XXL Nutrition

Koran lezen

• Topic Starter Topic Starter
Om het echt goed te kunnen lezen, moet je eigenlijk eerst arabisch leren.. Wellicht ook wel handig voor op straat in deze tijd. :o

Onzin. Als je het al goed zou willen lezen dan zou het in origineel oud-arabisch moeten zijn. Tegenwoordig zijn er goede vertalingen.

Ben er ooit wel eens half/half in begonnen. Kwam niet verder dan pagina 1 en beetje doorbladeren.
leken mij meer gewoon leefregels dan dat het echt verhalen waren (zoals de bijbel).

Hmm misschien moet ik dan maar een topic openen over wie de bijbel gelezen heeft. Ik kom zo namelijk niet aan veel andere lotgenoten...stelletje kafirs ;)

Volgens de islam is de mensheid geschapen door allah. De mens is dan ook een dienaar van god en heeft hiervoor een richtlijn nodig. Deze richtlijnen worden beschreven in de kuran.

Ze dienen dus te leven volgens deze richtlijnen waarin niet alleen staat wat wel en wat niet mag maar ook goed gedrag, persoonlijke karakteristieken, tijds onafhankelijke gebeurtenissen en het leven hierna.

Kader Abdolah heeft toch een "vertaling" ervan geschreven. Het is blijkbaar geen goede vertaling(soort samenvatting?), maar naar horen zeggen is die van hem wat makkelijker te lezen.
Heb hem in m'n boekenkast, zie wel wanneer ik het lees.

Volgens de islam is de mensheid geschapen door allah. De mens is dan ook een dienaar van god en heeft hiervoor een richtlijn nodig. Deze richtlijnen worden beschreven in de kuran.

Ze dienen dus te leven volgens deze richtlijnen waarin niet alleen staat wat wel en wat niet mag maar ook goed gedrag, persoonlijke karakteristieken, tijds onafhankelijke gebeurtenissen en het leven hierna.

Ik maak hieruit op dat je het geheel gelezen hebt? Ben je zelf ook praktiserend moslim als ik vragen mag? En hoe vond je het om de Koran/Kuran te lezen?

Kader Abdolah heeft toch een "vertaling" ervan geschreven. Het is blijkbaar geen goede vertaling(soort samenvatting?), maar naar horen zeggen is die van hem wat makkelijker te lezen.
Heb hem in m'n boekenkast, zie wel wanneer ik het lees.

Kader Abdolah is vooral een schrijver. Ik denk dat zijn vertaling een erg verbloemde is met zijn eigen interpretatie. Ik denk ook niet dat Moslims hier heel blij mee zullen zijn.

Ik maak hieruit op dat je het geheel gelezen hebt? Ben je zelf ook praktiserend moslim als ik vragen mag? En hoe vond je het om de Koran/Kuran te lezen?

Ik heb het niet geheel gelezen, wel eens geprobeerd. Ben eerlijk gezegd afgehaakt. Het is geen makkelijk te lezen stuk.

Ben zelf overigens geen moslim. Het zijn nogal onafhankelijke delen en je kan er niet echt een chronologische volgorde in zien. Het is ook voglens mij in een tijdsperiode van 23 jaar afgerond. Dus het zijn in delen 'overgestuurd' vanuit god naar zijn laatste profeet.

Kader Abdolah is vooral een schrijver. Ik denk dat zijn vertaling een erg verbloemde is met zijn eigen interpretatie. Ik denk ook niet dat Moslims hier heel blij mee zullen zijn.

Het is eigenlijk neit de bedoeling voor de praktiserende moslim om een samenvatting te lezen. Zelfs een vertaling kan onjuist zijn, vandaar dat het eigenlijk in arabisch gelezen en begrepen moet worden.

Iedereen leest de koran met verschillende ogen. Veel zinnen hebben een diepere betekenis die leken er niet kunnen eruithalen. Sommige moslims claimen dat enkel geleerden zinvolle uitspraken kunnen maken ivm de koran.

Iedereen leest de koran met verschillende ogen. Veel zinnen hebben een diepere betekenis die leken er niet kunnen eruithalen. Sommige moslims claimen dat enkel geleerden zinvolle uitspraken kunnen maken ivm de koran.

En met "geleerden" bedoelen ze imams?

Ik vind het nogal curieus dat een boek dat een leidraad voor iemands leven en toenadering tot God zo dubbelzinnig en voor vele interpretaties vatbaar is. Bovendien lijkt me dat stug aangezien enkele verzen zelfs het tegendeel beweren:
”We have made it (the Quran) easy to understand and in your own tongue (language) may you take heed.” 44:58

Bedenk ook dat het grootste mirakel dat Mohammed heeft voortgebracht en juist bewijst dat hij een profeet was, was de Koran en de 'linguistische perfectie' ervan.

Hier ook een site: http://www.quran-islam.org/85.html
To belive in the Quran, one must uphold six prime convictions:

FIRST

The Quran is the word of God.

SECOND

The Quran is perfect with no contradictions.

THIRD

The Quran is comprehensible and with no ambiguity.

FOURTH

That the Quran is straightforward with no crookedness.

FIFTH

The Quran is complete.

SIXTH

The Quran is fully detailed, and it encompasses all matters.

Enfin vooralsnog vind ik weinig mysterieus en weinig inspirerends in de koran. Wat ik wel vind is veel verdoemenis voor de ongelovige die Allah en zijn boodschapper niet erkent en accepteert. Maar ik zal verder lezen, misschien dat ik nog van gedachte verander.

de bijbel, de koran, de dit , de dat.........al die boeken moeten verbrand worden

de bijbel, de koran, de dit , de dat.........al die boeken moeten verbrand worden

Verlichte geest. Dus alles wat jou niet aanstaat moet in de fik? Ik zou zeggen ga eens een bezoekje nemen aan Saudi-Arabie of andere fascistische regimes.

Maargoed ik heb geprobeerd een topic te starten over de koran, en te kijken wat mensen er van vonden/vinden en dat op een relatief objecte manier te verantwoorden. Door hier te roepen dat het in de fik moet voeg je niets structureels toe en bevestig je alleen je eigen onwetendheid en tunnelvisie.

Ik vind het nogal curieus dat een boek dat een leidraad voor iemands leven en toenadering tot God zo dubbelzinnig en voor vele interpretaties vatbaar is. Bovendien lijkt me dat stug aangezien enkele verzen zelfs het tegendeel beweren:
”We have made it (the Quran) easy to understand and in your own tongue (language) may you take heed.” 44:58

Bedenk ook dat het grootste mirakel dat Mohammed heeft voortgebracht en juist bewijst dat hij een profeet was, was de Koran en de 'linguistische perfectie' ervan.

Hier ook een site: http://www.quran-islam.org/85.html
To belive in the Quran, one must uphold six prime convictions:

FIRST

The Quran is the word of God.

SECOND

The Quran is perfect with no contradictions.

THIRD

The Quran is comprehensible and with no ambiguity.

FOURTH

That the Quran is straightforward with no crookedness.

FIFTH

The Quran is complete.

SIXTH

The Quran is fully detailed, and it encompasses all matters.

Enfin vooralsnog vind ik weinig mysterieus en weinig inspirerends in de koran. Wat ik wel vind is veel verdoemenis voor de ongelovige die Allah en zijn boodschapper niet erkent en accepteert. Maar ik zal verder lezen, misschien dat ik nog van gedachte verander.

Ik vind het niet zo curieus. Mohammed was maar een mens en kon veel dingen niet voorspellen en heeft fouten begaan. Die citaat beweert niet het tegendeel, omdat je niet weet wat met 'easy to understand' wordt bedoelt ?

Koran valt makkelijk te verdedigen, observe: het koran kent geen ambuigiteit, je hebt alleen mensen die net niet creatief genoeg zijn om het probleem op te lossen.:D

Als je zelf de inspirerende stukken er niet uit kunt halen, neem dan contact op met mensen die zweren bij de koran. Mss dat je het dan ziet. Als het dan nog niet gaat, dan gaat het niet en dat is volstrekt normaal.

Ik vind het niet zo curieus. Mohammed was maar een mens en kon veel dingen niet voorspellen en heeft fouten begaan. Die citaat beweert niet het tegendeel, omdat je niet weet wat met 'easy to understand' wordt bedoelt ?

Koran valt makkelijk te verdedigen, observe: het koran kent geen ambuigiteit, je hebt alleen mensen die net niet creatief genoeg zijn om het probleem op te lossen.:D

Als mens heeft Mohammed misschien fouten gemaakt. Maar het is nu eenmaal zo dat de Koran het DIRECTE woord van God is, en vertelt aan Mohammed via de Engel Gabriel in een grot. En ja we kunnen vervallen in leuke linguistische truukjes, en eufimismes, maar ik vind het vreemd om aan de ene kant te zeggen dat het het directe woord van God is, en aan de andere kant te stellen dat er zoveel interpretaties mogelijk zijn. Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig (ik heb het hier nu over de gelovige moslim, niet over jou)

Terug
Naar boven