MuscleMeat

Laag eigen testosteron niveau

Ja hoor, nergens klachten gehad, in die periode ook bloedwaardes laten controleren en alles was toen normaal.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn ? Overbelasting van het lichaam ?
Kan een hoop zijn. Als het niet aangeboren is variërend van een hypofysetumor of prolactinoom tot een ontsteking van je hypofyse (hypofysitis), aneurysmas, (extreme) energierestrictie, bepaalde medicatie die je neemt, enz.

Een algemene bloedwaarde test waar ook het testosteron niveau bijzat. . Iedereen heeft toch al eens ooit in zijn leven test niveau laten testen .

Ondertussen 2de bloedtest gehad en het heft te maken met de hypofyse, LH en FSH zijn te laag. Hersenen geven niet het signaal om testosteron aan te maken.

Woensdag bij de endocrinoloog waarschijnlijk een scan van de hersenen. Daaruit zal blijken of het voor het leven is. Kans is groot. Dokter zegt dat het brute pech is en dat ik het altijd al gehad zal hebben .
Dat kan niet, want je geeft eerder nog aan dat vroeger je bloedwaardes normaal waren.

Dat zal dan toch zeer zelden gebeuren. In principe gebeurt dit niet met een algemeen bloedonderzoek.
Gebeurt inderdaad nooit zonder indicatie.

Bij 3 verschillende huisartsen.
Ik moet het specifiek vragen en dan gaat mijn huisarts nog vragen waarom ik dat wil. Het duurt ook altijd minstens een week alvorens ik die uitslag krijg terwijl ik voor de andere waardes al twee dagen later mag bellen. Ik heb ook al een paar keren meegedaan aan een studie in een ziekenhuis waar ze ook elke keer een algemeen bloedonderzoek doen en daar werd het ook nooit gemeten.

• Topic Starter Topic Starter
Kan een hoop zijn. Als het niet aangeboren is variërend van een hypofysetumor of prolactinoom tot een ontsteking van je hypofyse (hypofysitis), aneurysmas, (extreme) energierestrictie, bepaalde medicatie die je neemt, enz.

Dat kan niet, want je geeft eerder nog aan dat vroeger je bloedwaardes normaal waren.

Gebeurt inderdaad nooit zonder indicatie.

Niet zo uitgebreid onderzoek als nu, dokter en coach zeggen dat het iets is wat ik altijd al gehad zal hebben.

Niet zo uitgebreid onderzoek als nu, dokter en coach zeggen dat het iets is wat ik altijd al gehad zal hebben.
Dat hoeft helemaal niet uitgebreid. Als je vroeger een normaal testosteronniveau hebt gehad, dan heb je het dus niet altijd gehad, zo simpel is het.

Als je (secundair) hypogonadisme aangeboren is, zoals bijvoorbeeld bij het Kallmann-syndroom, heb je nooit een normaal testosteronniveau gehad. In de regel verloopt de puberteit ook niet normaal of blijft afwezig zonder behandeling.

Heb je je dokter wel je vroegere testosteronwaarde medegedeeld? Wat was de waarde overigens en hoe oud was je?

Ik moet het specifiek vragen en dan gaat mijn huisarts nog vragen waarom ik dat wil. Het duurt ook altijd minstens een week alvorens ik die uitslag krijg terwijl ik voor de andere waardes al twee dagen later mag bellen. Ik heb ook al een paar keren meegedaan aan een studie in een ziekenhuis waar ze ook elke keer een algemeen bloedonderzoek doen en daar werd het ook nooit gemeten.
Op veel laboratoriumformulieren staat het ook niet standaard. Er moet ook speciaal voor die waarde een extra buisje bloed worden afgenomen, omdat het in een ander soort stolbuis moet dan de meeste waarden. Ik kan me ook echt niet voorstellen waarom een arts je testosteron zou meten zonder indicatie, dat slaat nergens op.

Laatst bewerkt:
Dat hoeft helemaal niet uitgebreid. Als je vroeger een normaal testosteronniveau hebt gehad, dan heb je het dus niet altijd gehad, zo simpel is het.

Als je (secundair) hypogonadisme aangeboren is, zoals bijvoorbeeld bij het Kallmann-syndroom, heb je nooit een normaal testosteronniveau gehad. In de regel verloopt de puberteit ook niet normaal of blijft afwezig zonder behandeling.

Heb je je dokter wel je vroegere testosteronwaarde medegedeeld? Wat was de waarde overigens en hoe oud was je?

Op veel laboratoriumformulieren staat het ook niet standaard. Er moet ook speciaal voor die waarde een extra buisje bloed worden afgenomen, omdat het in een ander soort stolbuis moet dan de meeste waarden. Ik kan me ook echt niet voorstellen waarom een arts je testosteron zou meten zonder indicatie, dat slaat nergens op.

De dokter zei zelf dat er toen niets opvallend was , 16 jaar. 5 jaar geleden dus. Hopelijk morgen meer duidelijkheid bij de endocrinoloog. Het heeft zeker iets te maken met de hypofyse. Mijn LH en FSH waardes zijn veel te laag. Kans is groot dat ze me hcg gaan voorschrijven.

Kloppen je stats dan wel? En dan voornamelijk je vet%?

1 m 75, 79.2 kg 8.5 vetpercentage dit moment.

Dan heb je een FFMI van 23,6 dan zit het met je hormonen wel goed.

Blijkbaar niet, LH en FSH veel te laag.
1ste bloedmeting. LH 1.0 FSH 2.9
2de bloedmeting LH 0.1 FSH 1.1

Hier gaat een hoop mis.

Ga naar een arts:

Morgen endocrinoloog

Iedereen heeft toch al eens ooit in zijn leven test niveau laten testen .
.

Nee, waarom zou iemand gewoon even random zn testosteron niveau laten testen?

Hoop dat het verder allemaal goed komt, lijkt me vrij kut als je een passie hebt voor bodybuilding en je eigen test is te laag.

Nee, waarom zou iemand gewoon even random zn testosteron niveau laten testen?

Hoop dat het verder allemaal goed komt, lijkt me vrij kut als je een passie hebt voor bodybuilding en je eigen test is te laag.

Idd, dit gevoel heb ik inderdaad.
Altijd goed om te weten hoe het met je testosteron etc zit.

Woensdag geweest bij de endocrinoloog. Deze maand 2 nuchtere bloedonderzoeken, 1 MRI scan en een Botonderzoek.

De endocrinoloog denkt dat het een ontsteking is van de hypofyse. Als dit het geval zou zijn, wordt HCG voorgeschreven.

Hopelijk de komende weken meer duidelijkheid.

Afgelopen maand 2 nuchtere bloedafnames moeten laten doen met daarnaast een dexa scan van botten en een mri scan van de hypofyse.

1ste bloedtest.
Vrij testosteron 2.22. 1.00-2.70
Bioavailable testosteron 52.1 . 12.3-63.0
FSH 2.6. 1.5-12.4
LH 3.4 1.7-8.6
Testosteron totaal 1.60 . 2.49-8.36
SHBG 24.30 . 10.0-80.0

2de bloedtest
Vrij testosteron 1.85 1.00-2.70
Bioavailable testosteron 43.3 12.3-63.0
Fsh 2.8 1.5-12.4
Lh 3.6 . 1.7-8.6
Testosteron totaal 1.22. 2.49-8.36
SHbg 33.19 . 10.0-80.00

Uit het onderzoek van de MRI scan is niks ernstig gebleken, enkel bij het Botonderzoek een lichte afwijking van de wervels t.o.v de heup. Reden hiervoor is laag test niveau.

Nu heb ik 3 maanden HCG voorgeschreven gekregen. 2x1500 i.e per week met daarnaast vit D en calcium bijnemen.

Het enige jammere is dat er geen duidelijke oorzaak aan het licht is gekomen, hopelijk boost dit nu mijn eigen test niveau omhoog door de hypofyse te boosten en testikels terug meer test te laten aanmaken.

Vrij testosteron en bio available testosteron zijn wel goed. Misschien daarom dat je er geen last van hebt en dat je lichaamsbouw ook normaal is. Je testosteronwaardes zijn niet uitgedrukt in ng/dl of nmol/L. Welke eenheid staat er achter die testosteronwaarde? Ik veronderstel ng/ml en dat je waardes dus overeenkomen met 166 ng/dl (5.7 nmol/L) en 122 ng/dl (4.2 nmol/L) zijn na omzetting.

Laatst bewerkt:
Idd, uitgedrukt in ng/dl, nmol/L
Positieve is dat er geen adenoom is vastgesteld.

Terug
Naar boven