MuscleMeat

Laag testosteron en Laag SHBG

Bezoekers in dit topic

Ah het umc nijmegen, daar ben ik ook geweest zonder resultaat.
 
Hmm volgens mij zijn er percentueel maar weinig die echt willen helpen.
Ik had/heb Asseldonk, CWZ Minardi of zo.

Iemand ervaring met die trendflow?

En Nexus, al een keus gemaakt?
 
Die 8 zal slaan op de waarde van 8-25.
Dat is wat ze bij mij als referentie aan hielden, verder lees
je op het net dat de tegenwoordige waard zo'n 10-35 zijn.

Is het ook niet dat die referentie waarden afhankelijk zijn van het apparaat waarmee het gemeten wordt?

Vroeg laatst ook aan mijn dermatoloog waarom 6,9-28 aangehouden werd terwijl je meestal 10-35 ziet... maar dat was volgens haar omdat die machine zo gekalibreerd o.i.d. was.
 
Dit vindt ik zo'n bulls dus He', dat zij de endo waar ik nu bij loop ook.
Wat heeft de waarde van het apparaat nu met je bloed te maken, kijk
dat apparaten andere waarde geven door de percentuele afwijking oke.
Maar je mag toch uit gaan van een duplo meeting, met gemiddelde
als uit komst en dat je daar dan een een paar % naast zit oké, maar toch
geen tientallen.
Moet je eens een lage of hogere suikerspiegel, cholestrerol of weet ik wat hebben.
Dan proppen ze je gelijk vol met weet ik veel wat voor medicijnen.
Ik heb meer dat dit de angst is voor het iets wat de meest niet kennen en dus
niks durven doen van wegen de "" gevolgen die het zou kunnen hebben.
Met andere woorden geen gekke dingen en zorgen dat je altijd in gedekt bent
qua risico's, maar ja dat is mijn meinig:D
 
Heb een afspraak gemaakt met het UMC Utrecht, ik heb wel een voorgevoel van wat er gaat gebeuren maar ik zal het toch maar even afwachten. M.b.t. tot het overgaan tot het zelf toevoegen van testosteron hier ben ik nog een beetje twijfelachtig over. Maar misschien komt dat door mijn onwetendheid over dit onderwerp.

Als eerste zou ik dit graag onder professionele begeleiding willen doen, in ieder geval wil ik al mijn inspanningen leveren om dit te bereiken. Ook al betekend dit weken/maanden wachten op afspraken.

Ten tweede, ik ben een beetje bang voor de gevolgen van zelf smeren mogelijk onterecht.

- Bang voor een afhankelijkheid (ongelukkig/moeheid zonder smeren)
- Bang voor het ineenstorten van de natuurlijke aanmaak.
- Bang voor de kosten die afhankelijkheid met zich mee kan brengen.

Maar eerst eens het UMC Utrecht traject bewandelen. Momenteel zit ik in de screeningsfase. Hopelijk zullen ze me aan de hand van het AMC dossier onderzoeken met de insteek dat ze toch een andere mening hebben dan het AMC. En anders direct afwijzen, moet wel zeggen dat me toch opvalt dat ook het UMC een administratieve chaos is met extreme wachtlijsten.
 
Laatst bewerkt:
Afspraak is gemaakt bij het UMC (na het inzien van de Dossiers van het vorige onderzoek) hebben ze me toch uitgenodigd. Opzich stemt dit mij optimistisch, mogelijk naïef maar je zou toch denken dat ze mij ook hadden kunnen afwijzen na het inzien van het Dossier van het vorige onderzoek. Einde van deze maand staat de 1e afspraak.

Houd jullie op de hoogte.
 
Afspraak gehad in het UMC:

Samenvattend was dit echt in mijn ogen een schandalige vertoning vooral achteraf gezien.

De onderzoekend arts kwam tijdens mijn gesprek alleen met hem redelijk serieus over hij was vriendelijk en netjes en oogde begripvol. Hij wilde nog wat zaken met mij doornemen wat vragen en later ook nog even wat lichamelijk onderzoek. Dit ging allemaal zeer snel/kort veel minder uitgebreid dan bij het AMC.

Er waren 2 zaken relevant in dit korte onderzoek:

1. Mijn gewicht.
2. Een toekomstige kinderwens.

Hieronder zal ik toelichten waarom dit relevant was.

Aan het einde van het onderzoek vroeg hij mij eigenlijk wat ik verwacht van het UMC, toen zei ik dat ik hoopte op een periode van evaluatie. Onder begeleiding, dit vond hij helder.

Hij zou gaan overleggen met de Endocrinoloog en die zou mee komen naar de kamer om het een en ander toe te lichten. Dit was een dame van tussen de ik schat midden 40. Ik moest even wachten geen probleem natuurlijk binnen 10 minuten waren ze eruit en kwamen ze beide de kamer binnen.

Aan hun lichaamstaal en hoe zij hun introductie starten kon ik gelijk al aflezen hoe het zou aflopen. En inderdaad negatief, ze wilden net als in het AMC niets ondernemen. Hun argumentatie is:

1. Je algemene testosteronwaarde is laag binnen het spectrum maar normaal.

2. De klachten konden volgens hun niet relateren aan deze lage testosteron waarde.

3. Ik heb overgewicht namelijk zo'n 8 kilo (1.82m - 83,9KG) ik heb een BMI van 25,5 en dit is de grote boosdoener. Zij adviseerden mij om een BMI van 22 te verkrijgen dit zou mijn testosteron waarde een flinke boost kunnen geven. Dit zou betekenen dat ik moet afvallen tot zo'n 75 KG. Ik vond dit zeer opmerkelijk, ik heb dit ook gezegd. Toen ik vroeg of alle mensen met overgewicht standaard een lage testosteron spiegel hadden kreeg ik ja als antwoord.

4. Ook bij het UMC vonden ze het toedienen van extra testosteron gevaarlijk, ze vroegen mij of ik nog een kinderwens had. Blijkbaar is het gevaar van toevoegen van testosteron een ingrijpende zaak waarbij het een hele lange tijd (jaren) kan duren na het stoppen van het toedienen dat de natuurlijke testosteron aanmaak weer op gang komt.

Uiteindelijk kom ik van mijn kant als cliënt tot de volgende conclusie:

1. Het UMC hanteert een fase bij aanmelding waarbij de endocrinologen bepalen of zij wel of niet de cliënt kunnen helpen. Zij hebben alle AMC documentatie verkregen en mij toch laten komen. Zij wisten dat dit om een second opinion ging waarom hebben zij mij niet direct afgewezen met als verklaring dat zij meegingen in de diagnose/conclusie van het AMC dit had mij heel veel tijd bespaard en daar had ik alle begrip voor gehad.

2. Zij gaven mij het gevoel dat het toedienen van testosteron dus echt een gevaarlijk iets is waarbij zelfs de wens het nog kinderen krijgen een overweging moet zijn. Deze redenering had ik niet eerder gehoord ook niet bij het AMC.

3. Dat mijn BMI iets te hoog is is duidelijk een 0,6 punten volgens de richtlijnen van de hartstichting waar 25,0 de bovengrens is van een gezonde BMI. Bij 82 KG zit ik aan een BMI van 25 (dat is 1,9 kg overgewicht). Toch zegt het UMC dat ik zou moeten afvallen tot 75 KG dit vind ik een zeer onlogisch argument. Zij gaven dit als hoofd argument aan, als ik zou afvallen zou mijn algemene testosteron enorm kunnen toenemen.

Waarom ik begon met schandalige vertoning zal ik even toelichten.

Achteraf gezien was dit een puur symbolisch onderzoek , zij hadden hun conclusie mijn inziens al lang getrokken. Natuurlijk kan ik niet alles hardmaken maar als ik terug kijk vielen mij deze zaken op.

1. Ze wilden opnieuw onderzoeken, echter het hele onderzoek ging razendsnel. Hij heeft geen eens de helft van de zaken gechecked die het AMC heeft gechecked. Dus of het was geen nieuw onderzoek (maar met in achtneming van de resultaten van het onderzoek van het AMC) of het was een super kort onderzoek om mij als cliënt het gevoel te geven dat ze nog 'wat deden' hun medische plicht.

2. Toen zij binnenkwamen zag ik direct aan hun lichaamstaal hoe het ging aflopen. Ik ben 100% eerlijk als ik zeg dat ik het gevoel had dat ze het allemaal wel grappig vonden. Het was ook een enorm cynisch gesprek en vooral de endocrinoloog waarvan ik de naam niet zal noemen vond ik erg cynisch overkomen. Eigenlijk vond ik dit het meest bezwaarlijk en daarom gebruikte ik de term onfatsoenlijk.

Ik wil benadrukken dat Mevr. de endocrinoloog (of het is haar standaard gezichts uitdrukking) ten tijde van mijn korte interactie met hun toch een cynisch zichtbare grijns op haar gezicht had.

3. Ze stelden nog een vervolg onderzoek voor (nog een keer bloed prikken) Maar toen ik aangaf dat dat me overbodig leek omdat ze hun conclusie al hadden getrokken reageerden ze instemmend.
In mijn ogen kun je dan beter gewoon eerlijk zijn als zorg aanbieder en zeggen dat het voor hun gevoel geen zin meer heeft om verder nog iets te doen.

4. Het hele bezoek leek dus achteraf gewoon symbolisch als in 'wij komen onze medische plicht na' en dat is het. Erg jammer dat het zo moet lopen. Ongeacht de uitslag vond ik dat ik bij zowel het AMC als helemaal het UMC zeer ongeloofwaardig ben benaderd.


De conclusie van mij, aan de hand van mijn ervaring zal ik geen jonge man met soortgelijke problemen aanbevelen om naar het UMC te gaan. Ook niet naar het AMC, misschien op safe spelen en langer reizen door naar het Slingerbos te gaan die evt. wel willen evalueren bij een algemene waarde van onder de 12.

De endocrinoloog van het UMC zei dat er 2 kampen zijn in Nederland.
1 kamp (waar het AMC en UMC zich onder schaart) wat eigenlijk bij een waarde binnen het spectrum geen actie wil ondernemen en een ander kamp (slingerbos) die bij die waarde eventeel wel wat probeert.

Mijn klachten zijn niet verholpen, ik leg me neer bij de conclusie en als het UMC toevallig meeleest wat me niets zal verbazen, dan hoop ik dat de personen in kwestie dit ten ogen komt en in ieder geval gaan proberen de cliënt begripvol te bejegenen. Ookal is het met een aangeleerde pokerface.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me gek genoeg letterlijk geen moment te hoeven verdedigen bij hetzelfde ziekenhuis met 14 nmol/l. Geen moment 'n cynische blik oid. en heb er met de eerste afspraak 50 min gezeten, ben nog nooit zo uitgebreid ondervraagd.

Heb ook een te hoog BMI (>25), neem aan dat dat bij jou ook komt door bodybuilding? Dan slaat het namelijk inderdaad nergens op; gaat om het vetpercentage.
 
Laatst bewerkt:
ik zou gelijk trt doen met 9 mnol test, ik voel me al ****ing bagger met 12-14 en ik weet zkr dat het door de test komt, toen ik ging kuren voelde ik me energiek en gewoon blij. Nu ben ik weer vaak moe en heb nergens zin in
 
ik ben ook zelf met TRT begonnen, endo's snappen er de ballen van en geven je vaak het gevoel alsof je een idioot bent. Eén werd er kwaad omdat ik toch liet verstaan er wat verstand van te hebben en antwoordde 'als je er dan toch zoveel van weet, begin er dan zelf aan'. Beter advies kon ie me niet geven ;-)

ben een tijdje bezig met UG tes undecanoate , en werkt goed om waarden bn ref te houden (iets hoger dan gemiddeld is goed genoeg). Aangezien ik er nu niet meer zelf aan geraak, moet ik weer op zoek naar een andere oplossing, maar een endo raadplegen , nope, doe ik niet meer. Heb er drie gezien en geen één die je au serieux neemt (één cava nog, wou opstarten met nolva, maar toen ik zei dat ik dat zelf al een half jaartje had geprobeerd, wou ie toch niet over nebido beginnen)
 
Wat waren jou waardes dan duc26 voordat je begon? En voel je je erdoor beter?
 
SHBG was te hoog, hematocriet te laag en T was te laag. Desondanks geen kat onder de endo's die er iets mee wou doen, en vooral je wijzen op ' eigen schuld, dikke bult'

ja hoor, tuurlijk voel je je beter. Maar moet nu dus op zoek naar andere oplossing want UG nebido geraak ik niet meer aan
 
Afspraak gehad in het UMC:

Samenvattend was dit echt in mijn ogen een schandalige vertoning vooral achteraf gezien.

De onderzoekend arts kwam tijdens mijn gesprek alleen met hem redelijk serieus over hij was vriendelijk en netjes en oogde begripvol. Hij wilde nog wat zaken met mij doornemen wat vragen en later ook nog even wat lichamelijk onderzoek. Dit ging allemaal zeer snel/kort veel minder uitgebreid dan bij het AMC.

Er waren 2 zaken relevant in dit korte onderzoek:

1. Mijn gewicht.
2. Een toekomstige kinderwens.

Hieronder zal ik toelichten waarom dit relevant was.

Aan het einde van het onderzoek vroeg hij mij eigenlijk wat ik verwacht van het UMC, toen zei ik dat ik hoopte op een periode van evaluatie. Onder begeleiding, dit vond hij helder.

Hij zou gaan overleggen met de Endocrinoloog en die zou mee komen naar de kamer om het een en ander toe te lichten. Dit was een dame van tussen de ik schat midden 40. Ik moest even wachten geen probleem natuurlijk binnen 10 minuten waren ze eruit en kwamen ze beide de kamer binnen.

Aan hun lichaamstaal en hoe zij hun introductie starten kon ik gelijk al aflezen hoe het zou aflopen. En inderdaad negatief, ze wilden net als in het AMC niets ondernemen. Hun argumentatie is:

1. Je algemene testosteronwaarde is laag binnen het spectrum maar normaal.

2. De klachten konden volgens hun niet relateren aan deze lage testosteron waarde.

3. Ik heb overgewicht namelijk zo'n 8 kilo (1.82m - 83,9KG) ik heb een BMI van 25,5 en dit is de grote boosdoener. Zij adviseerden mij om een BMI van 22 te verkrijgen dit zou mijn testosteron waarde een flinke boost kunnen geven. Dit zou betekenen dat ik moet afvallen tot zo'n 75 KG. Ik vond dit zeer opmerkelijk, ik heb dit ook gezegd. Toen ik vroeg of alle mensen met overgewicht standaard een lage testosteron spiegel hadden kreeg ik ja als antwoord.

4. Ook bij het UMC vonden ze het toedienen van extra testosteron gevaarlijk, ze vroegen mij of ik nog een kinderwens had. Blijkbaar is het gevaar van toevoegen van testosteron een ingrijpende zaak waarbij het een hele lange tijd (jaren) kan duren na het stoppen van het toedienen dat de natuurlijke testosteron aanmaak weer op gang komt.

Uiteindelijk kom ik van mijn kant als cliënt tot de volgende conclusie:

1. Het UMC hanteert een fase bij aanmelding waarbij de endocrinologen bepalen of zij wel of niet de cliënt kunnen helpen. Zij hebben alle AMC documentatie verkregen en mij toch laten komen. Zij wisten dat dit om een second opinion ging waarom hebben zij mij niet direct afgewezen met als verklaring dat zij meegingen in de diagnose/conclusie van het AMC dit had mij heel veel tijd bespaard en daar had ik alle begrip voor gehad.

2. Zij gaven mij het gevoel dat het toedienen van testosteron dus echt een gevaarlijk iets is waarbij zelfs de wens het nog kinderen krijgen een overweging moet zijn. Deze redenering had ik niet eerder gehoord ook niet bij het AMC.

3. Dat mijn BMI iets te hoog is is duidelijk een 0,6 punten volgens de richtlijnen van de hartstichting waar 25,0 de bovengrens is van een gezonde BMI. Bij 82 KG zit ik aan een BMI van 25 (dat is 1,9 kg overgewicht). Toch zegt het UMC dat ik zou moeten afvallen tot 75 KG dit vind ik een zeer onlogisch argument. Zij gaven dit als hoofd argument aan, als ik zou afvallen zou mijn algemene testosteron enorm kunnen toenemen.

Waarom ik begon met schandalige vertoning zal ik even toelichten.

Achteraf gezien was dit een puur symbolisch onderzoek , zij hadden hun conclusie mijn inziens al lang getrokken. Natuurlijk kan ik niet alles hardmaken maar als ik terug kijk vielen mij deze zaken op.

1. Ze wilden opnieuw onderzoeken, echter het hele onderzoek ging razendsnel. Hij heeft geen eens de helft van de zaken gechecked die het AMC heeft gechecked. Dus of het was geen nieuw onderzoek (maar met in achtneming van de resultaten van het onderzoek van het AMC) of het was een super kort onderzoek om mij als cliënt het gevoel te geven dat ze nog 'wat deden' hun medische plicht.

2. Toen zij binnenkwamen zag ik direct aan hun lichaamstaal hoe het ging aflopen. Ik ben 100% eerlijk als ik zeg dat ik het gevoel had dat ze het allemaal wel grappig vonden. Het was ook een enorm cynisch gesprek en vooral de endocrinoloog waarvan ik de naam niet zal noemen vond ik erg cynisch overkomen. Eigenlijk vond ik dit het meest bezwaarlijk en daarom gebruikte ik de term onfatsoenlijk.

Ik wil benadrukken dat Mevr. de endocrinoloog (of het is haar standaard gezichts uitdrukking) ten tijde van mijn korte interactie met hun toch een cynisch zichtbare grijns op haar gezicht had.

3. Ze stelden nog een vervolg onderzoek voor (nog een keer bloed prikken) Maar toen ik aangaf dat dat me overbodig leek omdat ze hun conclusie al hadden getrokken reageerden ze instemmend.
In mijn ogen kun je dan beter gewoon eerlijk zijn als zorg aanbieder en zeggen dat het voor hun gevoel geen zin meer heeft om verder nog iets te doen.

4. Het hele bezoek leek dus achteraf gewoon symbolisch als in 'wij komen onze medische plicht na' en dat is het. Erg jammer dat het zo moet lopen. Ongeacht de uitslag vond ik dat ik bij zowel het AMC als helemaal het UMC zeer ongeloofwaardig ben benaderd.


De conclusie van mij, aan de hand van mijn ervaring zal ik geen jonge man met soortgelijke problemen aanbevelen om naar het UMC te gaan. Ook niet naar het AMC, misschien op safe spelen en langer reizen door naar het Slingerbos te gaan die evt. wel willen evalueren bij een algemene waarde van onder de 12.

De endocrinoloog van het UMC zei dat er 2 kampen zijn in Nederland.
1 kamp (waar het AMC en UMC zich onder schaart) wat eigenlijk bij een waarde binnen het spectrum geen actie wil ondernemen en een ander kamp (slingerbos) die bij die waarde eventeel wel wat probeert.

Mijn klachten zijn niet verholpen, ik leg me neer bij de conclusie en als het UMC toevallig meeleest wat me niets zal verbazen, dan hoop ik dat de personen in kwestie dit ten ogen komt en in ieder geval gaan proberen de cliënt begripvol te bejegenen. Ookal is het met een aangeleerde pokerface.

Zijn allemaal hetzelfde die gasten, gewoon hier de naam neer pleuren, weten andere dat ze bij die
niet hoeven te zijn.
Ze dekken inderdaad der eigen ass in, dat is hun verplichting te doen en thats it.
Het ergste van dat alles, waar komen de klachten dan vandaan en gaan ze daar mee verder,
nope, je wordt gewoon naar huis gestuurd met je klachten en je zoekt het maar uit.
Ik heb laatst ook al een discussie gehad met hem daar over, is je suiker, cholesterol, bloed druk
of what ever maar een beetje uit het gemiddelde, stouwen je ze vol met rotzooi al is het maar
preventief, zucht moe wordt je er van.
 
SHBG was te hoog, hematocriet te laag en T was te laag. Desondanks geen kat onder de endo's die er iets mee wou doen, en vooral je wijzen op ' eigen schuld, dikke bult'

ja hoor, tuurlijk voel je je beter. Maar moet nu dus op zoek naar andere oplossing want UG nebido geraak ik niet meer aan

Maar je geraakt toch wel gemakkelijk aan testosteron enanthaat of testosterongel, veronderstel ik. Kan je evengoed om de 14 dagen 250mg testosteronenanthaat zetten. Doen de meeste HRT dokters trouwens.
 
Maar je geraakt toch wel gemakkelijk aan testosteron enanthaat of testosterongel, veronderstel ik. Kan je evengoed om de 14 dagen 250mg testosteronenanthaat zetten. Doen de meeste HRT dokters trouwens.

Natuurlijk, maar geeft veel meer pieken en dalen bij mij. Langzame en stabiele release van undecanoate is veel beter.Duurt wel even de eerste maanden , maar eens je er bent, schommelt het echt zeer weinig.
Misschien persoonlijk, maar toch wel belangrijk bij overwegen opties
Maar goed, als het niet anders kan, is enanthate uiteraard beter dan weer in een 'test tekort dip' te vallen.
 
Natuurlijk, maar geeft veel meer pieken en dalen bij mij. Langzame en stabiele release van undecanoate is veel beter.Duurt wel even de eerste maanden , maar eens je er bent, schommelt het echt zeer weinig.
Misschien persoonlijk, maar toch wel belangrijk bij overwegen opties
Maar goed, als het niet anders kan, is enanthate uiteraard beter dan weer in een 'test tekort dip' te vallen.

Pieken en dalen. Welke dosis nam je dan en om de hoeveel dagen. Om de 7 dagen, om de 14 dagen of om de 21 dagen? als ik 100 tot 125 mg om de 7 dagen nam, had ik daar toch geen last van. zit je na drie weken ook met een constante hoeveelheid in je lichaam.
 
In Nederland zijn de artsen zeer voorzichtig, heeft ook te maken met strenge tuchtregels enzo.
Ze zullen dus altijd aan de veilige kant blijven. In andere landen (bijv. Turkije en USA) krijg je bijna standaard vanaf je 45ste medicatie om testosteron aan te vullen. Maar hier is het alleen wijzen op hartproblemen, vergrote prostaat, prostaatkanker enzovoort...
Dat de kwaliteit van leven verbeterd, beter libido, beter humeur, sportiever, gespierder... is niet belangrijk. Ware het niet dat de heren dokters zelf wel direct naar de spuit/pillendoos grijpen als zij een jong verpleegstertje willen versieren.
koop zelf dus maar wat, maar overdrijf niet. Door regelmatig coïtus te hebben, hard trainen en vooral niet hardlopen verhoog je ook op een natuurlijke wijze de testosteronspiegel.
 
Het is natuurlijk ook wel even een commitment van heb ik jou daar. Er is niet echt een weg terug van trt.

Dit zal zonder twijfel ook wel iets mee brengen in een kosten component en het actieve beleid dit terug te brengen. Je bent immers een kostenpost, niet een patient. Ik geloof zelf allang niet meer in het Nederlandse zorgwezen, zeker niet met de miljarden winst die er gemaakt worden voor verzekeraars en ziekenhuizen met winstoogmerk. Ga bij jezelf te raden.. wat doe jezelf als je geld over wil houden? Besparen?
 
Ja als je eenmaal begonnen bent dan is het voor de rest van je leven.

Echter voordat je aan de trt gaat zijn er nog andere mogelijkheden, die niet zo ingrijpend zijn en minder geld kosten maar wel meer duidelijkheid kunnen geven omtrent iemand zijn klachten. Vaak worden helaas ook andere behandelingen buiten trt om niet ingezet met de dooddoener dat het niet aan het testosteron kan liggen want de persoon in kwestie zit nog net binnen/buiten de grens.
 
Back
Naar boven