Fitness Seller

Nieuws Let op: Wintertijd gaat komend weekend in

Stephen Graham

.
Elite Member
15 jaar lid
50.000 berichten 10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
22.094
DAMWOUDE - De klok wordt in de nacht van zaterdag 30 oktober op zondag 31 oktober een uur teruggezet. Om 03.00 uur gaat in de landen van de Europese Unie de wintertijd in.

De wintertijd is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden. Met ingang van zondag zal het eerder licht worden en ook eerder donker zijn. Als de zomertijd ook in de winter zou gelden, dan zou het rond de jaarwisseling pas rond 9 uur ’s ochtends licht worden. Op 29 maart 2009 gaat de klok weer een uur vooruit, zomertijd.

Door gebruik te maken van de zomertijd wordt er energie bespaard. Verlichting hoeft minder lang te branden. Tegenstanders vinden echter dat de omschakeling twee keer per jaar de biologische klok van mensen kan ontregelen.

Nederland voerde het onderscheid tussen zomer- en wintertijd in 1977 in. Dat was een reactie op de oliecrisis van 1973. Van 1916 tot 1945 was de zomertijd ook van kracht. Tot begin de de vorig eeuw had vrijwel elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor de tijdbepaling werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon.

De komst van de spoorwegen maakte invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. Ongeveer zeventig landen ter wereld hanteren momenteel zomer- en wintertijd. Enige uitzondering in de industriële wereld is Japan.

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=7566

Mooi, uurtje langer pitten.

Niet mooi, 's avonds 'erg vroeg donker.

Ik vind het tot oud&nieuw wel leuk hoor zo'n winter, maar vanaf januari duurt het zo dodelijk lang.

Als je maar een dag hebt en het wordt net zomertijd
Dan heb je een uurtje langer -korter-
Ja, nou ben ik het weer kwijt
Je voelt je als een eendagsvlieg natuurlijk wel genept
Als je juist die ene dag nou net je dag niet hebt
Ik wil zoveel op een dag
dat het allemaal niet gaat
Maar door dat uurtje langer -korter-
Ben ik overal te vroeg -te laat-

Ga je sochtends naar je werk is het donker kom je terug weer donker, het leven van de mol.
niet dat ik werk ofzo

Shit is het alweer zover? Een deprimerende, koude tijd.:D

Kon elk weekend maar de tijd 1 uur terug..

thx cap. obvious:)

Ik begrijp al die dametjes nooit zo goed die hun gemoedstoestand laten beinvloeden door het seizoen.

weet iemand eigenlijk waarvoor dit is?
En als ze het toch doen waarom niet andersom? Dan blijft het tenminste nog een beetje licht in de avond en is het in de zomer niet zo laat donker..

DAMWOUDE - De klok wordt in de nacht van zaterdag 30 oktober op zondag 31 oktober een uur teruggezet. Om 03.00 uur gaat in de landen van de Europese Unie de wintertijd in.

De wintertijd is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden. Met ingang van zondag zal het eerder licht worden en ook eerder donker zijn. Als de zomertijd ook in de winter zou gelden, dan zou het rond de jaarwisseling pas rond 9 uur ’s ochtends licht worden. Op 29 maart 2009 gaat de klok weer een uur vooruit, zomertijd.

Door gebruik te maken van de zomertijd wordt er energie bespaard. Verlichting hoeft minder lang te branden. Tegenstanders vinden echter dat de omschakeling twee keer per jaar de biologische klok van mensen kan ontregelen.

Nederland voerde het onderscheid tussen zomer- en wintertijd in 1977 in. Dat was een reactie op de oliecrisis van 1973. Van 1916 tot 1945 was de zomertijd ook van kracht. Tot begin de de vorig eeuw had vrijwel elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor de tijdbepaling werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon.

De komst van de spoorwegen maakte invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. Ongeveer zeventig landen ter wereld hanteren momenteel zomer- en wintertijd. Enige uitzondering in de industriële wereld is Japan.

**** man,wordt nooit meer zomer:eek:

Zou nice zijn als we bij ons weer 3 maanden kunnen doppen zoals vorige winter :D

• Topic Starter Topic Starter
Als ezelsbruggetje gebruik ik altijd: "Spring forward, Fall back"

Ja. Echt waar. Gebrek aan zonlicht, vroeger donker, kou etc.

Terug
Naar boven