commentaar (opbouwend bedoeld):
#1 lekker veel eiwitten / weinig carbs
#2 veel te veel zout: 100 gram gerookte kipfilet bevat vaak al 5 gram zout.
#3 inderdaad te weinig carbs - zelf heb ik de afgelopen 8 dagen gemiddeld 58 gram koolhydraten gegeten en ben ik ketose gebleven. Dit weet ik aangezien m'n vriendin m'n adem nog steeds ontzettend vind stinken.
#4 5 maaltijden per dag: ik adviseer je 6 maaltijden: 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes/snacks; je laatste snack ook weinig suikers (maar bij voorkeur geen vlees)
#5 Je eet 50 + 100 + 100 + 100 + 300 = 650 gram vlees per dag??: ik zou toch proberen om niet meer dan 200 gram vlees per dag te nuttigen. Bulken is leuk maar het eten van EXTREEM veel rood vlees is een grote risicofactor voor het krijgen van darmkanker. Een gezonde leefstijl met zeer beperkt (rood) vlees, kan je kans op darmkanker met 80% verlagen. Je vetpercentage verlagen is leuk, en toch raad ik je aan
dit artikel te lezen: "het verband tussen darmkanker en het eten van het spierweefsel van koe, varken of schaap - wetenschappers hebben het liever over rood vlees - is één van de sterkste associaties die de voedingswetenschap kent."
#6 Waar staan de groenten/fruit en noten in je voedingsschema?
#7 Vis ontbreekt in je voedingsschema? Door vis aan je voedingsschema toe te voegen verminder je 1. de hoeveelheid vlees (en daarmee het voor je darmen gevaarlijk heem-eiwit) en 2. gaat afvallen beter als je vis als eiwitbron gebruikt dan vlees.
#8 Je krijgt nauwelijks mineralen/vezels binnen:
Om dit op te lossen en in ketose te blijven kun je de volgende tussendoortjes toevoegen:
-Pinda's japanse teriyaki duyvis (50g)
-Notenmix (15g p/soort) Amandelen, walnoot, macademia, pecan
-Chocola Cote d´or extra puur bittere (86% cacao) (vezels, vetten en veel gezonde stofjes)
Fruit (KH-arm):
Avocado
Cherrytomaatjes (200g)
Aardbeien (200g bevat 11g KH)
#9 eet je elke dag hetzelfde, hoe varieer je? Eventueel kan ik je een voorbeeld mailen waarmee ik 8 dagen lang elke dag 3 andere hoofdmaaltijden eet en toch in ketose blijf.
#10 Groenten en vezels:
Tips om meer groenten en vezels binnen te krijgen bij KETO:
-eet champignons (100g) bij je vlees
-ideale groente: 1. spinazie 2. broccoli 3. paksoi
-voor bij je lunch: botersla / romeinse sla / jonge veldsla