MuscleMeat

Kwakkelende gezondheid

beelzebab

Dutch Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
5
Lengte
1m86
Massa
99kg
Vetpercentage
25%
Beste leden,

Ik merk dat ik de laaste 2 jaar vaker ziek ben. Heb in het verleden een infectie gehad maar begin dit jaar weer. Twee weken terug een week ziek thuis door verkoudheidsklachten, positief op corona getest, en dag of twee tegen de 39 graden koorts. Daarna vol energie weer een week gewerkt om vervolgens afgelopen zaterdag avond na een dag hard geklussed in huis weer koud te worden en zondag weer koorts..

Ik ben 46 jaar, train zolang me werk en energie het toelaat 4x in de week. Mijn voeding is overdag voor de sport redelijk goed in orde, samen met een coach nog een schema opgesteld om tevens nog wat af te vallen.

Laat ik voor opstellen dat ik vanmiddag naar de huisarts ga met het bovenstaande verhaal, en ik wil eigenlijk een bloed controle om te checken of alles wel ok is met mij!

Waarschijnlijk kom ik toch door mijn werk en activiteiten iets te kort. Buiten mn voeding om gebruik ik geen multivitamine, slikte wel eens een vitamine d, en was van holland barrett de omega 3 met extra epa gaan slikken vanwege de ontsteking remmende werking.

Nu ben ik gisteren even in het multivitaminen verhaal gedoken maar zie door de hoeveelheid merken en info niet echt wat ik moet nemen. Ik heb nu de whey van powersupplements waar ik zeer te vreden over ben. Zijn multivitaminen zou van natuurlijke basis zijn, betere opnamen ect, maar ik zie dat de B6 bij hem weer hoger is dan andere zon 3.2mg. Die van XXL krijgt lovende revieuws maar daar is de b3 weer erg hoog.

Zelfde geld voor de omega 3. Het is waarschijnlijk beter 2x vis te eten, maar zit ook een beetje met het gezin qua koken, slecht excuus natuurlijk, al zou ik 2x in de week dit doen, zal ik dan nog bij moeten supplementeren? En zoja welk merk. Holland barrett heeft een hoge epa variant, maar of deze zuiver is? Ik lees goede verhalen over nordic naturals, of bijv de laaste variant van power supplements.

Kan iemand advies geven?

Magnesium is goed had ik geprobeerd, mensen zeggen ook d3 en k2 samen
Magnesium slaapte ik beter op

Laat ik voor opstellen dat ik vanmiddag naar de huisarts ga met het bovenstaande verhaal
Goed idee. En vergeet niet dat voeding slechts 1 van de puzzelstukjes is voor een sterk immuunsysteem. Veel stress en slecht slapen kunnen je immuunsysteem ook verzwakken.

Klinkt voor mij alsof je lichaam niet genoeg rust heeft gehad waardoor je steeds ziek werd.
Sws is het verstandig om het even te laten checken bij je huisarts (die gasten hebben er meestal voor geleerd in tegenstelling van de meeste leden hier :D)
Bloed laten prikken zodat je ook meer weet.
Ik kunnen je wel gaan vertellen welke vitamines en weet ik het allemaal maar dat verschilt per persoon natuurlijk.
Wacht het gewoon allemaal af. Vanmiddag weet je meer.

Omega3 platinum van Mannavital heeft een hoog gehalte aan epa en dha.

Leven is niet meer zoals toen je 18 was en 8 dagen per week kon trainen. Rust / herstel en geen zeikwijf thuis hebben zorgt er allemaal voor dat je energie/weerstand op peil blijft.
Een gevarieerd dieet is goed, maar verwacht niet als je ineens iets meer fruit gaat eten je ineens meer weerstand hebt. Bloedprikken is altijd slim, meten is weten, maar ook al zijn die waardes in range of dichtbij normaal kan je factoren zoals stress/rust/herstel niet meten en dit is naarmate je ouder word steeds belangrijker, dan wel niet het belangrijkst.

“Luisteren naar het lichaam”, als je normaal maandag chestday doet en je bent moe dan neem je rustdag en doe je dinsdag eventueel chestday. Blijft dit een dingetje dan moet je kijken of je emmer niet te vol is en hier en daar wat schrappen.

Let op dat supplementen ook als placebo kunnen werken, als je er maar hard genoeg zelf in gelooft gaat een omega 3 pil extra het verschil brengen.

• Topic Starter Topic Starter
Leven is niet meer zoals toen je 18 was en 8 dagen per week kon trainen. Rust / herstel en geen zeikwijf thuis hebben zorgt er allemaal voor dat je energie/weerstand op peil blijft.
Een gevarieerd dieet is goed, maar verwacht niet als je ineens iets meer fruit gaat eten je ineens meer weerstand hebt. Bloedprikken is altijd slim, meten is weten, maar ook al zijn die waardes in range of dichtbij normaal kan je factoren zoals stress/rust/herstel niet meten en dit is naarmate je ouder word steeds belangrijker, dan wel niet het belangrijkst.

“Luisteren naar het lichaam”, als je normaal maandag chestday doet en je bent moe dan neem je rustdag en doe je dinsdag eventueel chestday. Blijft dit een dingetje dan moet je kijken of je emmer niet te vol is en hier en daar wat schrappen.

Let op dat supplementen ook als placebo kunnen werken, als je er maar hard genoeg zelf in gelooft gaat een omega 3 pil extra het verschil brengen.
Ik heb nu een upper lower 2x in de week, waar ik zon 10 sets per grote groep doe. De ene upper 2 borst en 1 rug, de andere 2 rug en 1 borst en de rest van de spiergroepen. Het was voor mijn autistische brein een hele schakeling omdat ik voor mij gevoel veel te weinig deed. Maar voor mij wel een openbaring was en wat jij ook aan geeft, dat vaak minder meer is. Ik had vanwege mijn werk en training vaak last van een tennis/ golf elleboog, gewoon omdat ik te veel oefeningen voor mij biceps deed icm met mijn werk. Ik doe nu nog maar 1 bicep en tricep, omdat ik met andere oefeningen deze indirect al mee pak. Sinds ik dit schema doe zijn de klachten bijna weg, en heb zelfs het idee dat het voor de groei alleen maar beter is.

Ik heb nu een upper lower 2x in de week, waar ik zon 10 sets per grote groep doe. De ene upper 2 borst en 1 rug, de andere 2 rug en 1 borst en de rest van de spiergroepen. Het was voor mijn autistische brein een hele schakeling omdat ik voor mij gevoel veel te weinig deed. Maar voor mij wel een openbaring was en wat jij ook aan geeft, dat vaak minder meer is. Ik had vanwege mijn werk en training vaak last van een tennis/ golf elleboog, gewoon omdat ik te veel oefeningen voor mij biceps deed icm met mijn werk. Ik doe nu nog maar 1 bicep en tricep, omdat ik met andere oefeningen deze indirect al mee pak. Sinds ik dit schema doe zijn de klachten bijna weg, en heb zelfs het idee dat het voor de groei alleen maar beter is.
Progressive overload = groei

En als je biceps elke 3 dagen traint en constant zelfde gewicht x reps doet kan je beter biceps elke 4/5/6 dagen doen en hier en daar steeds repje meer pakken. Kunt uiteraard ook sturen in volume, maar het is een samenspel van volume/frequentie(intensiviteit) en herstel is een factor die dit bepaald. De een hersteld na 3 dagen doordat die werkloos is en gezinloos en nergens naar hoeft te kijken en de ander moet 37282 ballen hooghouden.

Daarom moet je fruit ook niet benaderen als een snack maar er complete fruitmaaltijden van maken.
Maar weet niet of er veel mensen zitten te wachten op elke dag een fruitmand te eten. 1/2/3 stuks fruit oke, maar 2kg druiven gaat hem voor vele niet worden.

• Like
Waarderingen: AK
Wacht af wat je huisarts zegt. Verder zijn multivitaminen vaak net te weinig van elk.
Ze zijn sowieso allemaal incompleet omdat er veel stofjes, zoals bv. vezels, ontbreken.
Hierdoor zouden ze naar het schijnt meer kwaad dan goed doen 🤷‍♂️

Morgen ochtend ga ik bloed prikken. Er gaat gekeken worden naar oa vitamine tekorten maar ook mijn algehele gezondheid. De uitslag kon even duren gaf ze aan vanwege die vitamines check. Heb bij de uitslag een vervolg afspraak waarbij ik ook nog even een lichamelijke checkup krijg.

Verders gaf ze aan dat ik mogelijk nog niet goed was hersteld van het vorige ziekte verzuim. Weer een week hard werken + de zaterdag erbij. Tevens moet ik er wel bij zeggen dat ik het laatste jaar in de prive sfeer redelijk wat zaken voor mijn kiezen kreeg wat mogelijk indirect ook iets met mijn gezondheid gedaan heeft .

Morgen ochtend ga ik bloed prikken. Er gaat gekeken worden naar oa vitamine tekorten maar ook mijn algehele gezondheid. De uitslag kon even duren gaf ze aan vanwege die vitamines check. Heb bij de uitslag een vervolg afspraak waarbij ik ook nog even een lichamelijke checkup krijg.

Verders gaf ze aan dat ik mogelijk nog niet goed was hersteld van het vorige ziekte verzuim. Weer een week hard werken + de zaterdag erbij. Tevens moet ik er wel bij zeggen dat ik het laatste jaar in de prive sfeer redelijk wat zaken voor mijn kiezen kreeg wat mogelijk indirect ook iets met mijn gezondheid gedaan heeft .
Dat is het vaak, te snel weer aan het werk (moeten), dan herstel je niet goed genoeg.
Lees je maar een in over wat goede status Vitamine D kan doen

Dat is het vaak, te snel weer aan het werk (moeten), dan herstel je niet goed genoeg.
Lees je maar een in over wat goede status Vitamine D kan doen
Heb je een specifieke link naar die informatie over de vitamine D? Anders pluis ik de supplementen sectie even door hier

Terug
Naar boven