Fitness Seller

Krakende gewrichten

HardCase

Dutch Bodybuilder
Waardering
1
Heb er soms echt veel last van met bepaalde bewegingen. Vooral knieën en enkels sinds ik squat deed met smith, maar ben daar nu mee gestopt. Pijnlijke steken in de knie zijn al compleet verdwenen. Wat willen krakende gewrichten zeggen, wat doe je ertegen, een erge kwaal waarvoor je best naar je huisarts rent?

thx

HardCase zei:
Heb er soms echt veel last van met bepaalde bewegingen. Vooral knieën en enkels sinds ik squat deed met smith, maar ben daar nu mee gestopt. Pijnlijke steken in de knie zijn al compleet verdwenen. Wat willen krakende gewrichten zeggen, wat doe je ertegen, een erge kwaal waarvoor je best naar je huisarts rent?

thx
Kraken kan op zich geen kwaad. Is het echter zo dat je regelmatig pijn hebt in je gewricht(en) dan zou ik gezien je leeftijd even langs de huisarts.
Ik heb er zelf ook regelmatig last van (kraken) en ben sinds 2 weken glucosamine aan het slikken, ook omdat ik regelmatig een paar erg dikke en gevoelige knieen had, en ik moet zeggen dat het vooralsnog goed werkt. Mijn klachten zijn praktisch verdwenen.

• Topic Starter Topic Starter
Heb geen gevoelige gewrichten, had ik na het lopen toen ik nog benen trainde met smith squat. Heb die oefening vervangen door hack squat, en heb vorige keer geen pijn gehad na het lopen, nergens. Niet aan de enkels, niet aan de knieën.

Thx voor de reply

Hé kijk frenkpie, het aantal smith-squat blessures begint wel op te komen he :D

wat is het verschil tussen smith-squat en hack-squat ??
en welke squats zijn er nog meer?

Dani zei:
Kraken kan op zich geen kwaad. Is het echter zo dat je regelmatig pijn hebt in je gewricht(en) dan zou ik gezien je leeftijd even langs de huisarts.
Ik heb er zelf ook regelmatig last van (kraken) en ben sinds 2 weken glucosamine aan het slikken, ook omdat ik regelmatig een paar erg dikke en gevoelige knieen had, en ik moet zeggen dat het vooralsnog goed werkt. Mijn klachten zijn praktisch verdwenen.

ik denk dat dit eerder een placebo-effect is. ik heb vernomen dat clucosamine zeer traag in werking treedt en de effecten lang op zich laten wachten

Spike zei:
ik denk dat dit eerder een placebo-effect is. ik heb vernomen dat clucosamine zeer traag in werking treedt en de effecten lang op zich laten wachten

Ja??
ik had ze gekocht, savonds genomen
de volgende dag had ik echt het idee dat mijn gewrichten in olie zat.
weet je de tijd dat het moet hebben om in te werken??

Jopie

Spike zei:
Kan best, maar een placebo-effect is ook een effect :D

Als je gewrichten na gebruik van gluco meer gaan knakken weet je dat het werkt.
het knakken duidt namelijk op kleine ontploffinkjes die het vocht in je gewrichten veroorzaken. als door het draaien van het gewricht wat vocht onsnapt word dit meteen een gasvorm waardoor je een knak krijgt.

gluco zorgt voor meer kapselvocht.

gebruik zelf al 2 jaar constant gluco en ik knak aan alle kanten :-) soms bijna eng

Euh krakende gewrichten en reuma dan?

Mijn oma verteld mij vroeger dat als ik mijn handen laate knakken dat ik daar reuma van zou krijgen.
Nu weet ik zelf ook wel wat reuma is. Maar kan het de reuma wel beinvloeden of versterken?

Jopie

• Topic Starter Topic Starter
Onlangs was er een reportage op Vitaya van een dokter die beweerde dat het kraken van gewrichten heel natuurlijk was en niets met aandoeningen als reuma of botontkalking te maken hebben. Vind het nog altijd een akelig gevoel. Vader (41) heeft ook erg last van krakende knieën, maar heeft nog nooit echt last gehad met zijn gewrichten.

Het kraken van een gewricht op zich is niet zo erg. Dat is fysiologisch normaal. Dat heeft oa. te maken met de mechanische eigenschappen van het gewricht en het vrijkomen van bepaalde stoffen.
Bij sommige letsels hoor je nogal eens een ander geluid, het klinkt een beetje alsof je op sneeuw loopt ( kan het niet echt beter verwoorden ). Dit noemen ze crepitaties en daar heb je dan meestal nog es pijn bij, hoeft niet maar het kan.

Mijn oma verteld mij vroeger dat als ik mijn handen laate knakken dat ik daar reuma van zou krijgen.
Nu weet ik zelf ook wel wat reuma is. Maar kan het de reuma wel beinvloeden of versterken?

ik weet niet of je precies weet wat reuma is, maar dat is eigenlijk een grote verzamelnaam voor meer dan 60 verschillende aandoeningen. Waarvan arthritis, arthrose er een paar zijn... bedoel je mss dit ?

het klopt gedeeltelijk wat jopiepoekie's oma zegt. Ik heb zelf een lichte vorm van reuma, en heb er wel eens ooit wat over opgezocht.
(als mensen het beter weten, verbeten me maar)

Als je zelf je gewrichten knakt en er rare dingen meej doet, dan kan je een soort van reuma van krijgen (reuma is zeel algemeen begrip). Dacht dat het Jicht was dat je kon krijgen, had iets te maken met kristalvorming in het gewricht en da doet dan pijn.

ff vraagje : kan glucosamine ook een positief effect hebben op een langlopende schouderblessure?
in de trend van ontstoken, gescheurde pees / spier ?????
zo neej, is er iets dat wel zou kunnen helpen?

Laatst bewerkt:
Wat die schouderblessure betreft, ik probeer nu zelf even ook glucosamine. Denk dat het naast verbeterde kraakbeengeneratie ook een ontstekingsremmende functie heeft (?) Alleen zie ik het liever als een ondersteuning, bij mij zelf kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er een andere oplossing moet zijn. Glucosamine lijkt me niet echt een structurele oplossing van een dergelijk probleem.

@liquid_ice

Bromelain -- A protein-splitting enzyme in pineapple juice. Used to reduce inflammation and edema and accelerate tissue repair. Pineapple eaten fresh is the best source.

Het is ook als supplement verkrijgbaar. Schijnt heel goed en snel te werken. Natuurlijk moet je altijd uitzoeken hoe zo'n ontsteking heeft kunnen ontstaan en hoe je die in de toekomst kunt voorkomen.

het ontstaan ervan weet ik en zulke stunts als toen zou ik ook niet meer doen, geloof me...
en de bron van de blessure is allang niet meer actief, dus als ik er vanaf ben dan blijft het ook weg als het goed is.

liquid_ice zei:
het klopt gedeeltelijk wat jopiepoekie's oma zegt. Ik heb zelf een lichte vorm van reuma, en heb er wel eens ooit wat over opgezocht.
(als mensen het beter weten, verbeten me maar)

Als je zelf je gewrichten knakt en er rare dingen meej doet, dan kan je een soort van reuma van krijgen (reuma is zeel algemeen begrip). Dacht dat het Jicht was dat je kon krijgen, had iets te maken met kristalvorming in het gewricht en da doet dan pijn.

Het knakken van de vingers is op zich niet slecht, maar het uit stand trekken van je gewrichten, of bewegingen maken waar je gewrichten niet voor bedoeld zijn, is dat natuurlijk wel. Maar je moet alles in perspectief zien: je zult van het knakken van je gewrichten geen reuma krijgen. Er is geen wetenschappelijke evidentie dat dit zo is, dit wordt wel vaak gezegd maar of het waar is moet nog bewezen worden...
Wat wel zo is is dat je je gewrichtsoppervlakken beschadigt door deze bewegingen te maken en hierdoor meer kans is dat je bvb arthrose ontwikkelt. andere vormen van reuma heb ik m'n twijfels over omdat het een auto-immuunreactie is die tot op heden nog altijd niet kan worden verklaard. Er zijn wel verschillende bevindingen die een beetje inzicht geven in de kwestie, maar de oorzaak is meestal onbekend.

Nu reuma = een scala van pijnlijke aandoeningen van het bewegingsapparaat en die niet het gevolg zijn van uitwendige oorzaken.De meeste vormen van reuma zijn auto-immuunziekten. dat wil zeggen dat je eigen afweersysteem om een of andere reden je eigen lichaamscellen gaat aanvallen.
jicht is 1 van de kristalarthropatiën. er zijn er meerdere en afhankelijk welk kristal wordt gevormd heeft het een andere naam. jicht is een opeenhoping van urinezuur in de gewrichten waar bepaalde antistoffen complementen afzetten op die uraatkristallen en daar een ontsteking teweegbrengt. een auto-immuunreactie dus.
Hierdoor gaat de kwaliteit van je kraakbeen en je gewrichtsvloeistof achteruit waardoor de gewrichtsbeweging intern verandert en je gewrichtsoppervlaktes nog meer belast worden bij beweging.
Meestal begint dat met een acute artritis aanval, waarbij je vooral last krijgt van je gewrichten van je vingerkootjes.

Ok mooi is dat, ben nu zelf al 4 jaar aan de medicatie tegen reuma (ziekte van bechterew) en weet niet wat het met mijn lichaam doet. Natuurlijk heb ik dingen op gezocht op het internet, maar toch blijft ik het onprettig vind. Ik heb tegen mijn huisarts gezegd dat ik zo mijn lever naar de kloten kan helpen. Maar hij zei dat als er iets gebreurt tegen de tijd dat we dan daar wel weer iets anders op verzinnen, De lul.

Nu krijg ik dus ook last tijdens het basgitaar spelen van mijn vingers. En schouders. Nu hebt ik dat al een hele lange tijd maar het wordt erger. Ook heb ik als foto`s laten nemen. Maar toch blijft er niks zichtbaar.

Als ik mijn rug kraak vind ik dat alleen maar prettig, het zelfde verhaal voor mijn handen.
Maar dit zijn geen natuurlijke bewegingen.
Wat denken jullie?? goed/slecht

Oja glucosamine is gewoon veel te duur om elke dag te nemen.
Wel schijnt lijnzaadolie goed te werken voor gewrichten.

Jopie

ik heb ook bij squats onderaan de beweging krakende/'knik' in de knieen..is dit erg? is wel irritant

Terug
Naar boven