klusserdeklus
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 76
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
IK ook niet hoor,wat heb het even opgezocht we trainen niet allemaal 10 jaar+

). dan zou deze de shape van de borst helemaal niet anders vormen dan wat een bench of flye zou doen. genetics are a b*ch
IK ook niet hoor,
maar ging me meer om hoe je het neer zette,
Nooit de oefening gedaan maar een uitgesproken mening er over...
maar ik val je niet aan of zo![]()

Arnie zei dat pullovers de borstkas verbreden/vergroten. Ikzelf en vele anderen denken dat het onmogelijk is de borstkas te verbreden dmv oefeningen.
is IMO de beste oefening die er is voor borst.Je weet best wat ik bedoel. Ik heb 'schade' niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet.ten eerste is de flye, indien juist benaderd, helemaal geen mietige oefening. en is in veel geval een betere massa bouwer voor borst dan banken ooit zal zijn. ten tweede is zoveel mogelijk schade aan richten alles behalve een doorslag gevende factor voor massa/kracht. ga je puur voor schade zal dit bij veel mensen nog averechtse effecten hebben ook. overigens is dat ook niet waar poundstone over praat.
Je weet best wat ik bedoel. Ik heb 'schade' niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet.
De belangrijkste factor voor hypertrofie is het verplaatsen van een zo groot mogelijk gewicht, waaronder meer dan 60% van de RM wordt verstaan, met een zo groot mogelijke acceleratie. Op nummer twee staat zoals hier al genoemd, de TUT. Deze uitleg heb ik voor de duidelijkheid even 'schade' genoemd, want dat is grofweg waar het toe leidt.
Flies verbreden de borstkas niet; dat was een antwoord op zijn vraag. Ik vond het zeer humoristisch om de flies 'mietig' te noemen in die zin dat ze niet in staat zijn de borstkas zelf te verbreden. Excuses voor m'n slappe humor.

Ik ben nu wel erg benieuwd naar de belangrijkste factoren voor groei, gerelateerd aan het trainen zelf (dus geen verhalen m.b.t dieet ed.).
Het gaat niet alleen om hoger gewicht. Het gaat erom dat de spier constant geprikkeld wordt, dus dat kan iets meer gewicht zijn, een rep meer, maar mijns inziens de belangrijkste: meer TUT (time under tension oftewel de tijd waarin de spier onder spanning staat).
Dumbbells zijn in mijn optiek beter om mee te benchen aangezien de bewegingsbaan die je hebt vrijer is vergeleken bij een barbell. Het argument over meer gewicht slaat nergens op, dat verschilt per persoon en meestal is het zelfs dan andersom.
Flyes zijn helemaal geen "mieterige" oefeningen, het zijn juist de beste massabouwers. Je borstkas verbreden kan niet, een spier verbreden ook niet. Een spier zal uitzetten naarmate er meer massa op komt, daardoor oogt ie "breder".
progresief overloaden is veelal beter dan slechts alleen zoveel mogelijk gewicht op de bar te laden en stoer kijken of schreeuwen.Je zit hiermee helemaal fout! Het gaat wel om hoger gewicht. Hoe hoger hoe beter.
de bench is awesome, helemaal mee eens. maar voor veel mensen kunnen flyes een beter alternatief zijn voor borst massa. ennuh: een wijde grip betekend niks meer voor borst breedte dan een smalle grip.Train de benchpress met barbell dat is de beste en pak de barbell zo wijdt mogelijk en zo zwaar mogelijk met een goede spotter. Dan krijg je een brede borstkast.
dumbbells hebben niks te maken met een upper chest. daar zorgt de hoek wel voor, dit kan dus ook gewoon met een barbell. mocht je dat fijner vinden.Met loose dumbbells is goed om de upper chest spieren te trainen. Ga voor zwaar en probeer een goede spotter te vinden.
de persoon die je quote maakte wel degelijk een paar goede punten.
Even vraagje tussendoor.
Zijn er groote verschillen tussen db flys en cabel flys mbt op massa bouwen
Je kunt de borst meer belasten met Dumbbell Presses, simpelweg omdat er meer gewicht op gepakt kan worden. Het gaat er bij het trainen van de spieren om zoveel mogelijk 'schade' aan te richten en hoe dit zo effectief mogelijk te doen.
De spier zal zich niet anders vormen, nee.
Poundstone heeft er ook een interessante kijk op:
http://www.youtube.com/watch?v=4_pZ-CKo-pk
vanaf 5:00 ongeveer, vanaf 7:20 het ' schade' verhaal zoals bovenstaand al beschreven.
met een cable is de spanning gelijkmatiger op de spier. ik vindt hem daarom ook beter dan een dumbbell. maar dat betekend niet dat de dumbbell flye slecht is!
Het gaat niet alleen om hoger gewicht. Het gaat erom dat de spier constant geprikkeld wordt, dus dat kan iets meer gewicht zijn, een rep meer, maar mijns inziens de belangrijkste: meer TUT (time under tension oftewel de tijd waarin de spier onder spanning staat).
Oo, dan loop ik inmiddels wat achter, ik heb er nog geen onderzoeken over gelezen. Mijns inziens gaat het erom dat je je spieren steeds nieuwe prikkels geeft, dus dat kan op zowel TUT als load. Zoveel variabelen waarmee je kan spelen...
Als je fly's of dumbbell press doet beide op een rechte bank, dan train je beide je pectoralis major.
Maar ik hoor van mensen dat de fly bijvoorbeeld je borst meer breder maakt en de press meer dikker.
Is dat waar of hebben beide oefeningen hetzelfde effect op de spier en is het dus gewoon onzin.