XXL Nutrition

Meer eten door cardio?

Oke dus de ene dag kan mijn TDEE 2000 zijn en de andere dag kan het 1500 zijn?

Correct, Total Daily energy expenditure, dagelijks dus.
Dus dan kan het per dag inderdaad verschillen.
Neem aan dat je dan ook specifiek gaat berekenen welke dagen je wel/niet werkt, wel/niet iets meer loopt dan de dag ervoor etc.
Ik eet op sportdagen 3100kcal, op woensdagen 2900kcal en in weekenden 2600kcal.
Dus correct!

Ik zeg ook dat je meer verbruikt
Mooi!

(dus, je kcal opname w/e wordt lager omdat je met cardio kcal verbrand),
Nee je neemt dezelfde aantal kcal op, de enige manier op kcal opname te verlagen is door een darmziekte, door diarree oid of door belachelijk grote maaltijden te eten.

maar dat betekent niet dat je onderhoud omhoog gaat daarmee..je verbruik die dag wordt groter, niet je onderhoud.

Onderhoud = het aantal kcal dat je die dag nodig hebt om de kcal die je verbruikt, te evenaren met de kcal die je tot je neemt. Dus als je 500kcal cardio doet, ligt je onderhoud 500kcal hoger dan wanneer je dat niet doet.
Immers je doet een fysieke activiteit die je verbruik (en dus ook TDEE / Onderhoud) verhoogt, en niet een activiteit die je opname verlaagt.

Je eet bij als je echt slapper wordt, anders niet, ook niet om 'cardio aan te vullen'. Je doel is toch vet verliezen? Daar draagt cardio aan bij dat het sneller gaat. Dat het sneller gaat wil je niet opheffen door weer meer te gaan eten.. Voor de rest maken de termpjes die hierboven staan eigenlijk geen zak uit. Het gaat om je doel en hoe je dat het snelste bereikt, niet om hoe je iets noemt.
Als je door cardio een structureel deficit van 1000+ kcals creëert lijkt me dat niet echt bevorderlijk voor het behouden van je spiermassa. Als natty zijnde tenminste.

Als je door cardio een structureel deficit van 1000+ kcals creëert lijkt me dat niet echt bevorderlijk voor het behouden van je spiermassa. Als natty zijnde tenminste.

Het lijkt me eerder niet bevordelijk voor je trainingen omdat je de energie die je daarin steekt niet in het trainen kan steken (je lichaam is beperkt qua herstel). Hoe groter het deficit terwijl je kracht behoudt hoe beter, dan verbrand je meer vet tov spier. Als je slapper wordt moet je je zorgen maken, anders niet. Simpel gezegd gaat het erom zoveel mogelijk spier te behouden en zoveel mogelijk vet te verbranden.

Je KAN natuurlijk wel meer eten als je cardio doet, maar ik zou het niet van de cardio af laten hangen of je meer eet of niet, maar van je krachtniveau op het moment dat je cut. Dat is imo een veel betere richtlijn.

Een tekort van +/- 500 kcal om te cutten is een leuke richtlijn, maar ik denk dat een groter tekort niet lijdt tot -meer-spierverlies.
Uiteraard hangt het van meerdere factoren af, o.a het vetpercentage waar je mee start.

Zelf startte ik mijn cut met een tekort van +/- 750 kcal en heb ik dat verhoogd naar 1000 kcal.
Wel een klein beetje vvm verloren, maar dat is toch bijna onvernijdelijk.

Het eventuele nadeel van een wat groter deficit, weegt niet op tegen het voordeel: sneller cutten.
Natty ben ik wel, maar mijn vetpercentage was wel wat hoger.

Een tekort van +/- 500 kcal om te cutten is een leuke richtlijn, maar ik denk dat een groter tekort niet lijdt tot -meer-spierverlies. Uiteraard hangt het van meerdere factoren af, o.a het vetpercentage waar je mee start. Zelf startte ik mijn cut met een tekort van +/- 750 kcal en heb ik dat verhoogd naar 1000 kcal. Wel een klein beetje vvm verloren, maar dat is toch bijna onvernijdelijk. Het eventuele nadeel van een wat groter deficit, weegt niet op tegen het voordeel: sneller cutten. Natty ben ik wel, maar mijn vetpercentage was wel wat hoger.

Meestal ligt het calorie tekort tussen de 500 en 800 kcal. Als je een calorie tekort hebt van 1000 of meer is de kans groot dat je spiermassa gaat verliezen.

Staat ook uitgelegd in: http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/

Meestal ligt het calorie tekort tussen de 500 en 800 kcal. Als je een calorie tekort hebt van 1000 of meer is de kans groot dat je spiermassa gaat verliezen.

Staat ook uitgelegd in: http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/

'Is de kans groot'klopt aardig.
Maar uit diverse onderzoeken/artikellen van de laatste jaren, blijkt wel dat het zgn maximum deficit van 500 kcal om geen spiermassa te verliezen, in de praktijk aardig af kan wijken(lees: groter kan zijn) zonder grote gevolgen.

Zeker met een vetpercentage van >20%, zie ik er het nut niet van in om iedere keer met kleine stapjes het deficit wat te verhogen.
Dan ben je echt niet zomaar spiermassa kwijt.

Terug
Naar boven