ook leert in aikido als je ziet naar andere filmpjes zie je ze ook van links naar rechts vliegen en dat is omdat je dat zo geleerd krijgt anders kan je heel hard zeer doen en ik geloof niet dat de aanvaller z'n pols wil breken .

Steven seagal is een mooi voorbeeld, in de filmpjes lukt zijn choreografie best, maar in het "echt" is hij in slaap gedaan door een doordeweekse judoka, met de gebruikelijke vuile broek. Hij heeft een rechtszaak aangespannen.

wat je zegt van de laatste techniek hij wil daar een zijwaartse slag geven je moet maar denken dat ie een mes in z'n hand heeft aan die aanval zie je ook dat het echt van de japanse zwaardtechnieken komen als je een zwaard of een mes in je hand hebt en je slaat zo dan doe je juist de zelfde oefening

onze sensei laat ons vaak ook die slag oefenen met een vuis dus dat je zo een zijwaarste slag krijgt of een hoek

NIEMAND valt zo met een mes aan

Oh jawel. Enige probleem is dat ik 110kg weeg en met erg sterke getrainde polsen. No way dat een kereltje van 70kg mijn pols om kan krijgen als ik mag tegenwerken. En ondertussen timmer ik met mn ander hand op zn bek. Dat zou er ook gebeurd zijn op de training toen niemand mn poot omkreeg.

Steven seagal is een mooi voorbeeld, in de filmpjes lukt zijn choreografie best, maar in het "echt" is hij in slaap gedaan door een doordeweekse judoka, met de gebruikelijke vuile broek. Hij heeft een rechtszaak aangespannen.

NIEMAND valt zo met een mes aan

jonge toch daar ga je weer :D als je de goede techniek uitvoert dan lukt het dus lekker wel man het is niet zo van hij nu ga ik ff je pols pakken en ze lekker omdraaien ben je mischien niet goed wijs ? ik heb ook wat big fellas bij mij in de dojo en bij hun lukt dat ook ik zeg niet dat het even makkelijk is maar dan weet je wel als het lukt dat je het juist doet zij kunnen behoorlijk tegenstribbelen hoor

oo en die filmpjes van steven seagal zijn niet voorbereid als je het moet weten zo gaat dat nu eenmal als je 7de dan bent dan kan je dat heus wel denk je dat je ze gaan voorbereiden op wat er gaat gebeuren bij een test waar 3 mannen je moeten neer krijgen

jonge toch daar ga je weer :D als je de goede techniek uitvoert dan lukt het dus lekker wel man het is niet zo van hij nu ga ik ff je pols pakken en ze lekker omdraaien ben je mischien niet goed wijs ? ik heb ook wat big fellas bij mij in de dojo en bij hun lukt dat ook ik zeg niet dat het even makkelijk is maar dan weet je wel als het lukt dat je het juist doet zij kunnen behoorlijk tegenstribbelen hoor

Blijven geloven ;) Vanwaar ben je, ik zal eens mee komen trainen :D Vrij sparren welteverstaan ;)

oo en die filmpjes van steven seagal zijn niet voorbereid als je het moet weten zo gaat dat nu eenmal als je 7de dan bent dan kan je dat heus wel denk je dat je ze gaan voorbereiden op wat er gaat gebeuren bij een test waar 3 mannen je moeten neer krijgen

Steven seagal is vreselijk traag geworden. Als je de snelheid en conditie mist mag je nog de beste techniek hebben van de wereld, je gaat neer tegen iemand die wel getraind is.

BJJ Brazillian Jiujitsu. Misschien even een leuk idee om op de website van de familie Gracie te kijken. Staan meestal ook nogal wat leuke techniekjes op de websites. Anders je even aanmelden voor de nieuwsbrief van Graciemagazine.
Graciemagazine.com

In Nederland wordt er in diverse plaatsen BJJ gegeven. Kijk op www. brazilliaans Jiujitsu Harold Harder.
Zelf doe ik al enige tijd Brazilliaans Jiujitsu, en beviel mij persoonlijk wat beter dan de gebruikelijke Jiujitsu. Meer mogelijkheden.
veel succes!

haha ja tegen mij zul je wel zeker winnen :D ik doe het nog niet lang kan er nog niet veel van :p

wat ook mooi is aan aikido is dat je het kan blijven doortrainen als je ouder bent

• Topic Starter Topic Starter
liefst zou ik kravmaga doen maar ja zit ook niet bepaald in de buurt

Ik ga deze zomervakantie voor 8 weken naar Brazilie, en volg een compleet programma Mixed Martial Arts w.o BJJ , Judo,gebruikelijke Jiujitsu , boksen , Muy Thai , Pencak silat , Krav maga , taekwondo en meer. Compleet programma en uitermate geschikt voor de zowel beginnende wedstrijd martial artist , als de gevorderde tot zeer ver gevorderde wedstrijd MMartist. Ook gewoon leuk om deze trainingssessies gewoon uit pure interesse te bezoeken.( Toegestaan). Als je toch in Sao Paulo en Rio de janeiro in de buurt bent.
Als beginnende "vechter", mag je vragen om een sessie als oefensessie bij te wonen. Erg leuk voor mensen die nog niet zo lang begonnen zijn met MMA of BJJ. Slechts ter informatie , maar waanzinnig leuk.Erg goede ervaringen mee.

Ik volg ook al een jaartje jiu jitsu, nog steeds de witte band. Ben er nog niet aan toe gekomen voor geel :P

Vind het echt een leuke sport!

Met Jiujitsu duurt het behalen van een band ook wat langer dan bij Judo. Ik doe het al veel langer,ook wedstrijden, maar inderdaad, ook voor mij is het een sport waar je echt verliefd op wordt.:D Daarom dat ik het ook leuk vind om wedstrijden te doen, en in mijn vakanties graag ook naar Brazilie ga om daar ook te trainen. Veel succes. Daarom weet ik ook waar je daar prima terecht kan om te kijken of om te trainen. Succes.

Break.com - Funny Pics, Hot Chicks, & Cool Flicks

dit is wel een lollig filmpje van mong*len van dieven die een nachtshop gana overvallen met stokken :D

in dit filmpje zou je perfect aikido kunnen gebruiken je moet je bedenken dat aikido afkomstig is van de zwaardcultuur en er word getraind op dat soort aanvallen zoals je het filmpje

Aikido op zo'n kleine ruimte? Lijkt mij haast onmogelijk. Maar ook judo of jiu jitsu zou hier niet helpen. Veel te krap allemaal. Hier helpt maar 2 dingen:
Of zo dicht bij als mogelijk proberen te komen zodat de inbreker niets meer aan die stok heeft.
Of wat die verkoper ook doet, een langere stok pakken! Best slim!

Maar wel leuk filmpje!

@ Sebas: Dat is een beetje wat ik bedoelde met zweverigheid: dat aikido van de zwaardcultuur afkomstig is.
Snap je nu wat ik bedoelde met die "zweverigheid", zonder de sport te beledigen?

Gr. W.

ik denk dat aikido hier toch wel werkt hoor want het is meestal de bedoeling om zo dicht mogelijk bij je tegenstander te zijn anders lukt je techniek niet en je kan hem dan altijd tegen de muur of die rekken aan rammen lijkt me zelfs makkelijker als je weet wat je bezig bent :p

ah nu snap ik wat je bedoelt met zweverig ok dacht dat je het fantasie achtig vond ofzo :)

Terug
Naar boven