XXL Nutrition

lichaam "leren" minder uren slaap

7.00
9.30
12.30
15.00
17.30
21.00
23.00

Slaap je acht uur, en heb je zelfs 7 maaltijden.

Het is maar een richtlijn, je kunt het helemaal invullen zoals je zelf wilt. Of het nou 4 of 8 maaltijden zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Tuurlijk doet zwaar werk meer met je dan een GOEDE nachtrust.. Heroine spuiten doet ook meer met je dan een SLECHTE nachtrust, maar wtf heeft dat met dit topic te maken dude!??

Eigenlijk alles, ik vroeg of mijn lichaam kon wennen aan minder slaap en mensen beginnen antwoord te geven op een vraag die niet eens gesteld is :P

• Topic Starter Topic Starter
Dit gaat werkelijk nergens over.
De hoeveelheid slaap die je nodig hebt is bij iedereen anders. Ik heb genoeg met 5a 6 uur; Iemand anders voelt zich een zombie met zo weinig uren slaap.
Wat je WEL kan doen is jezelf de discipline aanleren om nog minder te slapen dan je werkelijk nodig hebt; Maar je zal dat altijd betalen achteraf; Ik kan bijvoorbeeld redelijk makkelijk doorwerken zelf als ik heel moe ben, maar dat komt door mijn leven,waar ik weinig keus had; Maar na een paar jaar bekoop je dat met een enorme terugval in je gezondheid. Wat jij, de topicstarter nodig heeft is de discipline om gezonde regelmaat in je leven te bouwen.
Bijv: opstaan om 6u00
Eten om 6u30
Vertrekken naar werk om 7u00
Eten om 10u00
Eten om 12u30
vertrekken naar huis 17u00
Eten om 18u30
trainen van 19u30 tot 20u45
eten om 21u15
gaan slapen om 22u30

dit is natuurlijk maar een voorbeeld;

ben het met je eens dat het per persoon verschild hoeveel slaap je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Echter uit bb-standpunt gezien is het belangrijk om veel rust te nemen voor herstel en groei, met 5-6 uur is dit aan de lage kant imo

Of je kan 4 uur slapen en een powernap van 45min doen (in de namiddag) , komt ong overeen met 6-7 uur slaap.

Minder dan 6 uur slaap is over het algemeen ongezond, hoe ''goed'' jij je ook daarbij mag voelen, zeker als je daarnaast een mentale of fysieke inspannende baan hebt en traint

Minder dan 6 uur slaap is over het algemeen ongezond, hoe ''goed'' jij je ook daarbij mag voelen, zeker als je daarnaast een mentale of fysieke inspannende baan hebt en traint

Wel raar als ik 8 uur slaap dat ik me meer belabberd voel dan als ik 5 uur slaap. No joke

Hier volg ik je niet.. 4 uur + 45 minuten komt overeen met 6-7 uur?
Hiernaast is een powernap van 45 min niet echt effectief, max 20 min word aangeraden.

Er word max 40-45min afhankelijk van persoon tot persoon aangeraden. Dit moet je uitzoeken voor jezelf , als je dit probeert dan is 4uur + max 20min wss niet genoeg. En ja 4 uur per nacht en dan in de namiddag je nap komt ong overeen met zoveel slaap.

Als je gaat slapen s'nachts koelt je lichaam af en warmt dan weer op als je moet opstaan. In de namiddag komt er weer zo'n moment dat je lichaam even afkoelt. Het is gunstig als je dit rond die tijd doet. Ja het klinkt raar maar ik heb er een boekje over gelezen en het is moeilijk om het goed uit te leggen.

Had ook gelezen dat er een Amerikaanse president (van een hele tijd geleden en kan even niet op z'n naam komen) sliep om de 6 uur 1 uur. Als je het bekijkt en je slaapt 8 uur elke nacht dan heb je tegen dat je 60 bent 20 jaar (ong) van je leven geslapen.

Er word max 40-45min afhankelijk van persoon tot persoon aangeraden. Dit moet je uitzoeken voor jezelf , als je dit probeert dan is 4uur + max 20min wss niet genoeg. En ja 4 uur per nacht en dan in de namiddag je nap komt ong overeen met zoveel slaap.

Als je gaat slapen s'nachts koelt je lichaam af en warmt dan weer op als je moet opstaan. In de namiddag komt er weer zo'n moment dat je lichaam even afkoelt. Het is gunstig als je dit rond die tijd doet. Ja het klinkt raar maar ik heb er een boekje over gelezen en het is moeilijk om het goed uit te leggen.

Had ook gelezen dat er een Amerikaanse president (van een hele tijd geleden en kan even niet op z'n naam komen) sliep om de 6 uur 1 uur. Als je het bekijkt en je slaapt 8 uur elke nacht dan heb je tegen dat je 60 bent 20 jaar (ong) van je leven geslapen.

Hoe kom je erbij dat er 45 min word aangeraden? Ik lees toch wat anders:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/82252-power-nap-10-voordelen-van-slapen-op-je-werk.html

http://lifehacking.nl/algemeen/powernappen-waarom-en-hoe/

En:

Wie heeft er nu geen zin om ‘s middags snel een dutje te doen ? Het hoeft niet lang te duren, gewoon even de ogen toe; rusten. Het is al bewezen dat je dan veel beter kan presteren op je werk. Nu worden de voordelen nog beter, je zou er ook slim van worden. Waar wachten we nog op, iedereen even op slaapmodus. </SPAN>Een onderzoek dat in 2010 door de City University van New York werd uitgevoerd, onthulde dat mensen die vaak dutjes doen, scherpere herinneringen hebben. Maar niet ieder dutje is geschikt voor jouw situatie. Hier een handleiding om de juiste lengte van je slaapje te bepalen.

Een dutje van 5 minuten : Helpt niet. Dus niet aan beginnen.

Een vluggertje: 10 minuten dutten bestrijdt onmiddellijk vermoeidheid en boost je brainpower voor tenminste 2,5 uur, blijkt uit een Australisch onderzoek. Vertraagde voordelen: Twee keer zo lang soezen verbetert niet alleen je reactietijd, maar ook je prestaties bij taalkundige en wiskundige tests. Maar het werkt niet meteen; het kost je minstens 35 minuten om de mentale mist af te schudden die in je hoofd hangt na 20 minuten dutten.

Een gezonde boost:30 minuten slapen. Je voelt je nadien ongeveer 5 minuten duf, maar daarna ben je alerter en mentaal fitter gedurende maar liefst 90 minuten. Toch is een 10-minutenslaapje beter, omdat je daarmee het katerige gevoel van een langere slaap vermijdt.

40 – 90 minuten rusten.Helpt niet: Tijdens een 45 tot 90 minuten durend dutje raak je in diepe slaap, maar zonder een complete slaapcyclus te voltooien. ‘Vaak voel je je bij het ontwaken slechter dan voordat je ging slapen,’ vertelt dr. Winter.

90 – 110 minuten probleemgeval. De slaapcyclus van een gemiddeld persoon duurt ongeveer 90 minuten – de ideale duur voor een langer dutje. Regelmatige lange tussendoordutjes kunnen echter een teken zijn van een slaapstoornis.(JD)

Laatst bewerkt:
Ik zei ook max 40-45min afhankelijk van de persoon , dus het niet zwart wit zien. Bij ikzelf is het 30-35min als ik het doe. Hangt er zoals ik al zei af van persoon tot persoon wanneer hun diepe slaap cyclus begint. Dus haal ik het maximum uit waarvoor een powernap de bedoeling van is.

het zal zeker van persoon tot persoon verschillen, echter is 40-45 min voor de meeste te veel. Een betere richtlijn is 10-30 minuten

het zal zeker van persoon tot persoon verschillen, echter is 40-45 min voor de meeste te veel. Een betere richtlijn is 10-30 minuten

Yup , max 40 zou ik zeggen. (als je teveel gokt rond de 40-45 is het te gevaarlijk om in je cyclus te vallen) Ik zei 45 omdat dat de tijd is dat ik begin aan me nap , wat meestal resulteert in 30-35min slaap. Minimum 20 zou ik wel aanraden , anders voelt het alsof je niets gerust hebt.

voor de een is 6 genoeg voor de ander 10
Veels succes ermee!

Terug
Naar boven