Fitness Seller

Meest geschikte trainingsschema

START FROM ZERO

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
85kg
Vetpercentage
16%
Hallo DBB,

Ik zit een beetje in dubio. Op het einde van de zomer ben ik begonnen met een Stronglifts 5x5 schema te volgen, dit heb ik toen ongeveer een week of 10 gevolgd. Daarna even een paar weken UB/LB gedaan en toen overgestapt op de ouderwetse split van 4 à 5 dagen per week. Ik weet dat dit misschien niet het beste schema is, maar ik wilde vaak trainen omdat ik uiterst gemotiveerd was.

Nu zit ik toch te twijfelen om weer van schema te switchen, maar ik heb niet echt een idee wat ik het beste kan doen en vandaar dit topic. Ik wil graag 5 keer per week trainen... is dit niet slim? Moet ik meer rust pakken? En wat wordt mij aangeraden? Geen split neem ik aan? Toch weer UB/LB? Op 't moment ben ik aan het bulken en weeg ik ongeveer 85 kg met als doel nog meer massa/kilo's te gainen en daarna voor de zomer nog wat droger te komen staan rond 10%.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Start From Zero

heb je PPL geprobeert?

niets mis met 5x per week trainen.

je bent geen beginner meer dus je kan gerust een split pakken.

UB/LB ga je niet redden met 5x per week denk ik. ( ik kan dat igg niet)

Ik doe nu sinds 3 weken een 5 daags schema, een combinatie van UB/LB en PPL, zie: UB/LB/rust/Push/Pull/Legs/rust. Misschien ook iets voor jouw? Vind het zelf erg leuk trainen.

waarom zou een upper body lower body split niet kunnen voor 5 dagen? gewoon elke sessie de switch maken tussen upper en lower body, niet te vaak tot failure gaan en dagelijks volume reduceren.

5 daags UB/LB wordt het meest gementioned, kun je samen met het beest trainen. :D

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe nu sinds 3 weken een 5 daags schema, een combinatie van UB/LB en PPL, zie: UB/LB/rust/Push/Pull/Legs/rust. Misschien ook iets voor jouw? Vind het zelf erg leuk trainen.

Lijkt me inderdaad best een fijne methode om te trainen... hoeveel oefening e.d. doe je dan per dag? Hoe zien je trainingen eruit?

Ik zie dat PPL en UB/LB het meest genoemd worden, vind het lastig om een dergelijk schema samen te stellen omdat ik nog nooit zo getraind heb (alleen stronglifts & split tot nu toe). Zou iemand mij kunnen helpen of in ieder geval een beetje kunnen uitleggen waar ik de oefeningen moet zoeken? Vooral compounds? Alvast bedankt!

Dit is hoe mijn schema eruit zien. Volg het nu een maandje en vind het heerlijk trainen. Ik doe maandag lowerbody, aangezien vrijwel iedereen dan chest-day heeft :p

Maandag: lowerbody
-Squat 5x3
-SLDL 3x6-8
-Leg extension (one leg) 3x8-12
-Standing leg curl 3x8-12
-Calve raise 4x14-16
-Abs

Dinsdag: upperbody
-Benchpress 5x3
-Chin ups 3x6-8
-Incline benchpress 3x6-8
-One arm t-bar row 3x6-8
-Side raise (one hand) 3x8-12
-Pushdown 3x8-12
-Preacher curl 3x8-12

Donderdag: Legs
-Squat 5x3
-RDL 3x6-8
-Leg press 3x6-8
-Lying leg curl 3x8-12
-Lunges 3x6-8
-Calve raise 4x14-16

Vrijdag: Push
-Military press 5x3
-Decline benchpress 3x6-8
-Incline db press 3x6-8
-Close grip benchpress 3x6-8
-Dips 3x6-8
-Side raise (one hand) 3x8-12

Zaterdag: Pull
-Deadlift 3x3
-Wide grip pull ups 3x6-8
-Pendlay row 3x6-8
-Barbell shrugs 4x10-12
-Face pulls 3x8-12
-Hammer curl 3x8-12
-Db preacher curl 3x8-12

Heb bovenstaand schema zelf gemaakt. Maar op internet staat ook een gelijkwaardig schema, kan hem zo 1 2 3 niet vinden.

• Topic Starter Topic Starter
Als ik het goed begrijp traint ie pas een half jaar, denk dat het vetpercentage wat wordt onderschat.
U/L/PPL is wel een prima keus

Train iets meer dan anderhalf jaar nu, had het ook nergens over hoelang ik al trainde in mijn openingspost. Heb ruim een jaar op een split getraind (of i.i.g. iets dat op een split moest lijken), desondanks vind ik toch dat ik redelijke progressie heb gemaakt, het had alleen beter kunnen zijn als ik wat meer op mijn eten had gelet. Daarbij heb ik mijn vetpercentage ook niet onderschat hoor ;)

Ik ga UB/LB/PPL van Dehaantje uitproberen, thanks brah

Dit is hoe mijn schema eruit zien. Volg het nu een maandje en vind het heerlijk trainen. Ik doe maandag lowerbody, aangezien vrijwel iedereen dan chest-day heeft :p Maandag: lowerbody -Squat 5x3 -SLDL 3x6-8 -Leg extension (one leg) 3x8-12 -Standing leg curl 3x8-12 -Calve raise 4x14-16 -Abs Dinsdag: upperbody -Benchpress 5x3 -Chin ups 3x6-8 -Incline benchpress 3x6-8 -One arm t-bar row 3x6-8 -Side raise (one hand) 3x8-12 -Pushdown 3x8-12 -Preacher curl 3x8-12 Donderdag: Legs -Squat 5x3 -RDL 3x6-8 -Leg press 3x6-8 -Lying leg curl 3x8-12 -Lunges 3x6-8 -Calve raise 4x14-16 Vrijdag: Push -Military press 5x3 -Decline benchpress 3x6-8 -Incline db press 3x6-8 -Close grip benchpress 3x6-8 -Dips 3x6-8 -Side raise (one hand) 3x8-12 Zaterdag: Pull -Deadlift 3x3 -Wide grip pull ups 3x6-8 -Pendlay row 3x6-8 -Barbell shrugs 4x10-12 -Face pulls 3x8-12 -Hammer curl 3x8-12 -Db preacher curl 3x8-12 Heb bovenstaand schema zelf gemaakt. Maar op internet staat ook een gelijkwaardig schema, kan hem zo 1 2 3 niet vinden.

Je zet hier verschillende rep ranges neer maar welk aantal doe jij precies? Of verschilt dat?

Imo zou een beginner (lees elke beginner) altijd moeten starten met een voorgeschreven schema, zowel qua oefeningen als te gebruiken kg's. Goed voorbeeld hiervan zijn de schema's van chad waterbury, hier zijn excel. Prima schema's waar ik altijd lekker op vooruit ging:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=643686

Een paar posts naar onderen staat een zip bestand met daarin excelsheets van de schema's.

Train iets meer dan anderhalf jaar nu, had het ook nergens over hoelang ik al trainde in mijn openingspost. Heb ruim een jaar op een split getraind (of i.i.g. iets dat op een split moest lijken), desondanks vind ik toch dat ik redelijke progressie heb gemaakt, het had alleen beter kunnen zijn als ik wat meer op mijn eten had gelet. Daarbij heb ik mijn vetpercentage ook niet onderschat hoor ;)

Ik ga UB/LB/PPL van Dehaantje uitproberen, thanks brah

Ah dat is duidelijker, ging er vanuit dat stronglifts je eerste schema was omdat veel mensen daar mee beginnen. Have fun met je schema, zelf ook een tijdje gedaan :)

Terug
Naar boven