AndroidHealthClinic

Laag testosteron en Laag SHBG

Afspraak gehad in het UMC:

3. Ik heb overgewicht namelijk zo'n 8 kilo (1.82m - 83,9KG) ik heb een BMI van 25,5 en dit is de grote boosdoener. Zij adviseerden mij om een BMI van 22 te verkrijgen dit zou mijn testosteron waarde een flinke boost kunnen geven. Dit zou betekenen dat ik moet afvallen tot zo'n 75 KG. Ik vond dit zeer opmerkelijk, ik heb dit ook gezegd. Toen ik vroeg of alle mensen met overgewicht standaard een lage testosteron spiegel hadden kreeg ik ja als antwoord.

Inmiddels al die 8 kg aan overgewicht afgevallen neem ik aan. Wat is nu de waarde..?

Is alweer een paar maanden terug. Ik ben benieuwd hoe de TS er nu in staat.

Wat zijn eig je waardes al je het in ng/mL uitdrukt?

Tenslotte je opmerking over 'testosteron problemen verhelpen met testo gels' (mijn samenvatting): het toedienen van testosteron -op welke wijze dan ook- onderdrukt je natuurlijke aanmaak en maakt het probleem dus feitelijk erger en niet beter. Je voelt je natuurlijk wel beter, maar als je het een keer vergeet is het zeikwijf-city.

Ik maak het van nature ook nagenoeg niet aan. Sinds enige jaren gebruik ik androgel en ben blij dat ik daar ooit mee begonnen ben. ik doe nu 2 zakjes van 50 mg gel en voel me daar beter bij dan zonder.

Een hoop dingen gaan nu meer vanzelf... hoef ik niet meer zoals voorheen over na te denken. Ook reflexen die ik eerst eigenlijk niet had functioneren nu. Ook mijn libido is door de testosteron weer oke.

Soms heb ik geen zin en dan sla ik over, soms weleens twee dagen. Maar echt last heb ik daar niet van, behalve dat ik mij dan soms maar zeker niet altijd wat meer en sneller vermoeid voel.

Ze hebben me wijs gemaakt dat wanneer ik het niet zou nemen ik dan ook eerder kans zou krijgen op botontkalking, een extra reden om het toch maar wel te nemen. Zonder was ik trouwens ook veel gevoeliger voor alles, met heb ik toch wel een soort van schildje waardoor bepaalde dingen makkelijker van me afglijden.

Ik zit nu al bijna een half jaar te tobben om hiermee naar de huisarts te gaan... Ik kan een heel lang verhaal houden met alle pogingen qua voeding en training die ik heb ondernomen, maar het komt er op neer dat ik tijdens bulken nauwelijks sterker wordt, bijna geen massa behalve in mijn chest en rug aanzet en dus veel vet (ook al doe ik het rustig 1-2 kg p/m), en tijdens het cutten vliegt de massa er zo af, terwijl het gegainde vet op mijn onderbuik blijft zitten. Nu kan dat ook gewoon aan mij liggen, train/slaap/eet ik bijv niet goed, maar ik heb al die factoren in bijna extreme mate geanalyseerd en telkens om de paar maanden aangepast, dat ik het idee heb dat er dingen spelen die buiten mijn controle spelen, en dat is ongelofelijk frustrerend.
Daarnaast merk ik dat ik bij activiteiten met vrienden erg snel moe raak, en een soort gebrek aan energie/lust lijk te hebben voor de typische dingen die vrienden van mijn leeftijd wel hebben.. Verder ook zeer geringe beharing op mijn gezicht en lichaam, terwijl ik al wel jarenlang geleden ben uitgegroeid.

Mijn vraag aan jullie is: zijn dit typische symptomen voor een tekort aan test? En zo ja, denken jullie dat ik door een huisarts serieus zou worden genomen als ik zou aandringen op een meting? Ik ben namelijk nog pas 19 jaar, en ik wil niet voor lul staan.. Het probleem is ook dat ik al 2 jaar dedicated train en dus wel een klein beetje massa heb voor de gem 19-jarige (maar echt 0,0 in verhouding tot hoe hard ik train, en hoe ik progress, sterker nog, heb het idee dat ik al een half jaar keihard stil sta op alle gebieden). En in hoeverre zouden ze bij mijn leeftijd uberhaupt over willen gaan op behandeling? Zijn misschien erg lastige specifieke vragen om te beantwoorden, maar misschien kunnen jullie me iig laten weten wat ik kan verwachten op dit gebied van de zorg.

Ik zit nu al bijna een half jaar te tobben om hiermee naar de huisarts te gaan... denken jullie dat ik door een huisarts serieus zou worden genomen als ik zou aandringen op een meting?

Wat kan jou het schelen of je wel of niet serieus wordt genomen. Gewoon stappen ondernemen anders blijf je met die onrust zitten!

Terug
Naar boven