AndroidHealthClinic

Lubach over de proteïne-hype.

Jawadde, is dit nog aan de gang 🙄

En dan middellen ze de uitkomsten. ;)
Bepalen ze niet waar 95%+ oid of X standaarddeviaties van de distributie de gewenste uitkomst bereikt?

Verder vraag ik dus naar de reden dat er meer dan 1.2 gr/kg gegeten zou moeten worden, wat is de merkbare of aantoonbare meerwaarde voor iemand die als hobby een teamsport beoefend en daarnaast 1 of 2 keer zonder schema wat isolatie oefeningen doet in de sportschool of iemand die minstens 3x per week een duursport beoefent?
Ik ben niet zo thuis in wat het voor algehele gezondheid doet, maar voor dat hobby (duur)sporten zou ik denken aan herstel daarvan dat anders tot gewrichtspijn ed leid. Hoeveel hoor je er wel niet met last van dit last van dat, het eerste wat ik dan denk is probeer eens veel meer (misschien wel 2-3gr/kg) dan de norm aan proteïne te eten. Voor spierpijn ook, obviously.

Bij de gezondheid: kwaliteit van de huid, herstel van wondjes, ziekte?

Daar is toch ook al een voorbeeld voor gegeven? Ik snap niet goed wat je allemaal nog meer wilt horen.
Heb jij een idee van wat voor dingen, naast lichaamscompositie en prestatiegerichte adaptaties, het kan baten?

Klopt, maar ik vind 18 tot 65 jaar een te grote groep en daarnaast is het ook erg jammer dat er alleen een gemiddelde wordt gegeven.
Je perplexity haalde het uit deze bron welke het nog iets verder verdeelt:
Code:
https://cosunnutritioncenter.com/wp-content/uploads/2024/06/Factsheet-Consumptie-van-eiwitten-in-Nederland-Cosun-Nutrition-Center.pdf

Kan je mij dan wijzen op het al gegeven voorbeeld? Of ik lees er overheen, of ik moet mij vraag anders formuleren want ik vraag me echt of hoe Henk van ze lokale voetbal amateurs dit moet merken.
Als Henk onvoldoende eiwitten binnenkrijgt, zal hij dit waarschijnlijk wel merken aan een vertraagd herstel na zijn training(en) of wedstrijd(en), en mogelijk ook aan een afname van kracht en/of LBM.

Met sport verhoog je nou eenmaal je protein turnover, als je daar niet voor compenseert heeft dat (onder andere) bovenstaande gevolgen.

Terug
Naar boven