AndroidHealthClinic

mens onsterfelijk over 20 jaar

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat onsterfelijkheid enorme problemen met zich meebrengt zowel op ethisch als op praktisch vlak.

Ray voorspelt in feite een technologische singulariteit tegen het einde van de eerste helft van deze eeuw (rond 2045) die gepaard gaat met gigantische technologische en wetenschappelijke vooruitgang op alle vlakken.

De onsterfelijkheid van 'de mens' is daar maar een klein deelaspectje van. De mens staat hier tussen aanhalingstekens omdat die mens tegen dan moeilijk nog als 100% biologische homo sapiens zal kunnen doorgaan.

Maar de meeste problemen die jij je nu voor de geest kan halen (overbevolking, hongesnood, klimaatsveranderingen etc.) zullen door de technologische vooruitgang opgelost worden. Dat zijn slecht primitieve pre-singularitaire problemen, te vergelijken met de oermens die zich zorgen maakt over het uitdoven van zijn vuurvlammetje en niet weet hoe hij nieuw vuur moet maken.

Never send a human to do a machine's job.

Voor de mensen die net als ik weinig te doen hebben:

Ray Kurzweil: Singularity summit at Stanford.

[Link niet meer beschikbaar]

Ray voorspelt in feite een technologische singulariteit tegen het einde van de eerste helft van deze eeuw (rond 2045) die gepaard gaat met gigantische technologische en wetenschappelijke vooruitgang op alle vlakken.

De onsterfelijkheid van 'de mens' is daar maar een klein deelaspectje van. De mens staat hier tussen aanhalingstekens omdat die mens tegen dan moeilijk nog als 100% biologische homo sapiens zal kunnen doorgaan.

Maar de meeste problemen die jij je nu voor de geest kan halen (overbevolking, hongesnood, klimaatsveranderingen etc.) zullen door de technologische vooruitgang opgelost worden. Dat zijn slecht primitieve pre-singularitaire problemen, te vergelijken met de oermens die zich zorgen maakt over het uitdoven van zijn vuurvlammetje en niet weet hoe hij nieuw vuur moet maken.
Er is ook zo'n mafkees die denkt dat Terminator 2 werkelijkheid zal worden. M.a.w. geleidelijk nemen machines het zaakje over. Ik neem dat allemaal niet te serieus. Natuurlijk is het lastig om te voorspellen hoe de wereld eruit zal zien binnen honderden of duizenden jaren, maar 20-35 jaar verder is niet zo'n heel lange tijd. Zo ernstig zal de wereld tegen dan nog niet veranderd zijn.

De manier waarop computers werken (basis principe) is sinds bijna 200 jaar niet veel veranderd. Het zijn nog steeds vrij domme machines die met elektronische pulsen gewoon een opdracht moeten uitvoeren via wat wiskundige berekeningen. Op dit moment worden computers alleen maar krachtiger, niet intelligenter.

Overbevolking kan je alleen oplossen door nieuwe planeten te bevolken, zoveel keuze is er helaas niet in ons zonnestelsel. Sowieso niet iets dat ik binnen dit en 100 jaar zie gebeuren.

Ik vind dat de beste man nogal wilde voorspellingen maakt, niet iets wat je zou verwachten van een serieuze wetenschapper. Voorspellen is namelijk niet alleen erg moeilijk, maar ook erg onbetrouwbaar. Kijk maar naar Nostradamus. De meeste wetenschappers wagen zich er daarom ook niet aan.

Er is ook zo'n mafkees die denkt dat Terminator 2 werkelijkheid zal worden. M.a.w. geleidelijk nemen machines het zaakje over. Ik neem dat allemaal niet te serieus. Natuurlijk is het lastig om te voorspellen hoe de wereld eruit zal zien binnen honderden of duizenden jaren, maar 20-35 jaar verder is niet zo'n heel lange tijd. Zo ernstig zal de wereld tegen dan nog niet veranderd zijn.

De manier waarop computers werken (basis principe) is sinds bijna 200 jaar niet veel veranderd. Het zijn nog steeds vrij domme machines die met elektronische pulsen gewoon een opdracht moeten uitvoeren via wat wiskundige berekeningen. Op dit moment worden computers alleen maar krachtiger, niet intelligenter.

Overbevolking kan je alleen oplossen door nieuwe planeten te bevolken, zoveel keuze is er helaas niet in ons zonnestelsel. Sowieso niet iets dat ik binnen dit en 100 jaar zie gebeuren.

Ik vind dat de beste man nogal wilde voorspellingen maakt, niet iets wat je zou verwachten van een serieuze wetenschapper. Voorspellen is namelijk niet alleen erg moeilijk, maar ook erg onbetrouwbaar. Kijk maar naar Nostradamus. De meeste wetenschappers wagen zich er daarom ook niet aan.

Ray heeft het over de exponentiële technologische ontwikkeling.

Overbevolking kan je ook oplossen door efficiënter met ruimte en grondstoffen om te gaan.

Nostradamus kan je moeilijk gaan vergelijken met een moderne wetenschapper.

Wat een bullshit. Ze hebben nog niet eens iets voor kanker uitgevonden.

Wat een bullshit. Ze hebben nog niet eens iets voor kanker uitgevonden.

hot-list-paris-hilton-1.jpg

Ray heeft het over de exponentiële technologische ontwikkeling.
Denk dat iedereen dat wel serieus neemt, dit is nu al aan de gang... Vind alleen de omschrijving singulariteit nogal vreemd klinken... al is het wel een catchy titel om te gebruiken voor je boek en flink te verkopen :cool:

Overbevolking kan je ook oplossen door efficiënter met ruimte en grondstoffen om te gaan.
Komt toch ook ooit een eind aan. Om eeuwig te leven en tegelijk voort te planten zal er ooit toch een oplossing buiten de aarde moeten komen, en dan ben je gebonden aan een aantal beperkingen. Ben benieuwd hoe hij dit ziet evolueren want wat reizen buiten dit zonnestelsel betreft staat de NASA nog nergens. We zijn nog niet eens tot aan Mars geraakt (bemand).

Nostradamus kan je moeilijk gaan vergelijken met een moderne wetenschapper.
Hij heeft nu meer gegevens, maar nog steeds geen glazen bol.

...Natuurlijk is het lastig om te voorspellen hoe de wereld eruit zal zien binnen honderden of duizenden jaren, maar 20-35 jaar verder is niet zo'n heel lange tijd. Zo ernstig zal de wereld tegen dan nog niet veranderd zijn.
...

Je laat je misleiden door je intuitieve lineaire perceptie van de vooruitgang.

Most long range forecasts of technical feasibility in future time periods dramatically underestimate the power of future technology because they are based on what I call the "intuitive linear" view of technological progress rather than the "historical exponential view." To express this another way, it is not the case that we will experience a hundred years of progress in the twenty-first century; rather we will witness on the order of twenty thousand years of progress (at today's rate of progress, that is).

This disparity in outlook comes up frequently in a variety of contexts, for example, the discussion of the ethical issues that Bill Joy raised in his controversial WIRED cover story, Why The Future Doesn't Need Us. Bill and I have been frequently paired in a variety of venues as pessimist and optimist respectively. Although I'm expected to criticize Bill's position, and indeed I do take issue with his prescription of relinquishment, I nonetheless usually end up defending Joy on the key issue of feasibility. Recently a Noble Prize winning panelist dismissed Bill's concerns, exclaiming that, "we're not going to see self-replicating nanoengineered entities for a hundred years." I pointed out that 100 years was indeed a reasonable estimate of the amount of technical progress required to achieve this particular milestone at today's rate of progress. But because we're doubling the rate of progress every decade, we'll see a century of progress--at today's rate--in only 25 calendar years.

When people think of a future period, they intuitively assume that the current rate of progress will continue for future periods. However, careful consideration of the pace of technology shows that the rate of progress is not constant, but it is human nature to adapt to the changing pace, so the intuitive view is that the pace will continue at the current rate. Even for those of us who have been around long enough to experience how the pace increases over time, our unexamined intuition nonetheless provides the impression that progress changes at the rate that we have experienced recently. From the mathematician's perspective, a primary reason for this is that an exponential curve approximates a straight line when viewed for a brief duration. So even though the rate of progress in the very recent past (e.g., this past year) is far greater than it was ten years ago (let alone a hundred or a thousand years ago), our memories are nonetheless dominated by our very recent experience. It is typical, therefore, that even sophisticated commentators, when considering the future, extrapolate the current pace of change over the next 10 years or 100 years to determine their expectations. This is why I call this way of looking at the future the "intuitive linear" view.

But a serious assessment of the history of technology shows that technological change is exponential. In exponential growth, we find that a key measurement such as computational power is multiplied by a constant factor for each unit of time (e.g., doubling every year) rather than just being added to incrementally. Exponential growth is a feature of any evolutionary process, of which technology is a primary example. One can examine the data

in different ways, on different time scales, and for a wide variety of technologies ranging from electronic to biological, and the acceleration of progress and growth applies. Indeed, we find not just simple exponential growth, but "double" exponential growth, meaning that the rate of exponential growth is itself growing exponentially. These observations do not rely merely on an assumption of the continuation of Moore's law (i.e., the exponential shrinking of transistor sizes on an integrated circuit), but is based on a rich model of diverse technological processes. What it clearly shows is that technology, particularly the pace of technological change, advances (at least) exponentially, not linearly, and has been doing so since the advent of technology, indeed since the advent of evolution on Earth.

I emphasize this point because it is the most important failure that would-be prognosticators make in considering future trends. Most technology forecasts ignore altogether this "historical exponential view" of technological progress. That is why people tend to overestimate what can be achieved in the short term (because we tend to leave out necessary details), but underestimate what can be achieved in the long term (because the exponential growth is ignored).

Sommige dingen zijn verdomd goed en nauwkeurig te voorspellen zolang je de onderliggende principes maar volledig begrijpt en zeker als je die dan ook nog eens in een wiskundig model kan gieten.

Je laat je misleiden door je intuitieve lineaire perceptie van de vooruitgang.
Wie zegt dat ik me laat misleiden? Ik begrijp best dat er een versnelling is. Ik baseer me dus ook op die versnelling. Ik zal dit topic wel even bumpen binnen 20 jaar, kijken hoe ver we dan staan. En nee ik denk niet dat het medium fora tegen dan geheel achterhaald zal zijn :D

Sommige dingen zijn verdomd goed en nauwkeurig te voorspellen zolang je de onderliggende principes maar volledig begrijpt en zeker als je die dan ook nog eens in een wiskundig model kan gieten.
Probleem is dat het wiskundig model weleens bepaalde factoren niet opgenomen heeft en tot verkeerde conclusies kan komen.

Einstein deed ooit ook een leuke voorspelling:

When asked what kind of weapons World War III would be fought with, Einstein responded, “I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.”

:)

PS: moet wel bekennen dat je mijn nieuwsgierigheid geprikkeld hebt, misschien toch maar eens wat boeken lezen van de beste man ;)

Zelfs als de wetenschappelijke ontwikkeling exponensieel toeneemt ipv lineair denk ik niet dat zoiets als wat de man beschrijft haalbaar is

Bovendien zijn er altijd grenzen aan exponensiele groei:
hoe meer we weten hoe meer tijd het kost om de kennis door te geven aan de nieuwe generatie. het lijkt me dan ook niet gek dat je ooit 40 jaar op school zit voor je voldoende weet om de wetenschap een stapje verder te brengen. en daarna wordt het 50 jaar, en dan bijna je hele leven lang: er komt dus zo een grens aan de exponensiele groei van kennis, sterker nog op dat moment komt alle ontwikkeling stil te staan

Wat een onzin, over 20 jaar zijn we echt nog niet zover dat we alle lichaamsonderdelen kunnen vervangen door nieuwe zelfgemaakte.

vuile mocro's!

edit: ohw sorry, verkeerd topic

edit2: eigenlijk is het in elk topic wel toepasselijk:D

PS: moet wel bekennen dat je mijn nieuwsgierigheid geprikkeld hebt, misschien toch maar eens wat boeken lezen van de beste man ;)

Zeker doen! Je zal er geen spijt van krijgen.

Ik zou je zeker aanbevelen te beginnen met dit boek (nederlandse vertaling): [Link niet meer beschikbaar]

Het is niet zijn meest recente boek met de meest up-to-date status van de technologische en wetenschappelijke stand van zaken, maar het legt de basisbeginselen van zijn redenering op briljante wijze uit.

Ik geloof er wel in dat we ooit op een bepaald punt gaan komen waarin alles enorm snel zal veranderen maar om eerlijk te zijn heb ik wel mn twijfels of dat een betere wereld gaat zijn...

hoe meer we weten hoe meer tijd het kost om de kennis door te geven aan de nieuwe generatie. het lijkt me dan ook niet gek dat je ooit 40 jaar op school zit voor je voldoende weet om de wetenschap een stapje verder te brengen. en daarna wordt het 50 jaar, en dan bijna je hele leven lang: er komt dus zo een grens aan de exponensiele groei van kennis, sterker nog op dat moment komt alle ontwikkeling stil te staan

Je zit er compleet naast. Tijd om zijn boeken te lezen.

...en DAT zou het einde van de wereld zijn :rolleyes: snap zelfs niet waarom mensen hiernaar streven?? hoogbegaafd is dus relatief

...en DAT zou het einde van de wereld zijn :rolleyes: snap zelfs niet waarom mensen hiernaar streven?? hoogbegaafd is dus relatief

Einde van de wereld? Je doet net alsof we daar invloed op hebben. Wat we ook doen, die einde aan leven zoals we die nu kennen komt er. We kunnen ons beter voorbereiden op een evacuatie, en dan helpt een beetje levensverlenging wel bij denk ik zo :D

Terug
Naar boven