AndroidHealthClinic

Kan teveel eiwit je nieren aantasten?

Maarten2208

Novice
Waardering
0
Ik heb de laatste tijd last van een hoge bloeddruk en mijn dokter wil daarom mijn nieren gaan checken. Nu lees ik dat teveel eiwit je nieren kan aantasten als je te weinig water drinkt. Nu heb ik niet echt het idee dat ik te weinig drink, en echt belachelijk veel eiwitten krijg ik ook niet binnen. Meestal dikke 200 gram in totaal. Wat misschien niet zo goed is dat ik meestal de helft uit shakes haal.

Is het dan toch verstandig minder shakes te drinken of meer water te gaan zuipen?

Om via je voeding zodanig veel eiwitten binnen te krijgen dat je nieren beschadigd worden, is bijna onmogelijk.
Wel kan bij zeer zwaar spierafbraak, vb bij rhabdomyolyse, zodanig veel eiwitten in bloed komen dat je nieren de filter beschadigd wordt.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de info. Ik maak mme er namelijk nogal wat zorgen om, heb het idee dat ik niet zoveel van die shakes moet drinken. Werk op een dag soms wel 100 gram whey naar binnen want blijf het moeilijk vinden om alle eiwitten uit de 'normale' voeding te halen...

Bedankt voor de info. Ik maak mme er namelijk nogal wat zorgen om, heb het idee dat ik niet zoveel van die shakes moet drinken. Werk op een dag soms wel 100 gram whey naar binnen want blijf het moeilijk vinden om alle eiwitten uit de 'normale' voeding te halen...

Of je de eiwitten uit shakes of veoding haalt, voor je nieren maakt het niet superveel uit.

Sorry voor de ontzettend dikke bump, maar ik wist niet of het nodig was een nieuw topic te openen voor een al bestaand onderwerp hier.
Ja daar moet je altijd een nieuw topic voor aanmaken, ook als het een jong topic is maar zéker als het een oud topic is. Heb het ff voor je gedaan.

2.5 gram/kg lichaamsgewicht is genoeg voor optimale spiergroei. Alles wat boven 2.5 g zit, wordt niet of nauwelijks gebruikt voor groei, heb ik ergens gelezen. Die 2.5 g/kg eiwit en 2 L water per dag zou toch geen probleem voor de nieren moeten zijn???????

Bedankt voor het aanmaken van het nieuwe topic Big T. ;)

Zal eens posten wat ik eet als voorbeeld (met als doel om zwaarder te worden):

Calorieen E K V

Maaltijd 1:
brinta 50 gr 183 6,0 37,0 1,3
melk ( half volle ) 30 cl 150 12,0 15,0 4,5
whey proteine 30 gr 114,6 24,5 3,5 0,3

Maaltijd 2:
brood. gemiddeld 90 gr 216 7,8 41,2 2,3
pindakaas 45 gr 291,15 11,8 7,3 23,9

Maaltijd 3:
brood. gemiddeld 120 gr 288 10,4 55,0 3,0
kippenfilet 50 gr 55,5 10,5 0,0 1,5
melk ( half volle ) 25 cl 125 10,0 12,5 3,8

Maaltijd 4:
brood. gemiddeld 120 gr 288 10,4 55,0 3,0
kippenfilet 50 gr 55,5 10,5 0,0 1,5
melk ( half volle ) 25 cl 125 10,0 12,5 3,8

Maaltijd 5:
lasagna 350 gr 553 23,5 32,2 36,8

Maaltijd 6:
brinta 50 gr 183 6,0 37,0 1,3
melk ( half volle ) 30 cl 150 12,0 15,0 4,5
brood. gemiddeld 60 gr 144 5,2 27,5 1,5
chocoladepasta 30 gr 173,4 0,9 16,8 11,4

Totaal 3439 calorieen, 244.9 gram eiwit, 378 gram koolhydraten, 105 gram vet. (1.90m 86-87 kg Totale energiebehoefte plus sporten = 2861.872 kcal)

Shit, ik zie dat het niet zo duidelijk wordt als ik het post. De eerste cijfers is de hoeveelheid in gram/ml, tweede kolom de eenheid (gr/ml), derde kolom het aantal calorieen, daarna eiwitten, koolhydraten en tenslotte vetten.

Ik ben niet super streng met eten, heb ook niet het doel om een gigantische bodybuilder te worden, maar een beetje gespierder fysiek.

blikje tonijn zit je al rond de 60 gram, bakje kwark dan heb je in totaal al meer dan 100 gram binnen. kipfileetje...200 gram is nog helemaal niet zo veel hoor.

d

Nu lees ik dat teveel eiwit je nieren kan aantasten als je te weinig water drinkt. Nu heb ik niet echt het idee dat ik te weinig drink, en echt belachelijk veel eiwitten krijg ik ook niet binnen. Meestal dikke 200 gram in totaal. Wat misschien niet zo goed is dat ik meestal de helft uit shakes haal.

Is het dan toch verstandig minder shakes te drinken of meer water te gaan zuipen?

Ja, TE veel eiwit is slecht voor je nieren, alleen is niet bepaald wat te veel is.

Voor iemand met bestaande nierproblemen is die 200gr mischien al net de grens, maar met gezonde nieren denk ik niet dat je je daar druk over hoeft te maken.

Wacht dus eerst gewoon het onderzoek af.

Mijn bloeddruk is ook wat hoog laatste tijd maar heb eerder het idee dat dit komt door het vele eten (denk de carbs) dan dat de eiwitten hiervan de schuldige zijn.

Bloed vorige maand laten checken (was ook benieuwd naar mijn nieren) en met mijn nieren was niets mis mee.

Leverfuncties waren wel hoger dan normaal, heb hier wat over gelezen hier en daar en komt waarschijnlijk door het zware trainen.

Ook vind ik 2 l water veelste weinig. maak hier 4 liter van, elk uur half litertje water naar binnen gieten ;)

Ik drink eigenlijk niet echt "water" op een dag... Ik leef op melk en chocomelk hoofdzakelijk en bij men avondeten cola e.d.
Maar op zich drink ik niet veel. Ik gaan één van de dagen voor de eerste keer extra eiwitten nuttigen, best aan te raden om er toch maar een gewoonte van te maken om een liter water extra te nuttigen per dag?

Zorg voor ongeveer 1l water per 1000 kcal

genoeg drinken, en denk dat het nog wel meevaly met nieren als gevolg van de eiwitten...
Begrijp me niet verkeerd...maar ``vaak ben je te bang`` dat geld voor iedereen eigenlijk
succes

mischien geldt dit niet voor iedereen,maar mijn collega heeft door het vele melk drinken nier stenen gekregen, praat dan wel over volle melk

mischien geldt dit niet voor iedereen,maar mijn collega heeft door het vele melk drinken nier stenen gekregen, praat dan wel over volle melk
Was men zeker dat het van de melk was dan? Want vaak komt het door veel gekruid voedsel te eten.

ja het was melk want hij dronk er wel veel van drinkt nu meer water sinds dien geen last meer van zijn nieren

Bedankt voor de antwoorden. Misschien dat het allemaal wel meevalt ja. Morgen moet ik in ieder geval naar de doktor, zal wel wat laten weten als ik meer weet.

Terug
Naar boven