XXL Nutrition

Koran lezen

Verlichte geest. Dus alles wat jou niet aanstaat moet in de fik? Ik zou zeggen ga eens een bezoekje nemen aan Saudi-Arabie of andere fascistische regimes.

Maargoed ik heb geprobeerd een topic te starten over de koran, en te kijken wat mensen er van vonden/vinden en dat op een relatief objecte manier te verantwoorden. Door hier te roepen dat het in de fik moet voeg je niets structureels toe en bevestig je alleen je eigen onwetendheid en tunnelvisie.

wow, jij bent echt slim zeg........

Ik snap de tegenstrijdigheid eigenlijk niet ? God bericht de mens en de mens maakt er een zooitje van. God heeft een klaar en duidelijk tekst gestuurd, maar je hebt pipo's die het totaal verkeerd interpreteren. Oa vandaar dat verschillende hooggeleerde moslims van verschillende strekkingen elkaar voor kuffar(ongelovige) uitmaken. Maar tegenstrijdig ? Die vat ik niet :o

(Maar natuurlijk zijn het allemaal dwazen die niet snappen dat koran gewoon het werk is van een paar mannen en elk man-made werk kent ambuigiteit en zeker als het nog een eeuwenoud werk betreft.)

• Topic Starter Topic Starter
wow, jij bent echt slim zeg........

Dat zeg ik niet. Verlicht zijn slaat niet op intelligentie. Maar het feit dat je nog steeds niet structureels aan het topic toevoegt, maar wel constant jezelf opdringt door hier te posten doet wel vermoedens oplaaien.

Ik snap de tegenstrijdigheid eigenlijk niet ? God bericht de mens en de mens maakt er een zooitje van. God heeft een klaar en duidelijk tekst gestuurd, maar je hebt pipo's die het totaal verkeerd interpreteren. Oa vandaar dat verschillende hooggeleerde moslims van verschillende strekkingen elkaar voor kuffar(ongelovige) uitmaken. Maar tegenstrijdig ? Die vat ik niet :o

(Maar natuurlijk zijn het allemaal dwazen die niet snappen dat koran gewoon het werk is van een paar mannen en elk man-made werk kent ambuigiteit en zeker als het nog een eeuwenoud werk betreft.)

De tegenstrijdigheid is de vermeende linguistische perfectie, en het feit dat de Koran maar op een manier te interpreteren is. Kortom wanneer ik de Koran zou moeten lezen zou ik het meteen moeten snappen. Jij sprak zojuist van een diepere betekenis die leken niet snappen.

Als mens heeft Mohammed misschien fouten gemaakt. Maar het is nu eenmaal zo dat de Koran het DIRECTE woord van God is, en vertelt aan Mohammed via de Engel Gabriel in een grot. En ja we kunnen vervallen in leuke linguistische truukjes, en eufimismes, maar ik vind het vreemd om aan de ene kant te zeggen dat het het directe woord van God is, en aan de andere kant te stellen dat er zoveel interpretaties mogelijk zijn. Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig (ik heb het hier nu over de gelovige moslim, niet over jou)

De koran is gedurende een periode van 23 jaar in verschillende stukken overgekomen middels gabriel. De richtlijnen van de islam staan vrij duidelijk in de koran, de uitvoering en interpretatie is in die tijd gedaan door de profeet.

Het is dan ook zo dat de grootste groep moslims de islam beleven zoals Mohammed dit heeft gedaan. Na de dood van Mohammed hebben er ook aftakkingen plaatsgevonden die de islam (deels) anders zijn gaan bedrijven. De grootste groepering (soenieten) zijn de 'volgelingen' van de schoonvader van Mohammed, daarmee ook de eerste halief.

De tegenstrijdigheid is de vermeende linguistische perfectie, en het feit dat de Koran maar op een manier te interpreteren is. Kortom wanneer ik de Koran zou moeten lezen zou ik het meteen moeten snappen. Jij sprak zojuist van een diepere betekenis die leken niet snappen.

De koran is ook perfect en het is op 1 manier te interpreteren, maar je moet daarvoor wel intelligent en creatief genoeg voor zijn! Als leken het lezen en er een zooitje van maken, dan is dat niet de schuld van de koran.

(zo zou een moslim dus kunnen reageren die het koran zou willen verdedigen)

• Topic Starter Topic Starter
De koran is gedurende een periode van 23 jaar in verschillende stukken overgekomen middels gabriel. De richtlijnen van de islam staan vrij duidelijk in de koran, de uitvoering en interpretatie is in die tijd gedaan door de profeet.

Het is dan ook zo dat de grootste groep moslims de islam beleven zoals Mohammed dit heeft gedaan. Na de dood van Mohammed hebben er ook aftakkingen plaatsgevonden die de islam (deels) anders zijn gaan bedrijven. De grootste groepering (soenieten) zijn de 'volgelingen' van de schoonvader van Mohammed, daarmee ook de eerste halief.

Aha, maar hoe weet je hoe Mohammed de Islam heeft beleid? Daar wringt de schoen, want dan vervallen we tot secundaire bronnen (hadith, sira). Het probleem is dat moslims andere geloven juist verwijten dat de bronnen door mensenhanden zijn 'corrumpeert'. Kortom wanneer jij de Koran gaat invullen aan de hand van hadith's ben je bezig met hetzelfde, ofwel Tahrif. Mij lijkt het juist dat de Koran de enige juiste literatuur zou moeten zijn voor de moslim.

De koran is ook perfect en het is op 1 manier te interpreteren, maar je moet daarvoor wel intelligent en creatief genoeg voor zijn! Als leken het lezen en er een zooitje van maken, dan is dat niet de schuld van de koran.

(zo zou een moslim dus kunnen reageren die het koran zou willen verdedigen)

Goed, maar ik zou pareren met de vraag, wie van de moslims beleid dat de 'ware' islam. Salafisten? Shiieten? Sunnieten? etc. etc.

Aha, maar hoe weet je hoe Mohammed de Islam heeft beleid? Daar wringt de schoen, want dan vervallen we tot secundaire bronnen (hadith, sira). Het probleem is dat moslims andere geloven juist verwijten dat de bronnen door mensenhanden zijn 'corrumpeert'. Kortom wanneer jij de Koran gaat invullen aan de hand van hadith's ben je bezig met hetzelfde, ofwel Tahrif. Mij lijkt het juist dat de Koran de enige juiste literatuur zou moeten zijn voor de moslim.

Koran mag niet corrumpeert worden, in geen enkel geval niet.
Hadith is geen goddelijk tekst, dus dat wordt met minder voorzichtigheid benadert. Niet alle moslims gaan ermee akkoord dat de hadith een goede bron is, anderen vertrouwen de hadith wel.

wie van de moslims beleid dat de 'ware' islam. Salafisten? Shiieten? Sunnieten? etc. etc.
Hehe, dat is DE probleem van alle grote monotheisten :D
Als ze het antwoord hadden, hadden ze het al lang opgelost.

Vandaar dat ik altijd zeg: je moet niet alleen geloven in god, je moet ook nog eerst de juiste religie kiezen en daar bovenop nog de juiste strekking! :D

Krijg ik je toestemming om sommige van je vragen te kopieren en plakken op marokko community.nl ?

Laatst bewerkt:
Wie heeft er eigenlijk wel eens de koran helemaal doorgelezen? Ik ben ermee bezig, maar om eerlijk te zijn, ik kom er niet doorheen. Ik heb ook niet echt het idee dat het boek helemaal (chrono)logisch is en een duidelijke opbouw heeft. Het lijkt mij meer een samenraapsel van wat uitspraken met een losse thematiek (die vooral gaat over het hellevuur, en wee gij die niet gelooft).

Comme il faut, kun je vanuit eigen kennis analyseren en concluderen. :thumbup:

Lezen alleen is niet voldoende, begrijpen wat je leest is cruciaal. Ik heb de Koran verscheidene keren gelezen, de eerste keer kon ik de Koran niet in zijn geheel begrijpen. Vertalingen in het Nederlands, Engels en Frans zijn toch wel moeilijk te bevatten, elke taal heeft haar eigen (woord) betekenissen. Wanneer je de Arabische taal machtig bent zal de tafsir=interpretatie een stuk makkelijker zijn, Arabisch is immers de taal van de Koran. Maar goed, het klassiek Arabisch leer je niet zo een-twee-drie. Ik raad je aan om verschillende vertalingen te lezen, van verscheidene auteurs. Mijns inziens is de Engelse vertaling van Nessim Joseph Dawood het meest evident.

Koran mag niet corrumpeert worden, in geen enkel geval niet.
Hadith is geen goddelijk tekst, dus dat wordt met minder voorzichtigheid benadert. Niet alle moslims gaan ermee akkoord dat de hadith een goede bron is, anderen vertrouwen de hadith wel.

Hehe, dat is DE probleem van alle grote monotheisten :D
Als ze het antwoord hadden, hadden ze het al lang opgelost.

Vandaar dat ik altijd zeg: je moet niet alleen geloven in god, je moet ook nog eerst de juiste religie kiezen en daar bovenop nog de juiste strekking! :D

Krijg ik je toestemming om sommige van je vragen te kopieren en plakken op marokko community.nl ?

Spelling?

Lezen alleen is niet voldoende, begrijpen wat je leest is cruciaal.

Wat zou ik blij zijn als men het bij lezen alleen zou laten! Gut, wat een berg onzin zou dat schelen. Gewoon lezen, terug in de boekenkast en weer terug naar de realiteit. In de Grote Vriendelijke Reus gelooft ook niemand.

Wat zou ik blij zijn als men het bij lezen alleen zou laten! Gut, wat een berg onzin zou dat schelen. Gewoon lezen, terug in de boekenkast en weer terug naar de realiteit. In de Grote Vriendelijke Reus gelooft ook niemand.

Om tot een zekere determinatie te komen zul je echter moeten begrijpen wat je leest.

Volgens mij lezen aanhangers van de koran gewoon wat ze zelf willen lezen.

Je kan een tekst zo vaag schrijven dat het op 1001 verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Op zich zeg je als schrijver dus weinig, en als iemand zegt 'dit is een aanmoediging tot haat' kan je gewoon reageren met 'dat is een verkeerde interpretatie'.

Handig, maar wel een leugen. Want uiteindelijk is de vaagheid net de reden waarom mensen 'verkeerd' gaan interpreteren. Duidelijke teksten nodigen niet uit tot verkeerde interpretatie. Dus als er door de koran en islam haat ontstaat, is dat de schuld van de schrijvers en grondleggers van de islam/koran.

Een ander kenmerk is dat er bij de aanhangers elke vorm van kritiek ontbreekt. Blijkbaar is het boek perfect en hoeft er verder geen review geschreven te worden. Terwijl ze dit wel doen voor alle andere zaken die ze lezen en zien.

BigT, even een vraagje, heb jij de Koran gelezen?

Heb hier ergens in het religie subform gepost dat ik een Engelse vertaling heb liggen waarvan ik enkele bladzijden (niet na elkaar) heb gelezen. Zou het eigenlijk eens helemaal willen lezen maar heb zo mijn bedenkingen bij deze versie, volgens mij is ie niet compleet of goed vertaald.

Heb hier ergens in het religie subform gepost dat ik een Engelse vertaling heb liggen waarvan ik enkele bladzijden (niet na elkaar) heb gelezen. Zou het eigenlijk eens helemaal willen lezen maar heb zo mijn bedenkingen bij deze versie, volgens mij is ie niet compleet of goed vertaald.

Ok.

Om tot een zekere determinatie te komen zul je echter moeten begrijpen wat je leest.

En nog steeds gelooft niemand in de Grote Vriendelijke Reus.

Ik snap wat je bedoelt, maar 'een zekere determinatie' is in religieuze termen al gauw een onhoudbare zaak. De Koran gaat (althans voor een deel) over Allah, van wie we in de eerste plaats al helemaal geen zinnige aanwijzing van bestaan hebben. Waar blijf je dan met 'determinatie'? Dan wordt het een menselijke zaak en lijkt het me zinnig om je ideeën te baseren op meer moderne inzichten.
Van de Grote Vriendelijke Reus ontkennen we dat in ieder geval niet. Bij Allah ligt dat anders en zou het een bult schelen als men d'r niet zoveel ophef over zou maken. 't Is een boek. Een oud boek, dat bol staat van kromme zaken. D'r is heel wat beters te krijgen.

Ik denk dat het grammatica is. Keuze van lidwoorden ben ik gewoon slecht in, sue me.

Handig, maar wel een leugen. Want uiteindelijk is de vaagheid net de reden waarom mensen 'verkeerd' gaan interpreteren. Duidelijke teksten nodigen niet uit tot verkeerde interpretatie. Dus als er door de koran en islam haat ontstaat, is dat de schuld van de schrijvers en grondleggers van de islam/koran.

Een ander kenmerk is dat er bij de aanhangers elke vorm van kritiek ontbreekt. Blijkbaar is het boek perfect en hoeft er verder geen review geschreven te worden. Terwijl ze dit wel doen voor alle andere zaken die ze lezen en zien.
Eventjes spelen met de woord van God is natuurlijk ook absurd. Koran blijft zoals het is, dat is evident. Als moslim kan je gewoon het beste vrede prediken ipv haat, maar 100% waterproof is het niet om 'religieuze geinspireerd haat' volledig uit te schakelen. Vrede prediken of haat zal dan weer te maken met allerlei persoonlijke en maatschappelijke variabelen, dus kan je het in principe terugdringen naar een 'christelijk niveau' (ook al zijn ze zelf niet zo lief als je zou geloven :p)

Laatst bewerkt:
Volgens mij lezen aanhangers van de koran gewoon wat ze zelf willen lezen.

Je kan een tekst zo vaag schrijven dat het op 1001 verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Op zich zeg je als schrijver dus weinig, en als iemand zegt 'dit is een aanmoediging tot haat' kan je gewoon reageren met 'dat is een verkeerde interpretatie'.

Klopt dat is ook zo, kom je meteen bij de kern en dat is dat het geloof door de eeuwen heen altijd anders is geïnterpreteerd.

Altijd en alleen uit eigen belang om de wil op te dringen en mensen zo te laten, denken en leven zoals het de machthebbers uitkwam.
Met als vals excuus de Bijbel/Koran.

De Koran is erg onsamenhangend, de teksten zijn niet altijd even duidelijk wat er nu precies mee wordt bedoelt.Waren deze teksten wel gewoon duidelijk dan waren er (illusie) w's niet zoveel misverstanden.Ik zeg illusie want in de Koran staat overigens nergens dat een vrouw een hoofddoek of Boerka moet dragen terwijl dit wel wordt verplicht in streng Islamitische landen.

Het is niet echt duidelijke leidraad van hoe je moet leven want daarvoor zijn de teksten te vaag, dus mensen gaan dan zelf een eigen interpretatie geven aan het geheel.
Als je verschillende Godsdiensten naast elkaar legt en vergelijkt is de Islam nog het meest ongeloofwaardig en zelfs bespottelijk te noemen.
Bij vb de Jehova's Getuigen heeft men het over een 1000 jarig rijk waar iedereen op gelijkwaardige voet met elkaar in harmonie zal leven.Man/vrouw, zwart/blank etc.
Doet er allemaal niet toe of je het wel of niet gelooft het verhaal erachter is leuk bedacht.
De Islam daarentegen is erg op de man gericht, in Allah paradijs wachten er de nodige eeuwige maagden.maw vrij vertaald de kerel kan zich daar een slag in de rondte nken;) Wat ervoor de vrouwen is daar lees je niets over, weten ze zelf ook geen antwoord op want ik heb het diverse keren aan Moslims gevraagd.

Een erg egoïstisch puur op de man gericht geloof, terwijl bij andere Godsdiensten iedereen gelijkwaardig zou zijn in het hiernamaals denken de baardapen straks lekker jonge maagden te gaan naaien.(waar komen die overigens vandaan??)

Maar goed de profeet Mohamed deed het ook met een jong kind dus voor wat het dat aangaat...
Dan wordt ernog ijskoud respect verlang voor dit geloof, sorry niet van mijn kant.Het is een achterlijk achterhaald stuk Mythologie wat generatie op generatie wordt opgedrongen door figuren die te stom zijn om zelf echt goed na te gaan denken.

Want elk normaal verstandig mens met gezond verstand kan tot het besef komen dat dit hele verhaal aan alle kanten rammelt.

Terug
Naar boven