Fitness Seller

lateral tilt schouder

jeroenb2

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
64kg
Hallo,

Ik ben nog maar pas begonnen met trainen en kan dus nog niet zoveel kg's. Ik doe thuis oefeningen gebruik makend van dumbbells en eigen gewicht.Nu lukt lateral tilt nog niet eens met 5kg aan elke kant, 3 sets van 8reps. de eerste reps lukken maar vanaf 5-6 gaat heel mijn lichaam mee bewegen om het gewicht omhoog te krijgen. iemand advies ?of eventueel een andere oefening?. Ik heb niet het gevoel dat het erg effectief is zoals ik het nu doe.

mvg

Lateral tilt? Bedoel je Side raises? Antwoord op de vraag is onafhankelijk van de oefening. Gewicht omlaag! Is totaal niet erg dat je geen 5 kg kan raisen. Ik train bv al 2 jaar en doe Side raises met 7-8 kg. Begin bij 3kg bv. Techniek is belangrijker dan gewicht.

Side raises/lateral raises zul je nooit zwaar kunnen. In ieder geval niet als je ze correct uitvoert. De schouder is een kleine spier dus relatief minder sterk dan de grote spiergroepen. Doe ze daarom ook goed uitvoeren anders blesseer je jezelf heel makkelijk.

• Topic Starter Topic Starter
ja dat is hetzelfde als side raises, ja het lukt me enkele keren goede, maar dan ga ik schuin hangen en ga ik mijn adem inhouden. Ik wil vooral spiermassa en wat kracht want ben vrij mager en smal. Ik zal dus het gewicht maar verlagen. denken jullie dat side raises een goede oefening is voor de schouder ?

het is een goede oefening mits het het goed uitvoert.

daarnaast is het een oefening die zich vooral richt op de zijkant van de schouder. als side raises je enige schouder oefening is dan is dat een kwalijke zaak.

bij side raises blijven namelijk o.a. de voor en achterkant van je schouders achterlopen.

ik zou er dus minimaal ook een press movement zoals overheadpress of seated shoulder press (dumbbells) erbij pakken.

ik doe momenteel side en anterior raises,voor het midden en het voorste deel van de spier . maar dat zou ik ook kunnen doen inderdaad, dankje!

ik doe momenteel side en anterior raises,voor het midden en het voorste deel van de spier . maar dat zou ik ook kunnen doen inderdaad, dankje!

dat kan idd ook , beide triggeren de voorkant/midde schouder.
alleen is front raises ( anterior raises) meer een isolatie oefening terwijl overheadpress / standing dumbbell press meer een compound oefening is.

ik zelf probeer altijd zoveel mogelijk compound oefeningen te doen dus vandaar dat ik eerder overheadpress / standing dumbbell press zou doen. maar afwisseling kan idd geen kwaad ;)

ok bedankt voor het advies :) ga dat ook maar in mijn schema opnemen !

nu heb ik vandaag de front, lateral raises gedaan, samen metde overhead press, een oefening voor de transverse trapezius en nog een boxbeweging met dumbbells wat schijnt goed te zijn voor de protractie van de schouder. ik deed eerst de box beweging, dan de front raise dan de rugoefening, dan de overhead press en dan de side raise. ik merk dat de eerste oefening goed ging, maar bij de laatste oefeningen heb ik veel moeite om mijn rug recht te houden . ik ben wel al lager gegaan in gewicht. iemand adviezen want het is net alsof de oefeningen een omgekeerd effect hebben, ik moet steeds lichtere gewichten nemen.

als jullie mijn "schema" nodig hebben zeg je het maar. ik had gehoopt wat progressie te maken. ik heb wel wat spierpijn en zwelling van de spieren na de training maar word precies slapper. :(

het is heel normaal dat je met overheadpress minder gewicht kunt pakken dan met shoulder press met dumbbell's dit omdat als je de overheadpress goed uitvoert je een grotere ROM maakt (Range of motion) en je veel meer spiergroepen aanspreekt met overheadpress aangezien overheadpress een compound oefening is.

ik snap alleen niet waarom je eerst 2 isolatie oefeningen doet voor een kleine spiergroep als schouders.. dan rugoefeningen en dan pas de zware compound oefening overheadpress

je had het in een andere volgorde moeten doen.. zware compound oefeningen moet je altijd als eerste doen wanneer je nog veel energie hebt.
daarnaast is het niet gek dat je moeite hebt je rug recht te houden bij overheadpress het is normaal als je iets naar achter leunt
een video met de juiste overheadpress techniek: http://www.youtube.com/watch?v=GJFjYyA40ss

als ik dus de oefeningen die jij genoemd hebt in goede volgorde moet zetten dan doe je dus:

1. Rug oefening ( omdat rug een grotere spiergroep is dan shouder)
2. Overheadpress(compound oefening die voornamelijk je schouder triggert)
3. front raise(isolatie oefening shouder)
4. side lateral raises( isolatie oefening zijkant schouder)
5. boksen met dumbbell

verder zou het idd handig zijn als je je schema hier even post dan kunnen we bij andere dagen/oefeningen ook aangeven in welke volgorde je ze het beste kan doen.

MVG,

Alexander

Laatst bewerkt:
heel hard bedankt alexander ! ik weet ook niet waarom ik eerst die isolatie oef. deed , dus best eerst die compound oefeningen als shoulder en overhead press en dan als er nog energie over is isolatie oefeningen, uit alle filmpjes die ik al bekeken heb had ik afgeleid dat je per spiergroep best 3oefeningen zoekt met elk 3 sets . over de volgorde had ik nog niet nagedacht. De "box" oefening was niet echt goed meegevallen vandaag en mijn rechterarm voelde heel uitgeput. Ik heb ook hetzelfde zoals die ene man in het filmpje dat de schouders meestal nar achter gaan en de buik naar voor zodat ik echt wel enorm in lordose sta, wat ik achteraf ook voel aan mijn rug. :( misschien is het best om nog minder kg's te doen.. zal morgen even mijn voorlopig schema posten. zo uitgebreid is het nog niet en er zitten waarschijnlijk nog heel wat fouten in :p

ik doe dus de ene dag arm oefeningen voor biceps, triceps, brachioradiolis, brachialis. de andere dag probeer ik schouder oefeningen allemaal 3 sets 8-12reps. ik doe nu : shoulder press, front raises , lateral raises en daarnaast nog een oefening, met gebogen knieen (vooruit buigen en twee dumbbells lichten tot de schouderbladen elkaar raken. daarnaast nog een soort box oefening. maar dit blijkt niet te werken voor mij :( ik ben echteen beginner. maar elke keer dat ik train moet ik noodgedwongen lager gaan in gewicht door uitputting, ik krijg dan nauwelijks nog 3kg geligt :( kan iemand zeggen welke oef ik moet schrappen en welke ik kan toevoegen voor een goed beginnend programma te hebben ?

bedankt!

front raises kun je weglaten, voorkant schouders pak je al genoeg met schoulder press/ bench press etc.

En ja qua progressie, als het niet goed gaat: meer eten, meer rusten en/of eens iets heel anders proberen qua schema bijvoorbeeld fullbody, upperbody/lowerbody.. enzovoorrt

heb je wel een duidelijk schema ?.. post even anders je schema hier.. dan kunnen we vertellen welke oefeningen je moet schrappen of dat je bepaalde oefeningen moet toevoegen ;)

shoulder press en front raise zijn idd dubbelop.. ik vind het niet heel gek dat je geen energie meer hebt je doet iets van 5 schouder oefeningen.

breng het eens terug naar 3 oefeningen en focuss je daar op. less is meestal more in dit geval.
mijn advies wat betreft oefeningen:

1. overheadpress( voor techniek zie vid die ik paar posts terug poste)
2. side lateral raises
3. rear lateral raises( de oefening waar je voorover gebogen zit en twee dumbbells licht tot schouderbladen elkaar raken)

wat betreft rep-ranges , doe overheadpress 3x5 of 5x5 geloof me dat is meer dan voldoende met zo'n zware compound oefening.

voor de lateral raises kun je wel gewoon 3x8-12 doen

Hoeveel gewicht pakken jullie bij side raises?

K voel me altijd zo p*ssy met mn 8kg dumbbells, maja ik kan ze zo wel stricter doen en voel het ook stuk beter. :o Helaas duurt het eeuwen voordat ik het gewicht voorzichtig kan verhogen..

daar hoe je je niet voor te schamen.. veel mensen pakken side raises met relatief lage gewichten.

ik doe ook maar 10kg dumbbell's.

Side raises trainen is met ellebogen niet bewegen. dus licht gebogen arm stand niet veranderen en vanuit schouders liften. draai (om de set) je duimen naar binnen en ellebogen locken lift niet hoger dan je schouders of nog minder mag ook.
Wat heel veel mensen vergeten zijn 15 reps maal 4 voor Schouders en kleine dumbbells maken grote schouder koppen. grote dumbbells doe je geen 15 keer.

Side raises trainen is met ellebogen niet bewegen. dus licht gebogen arm stand niet veranderen en vanuit schouders liften. draai (om de set) je duimen naar binnen en ellebogen locken lift niet hoger dan je schouders of nog minder mag ook.
Wat heel veel mensen vergeten zijn 15 reps maal 4 voor Schouders en kleine dumbbells maken grote schouder koppen. grote dumbbells doe je geen 15 keer.

high rep met weinig gewicht is niet persee beter dan veel gewicht low rep.. het gaat erom uiteindelijk muscle overload te creeeren , dat is mogelijk met beide methoden.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven