- Waardering
- 99
Het is bewonderenswaardig hoe je alles wil reduceren tot simpele cijfers en vergelijkingen maar dat is met de meeste dingen in het leven niet mogelijk.
Niet echt een solide argument: ik beweer ten eerste niet dat het volledig te reduceren is, maar stel eerder dat data gewoon een goede toevoeging is, waar de onderbuik de belangrijkste spreekbuis is.
Als je cijfers wil inzetten tegen verhoging van de maximumsnelheid zal je eerst met cijfers uiteen moeten zetten waarom juist 100, of 120, de optimale snelheid is en niet 150. Het gaat immers om de vraag wat de optimale balans is tussen een redelijke reistijd en veiligheid/uitstoot enz.
Daar ben ik het niet mee eens, aangezien het hier om een aanpassing van een bestaande situatie gaat. Zoals ik reeds in een eerdere post stelde, valt er ook wat te zeggen voor snelheidsverlaging (in bepaalde gevallen). M.a.w.: wat zou een snelheidsverhoging van 120 naar 140 inhouden? Niet: is 120 wel de optimale max. snelheid? (zelfs nog daargelaten dat met juiste data ook de kwaliteit van die grens aan de kaak te stellen is, tel uit je winst) Je verdraait gewoonweg de bewijslast.
Daarbij komt het feit dat het andere uiterste; volledig voorbij gaan aan gegevens of deze foutief interpreteren voor eigen gewin meer aan de orde lijkt te zijn dan een rationele afweging van alternatieven. Dat is een groter probleem dan jij aan de orde stelt. Dus niet de kwaliteit van de geleverde data, maar de totale afwezigheid.
De bewijslast ligt in deze dus niet in het bepalen of 120 de optimale snelheid is, maar bij het bepalen van de voors- en tegens van een verhoging of zelfs verlaging.
Bottom line: door data te leveren (voor zover aanwezig/relevant) is een discussie ALTIJD transparanter en 'eerlijker'. Het is in deze dus apart dat de vraag om data in een thread waarin dit grofweg genegeerd lijkt, wordt bekritiseerd.
---------- Toegevoegd om 15:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------
Ah joh, gun de bezitters van auto's zoals BMW M, Mercedes AMG en AUDI (R)S ook een pleziertje. Zoveel pk en ze kunnen zo hard en mogen maar 120. Niet dat ik er eentje bezit hoor (helaas)![]()
Laat ze dan een rammelbak kopen: dan 'voel' je de snelheid aan het rammelen. De schepen op wielen die jij noemt zorgen volgens mij juist voor een afwezigheid van gevoel van gereden snelheid. Of maak gebruik van het acceleratievermogen: daar is geen grens aan. Overigens niet iets dat ik zou aanmoedigen, maar je post is wel een interessant gegeven. Ik kan nl. weinig meer redenen bedenken die een snelheidsverhoging billijken: 'hard(er) willen rijden'. Althans in deze thread worden ze niet geboden.(Afwezigheid van data...) ALS er goede redenen zijn om de max. snelheid te verhogen, dan hebben weinigen hier zin om deze te bieden, zo lijkt.