MuscleMeat

KVE-ratio berekenen

Las Vegas

Novice
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
78kg
Vetpercentage
18%
Hallo,

Ik ben na grote onvrede over m'n lichaam sinds kort ook vrij serieus bezig met cutten en alles wat daarbij komt kijken. Momenteel ben ik bezig met een voedingsschema, maar dat wil nog niet echt vlotten omdat ik tegen de KVE-ratio aanloop.

Mijn stats zijn als volgt:

Huidig gewicht: 78kg
Vet%: 22
VVM: 60.8kg

Moet ik dan mijn BMR uitrekenen op basis van mijn huidige gewicht of m'n VVM? Ik heb het laatste gedaan, dan kom ik uit op 1668kcal per dag. Dit vermenigvuldigd met een activityratio van 1.55 geeft 2585 kcal. Als ik hier weer 15% van aftrek omdat ik vet% wil verliezen, dan kom ik uit op 2198kcal.

Is dit een goede berekening, of mis ik nu wat? Verder ben ik heel benieuwd hoe ik vanuit die 2198kcal nu een goede verdeling zou kunnen maken tussen K's, V's en E's.

Alle hulp is welkom :)

Harris–Benedict equation gebruiken om je BMR te berekenen. Berekeningen met je vetpercentage zijn niks waard als je geen vrij exacte meting hebt van je vp wat je waarschijnlijk niet hebt.

BMR = 66.4730 + (13.7516 x weight in kg) + (5.0033 x height in cm) – (6.7550 x age in years)

In jouw geval:
BMR = 66.4730+13.7516*78+5.0033*186-6.7750*22=1921

Vermenigvuldigen met activity factor
bd5316a034dfd487d18f14ecffee4ddb.png

---------- Toegevoegd om 20:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:14 ----------

Verder is een goed begin om minimaal 2*je lichaamsgewicht gram eiwit per dag en 1*je lichaamsgewicht in vet per dag binnen te krijgen

• Topic Starter Topic Starter
Harris–Benedict equation gebruiken om je BMR te berekenen. Berekeningen met je vetpercentage zijn niks waard als je geen vrij exacte meting hebt van je vp wat je waarschijnlijk niet hebt.

BMR = 66.4730 + (13.7516 x weight in kg) + (5.0033 x height in cm) – (6.7550 x age in years)

In jouw geval:
BMR = 66.4730+13.7516*78+5.0033*186-6.7750*22=1921

Vermenigvuldigen met activity factor
http://i.gyazo.com/bd5316a034dfd487d18f14ecffee4ddb.png

Dank. Ik krijg morgen een huidplooimeter, dus dan kan ik wel meer vertellen daarover.

Wat betreft die activity, ik denk bij nader inzien dat 1.375 beter is dan 1.55 voor mij. Mijn schema ziet er als volgt uit:

Ma - niets
Di - niets
Wo - Cardio & (lichte) KT
Do - niets
Vr - (lichte) KT
Za - niets
Zo - Cardio & (lichte) KT

1921*1.375 = 2641 - 15% cut = 2245 kcal. En die ratio's heb ik inderdaad ook over gelezen.

Dank voor je post.

Ziet er uit als light activity inderdaad. Vergeet echter niet dat het maar een schatting is en je later altijd nog kunt verhogen/verlagen mits je te langzaam/snel afvalt. Ik raad je aan je elke dag te wegen en elke week je gemiddelde gewicht van die week (7 metingen) te berekenen. Op die manier krijg je een goed beeld van de vooruitgang die je boekt.

Ziet er uit als light activity inderdaad. Vergeet echter niet dat het maar een schatting is en je later altijd nog kunt verhogen/verlagen mits je te langzaam/snel afvalt. Ik raad je aan je elke dag te wegen en elke week je gemiddelde gewicht van die week (7 metingen) te berekenen. Op die manier krijg je een goed beeld van de vooruitgang die je boekt.

Goeie tip!

Trouwens, als ik die 1gr vet/ kg en 2-2,5gr eiwit / kg aanhoud he, dan kom ik toch op hele rare percentages?

Dan krijg ik 78gr vet en 195gr eiwitten. Dat betekent respectievelijk 3,5% en 8,7% van de dagelijkse 2245 kcal. Dan zou ik nog 1971 kcal overhouden die ik met koolhydraten moet opvullen. Dat lijkt me toch wel een beetje een scheve verdeling. ???

Hoe heb je je vetpercentage berekend? want als je 78 kg weegt bij 1,86 heb je vooral last van skinny fat denk ik? want echt zwaar voor je lengte ben je niet...

Goeie tip!

Trouwens, als ik die 1gr vet/ kg en 2-2,5gr eiwit / kg aanhoud he, dan kom ik toch op hele rare percentages?

Dan krijg ik 78gr vet en 195gr eiwitten. Dat betekent respectievelijk 3,5% en 8,7% van de dagelijkse 2245 kcal. Dan zou ik nog 1971 kcal overhouden die ik met koolhydraten moet opvullen. Dat lijkt me toch wel een beetje een scheve verdeling. ???

Je moet eiwit en vet nog wel even vermenigvuldigen met respectievelijk 4 en 9 om tot het aan kcal te komen :p. Verder zijn die percentages ook niet heel belangrijk trouwens, nogal een ouderwetse en onhandige manier van de boel bekijken.

Hoe heb je je vetpercentage berekend? want als je 78 kg weegt bij 1,86 heb je vooral last van skinny fat denk ik? want echt zwaar voor je lengte ben je niet...

Ik ben 3 jaar geleden 30kg afgevallen, en heb nogal last van overtollig vet rond m'n buik.

Ik heb het berekend door met een meetlint m'n nek en m'n middel te meten. Die gegevens in een calculator (http://www.dietenlijst.nl/vetpercentage/) gegooid en voila.

Maar nogmaals, morgen krijg ik een huidplooimeter dus dan kan ik hopelijk een duidelijk antwoord geven.

Je moet eiwit en vet nog wel even vermenigvuldigen met respectievelijk 4 en 9 om tot het aan kcal te komen :p. Verder zijn die percentages ook niet heel belangrijk trouwens, nogal een ouderwetse en onhandige manier van de boel bekijken.

Ow, dat is logisch ja :P Rekenen is ook niet m'n sterkste kunst..

---------- Toegevoegd om 19:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:45 ----------

Ok ik heb een schema voor 1 dag gemaakt. Dit zou voor mij een werkdag zijn waarbij ik werk van 8:00 tot 16:40 of 17:40 (ik doe vrij fysiek werk). Ik ontbijt om 7:30, heb pauzes om 10:00, 12:00 en 15:00 en eet warm tussen 17:30 en 18:30 (afhankelijk van hoe laat ik vrij ben).

Mijn WO doe ik 's avonds tussen 20:00 en 22:00, dit zodat ik mijn avondeten goed heb kunnen laten verteren.

Ik heb destijds bij het afvallen van 30kg eigenlijk altijd zo gedaan dat ik na mijn avondeten niets meer nam, op water na. Wellicht is dat onverstandig met het sporten, dus zouden jullie adviseren om na m'n PWO-shake nog iets te eten?

Ik vind het erg lastig om dit in te passen aangezien ik ''maar'' 2245 kcal mag.

Graag op en/of aanmerkingen op m'n schema tot nu toe. Het avondeten heb ik trouwens zo gekozen omdat ik nog thuis woon en dus min of meer verplicht wordt met de pot mee te eten. Aardappelen/vlees/groente staat vaak op het menu, vandaar deze keuze.

UUQ0Vys.png

Laatst bewerkt:
Wanneer je dingen eet is niet zo heel belangrijk dus als jij het makkelijk vindt om je aan je dieet te houden door 's avonds niet veel te eten moet je dat gewoon doen.

200 gram aardappelen en 50 gram groenten is trouwens wel gruwelijk weinig, schat je dat niet wat laag in?:p

En je moet bij je activity factor bij het berekenen van je bmr niet alleen rekening houden met je trainingen, maar al je activiteit. Dus als je inderdaad redelijk fysiek werk hebt zul je dat misschien nog moten veranderen.

Als je een goede smaak Whey eiwitten hebt, laat de melk dan uit je ontbijt a 250kcal, en doe er een schep eiwit poeder doorheen en mix het met water, scheelt je 140 kcal die je dan op kunt vullen in de rest van je schema!

(uitgaand van B&F shop eiwitten a 110kcal per shake.

en de roerbak groentes, 50 gram is inderdaad wel heel erg weinig, verhogen naar 150-250 gram, deze extra calorieën zullen ook niet zo erg zijn.

Wanneer je dingen eet is niet zo heel belangrijk dus als jij het makkelijk vindt om je aan je dieet te houden door 's avonds niet veel te eten moet je dat gewoon doen.

200 gram aardappelen en 50 gram groenten is trouwens wel gruwelijk weinig, schat je dat niet wat laag in?:p

En je moet bij je activity factor bij het berekenen van je bmr niet alleen rekening houden met je trainingen, maar al je activiteit. Dus als je inderdaad redelijk fysiek werk hebt zul je dat misschien nog moten veranderen.

Haha, dat is wellicht iets te weinig ja, maar ik zit al over de 2245 kcal heen.

Vind het erg lastig om een goede balans te vinden.

Ik zou meer eiwitten en minder koolhydraten eten.

Als je een goede smaak Whey eiwitten hebt, laat de melk dan uit je ontbijt a 250kcal, en doe er een schep eiwit poeder doorheen en mix het met water, scheelt je 140 kcal die je dan op kunt vullen in de rest van je schema!

(uitgaand van B&F shop eiwitten a 110kcal per shake.

en de roerbak groentes, 50 gram is inderdaad wel heel erg weinig, verhogen naar 150-250 gram, deze extra calorieën zullen ook niet zo erg zijn.

Klopt, heb de groente verhoogd naar 150 gram.

Verder de melk weggedaan en vervangen voor Whey. Ik heb Whey met chocolade smaak.

Daarnaast heb ik de banaan geschrapt en vervangen voor 35 gram amandelen (ongezouten).

Ik zou meer eiwitten en minder koolhydraten eten.

Helemaal met je eens, maar het is lastig om een goede balans te vinden. Kom al snel boven m'n cut BMR helaas.

Trouwens, ben nog helemaal vergeten te vermelden dat qua dranken ik louter water drink en op het werk espresso. Ik weet niet in hoeverre koffie slecht is tijdens het cutten, maar ik heb sowieso nooit koffie met melk en/of suiker gedronken. Altijd zwart en sterk.

In het weekend wil ik nog wel eens een flesje wijn drinken, maar een mens moet ook leven hé ;)

Terug
Naar boven