XXL Nutrition

Stelling Mensen zonder voedingsschema hebben juist WEL eiwitshakes nodig?

byou1988

Dutch Bodybuilder
Waardering
14
Lengte
1m74
Massa
84kg
Vetpercentage
12%
Zomaar iets wat ik me afvroeg...
Iedereen zegt altijd dat een shake alleen toegevoegde waarde heeft bij een goed voedingsschema.
Maar is het niet zo dat mensen zonder voedingsschema juist MEER aan shakes hebben? Zij krijgen namelijk vaak (te) weinig eiwitten binnen en het lichaam kan deze eiwitten dan juist extra goed gebruiken...

Heeft echt geen zak met elkaar te maken.

Shakes nemen om een slecht voedingsschema te compenseren dus. Beter dan niets natuurlijk.

Maar heel vaak vragen mensen moet ik shakes gebruik etc? Alsof dat een magisch wondermiddel is, een volgende stap binnen bodybuilding. Het is niets meer en niets minder dan vloeibaar eiwit, dus als mensen zeggen dat je beter je geld kunt investeren in een goed voedingsschema vind ik dat terecht.
Als ze dat niet willen en toch aan de eiwitten kunnen komen zijn shakes wel makkelijk natuurlijk

Als je geen vast voedingsschema heb neem ik aan dat je ervoor zorgt dat je gewoon elke maaltijd erop let dat je eiwitten, goede vetten en langzame carbs hebt.
Toen ik begon met trainen had ik geen voedingsschema maar nam wel 3 shakes per dag. Ik ging toen 0% vooruit. Toen ik een voedingsschema ging hanteren (zonder shakes) ging ik wel goed vooruit omdat dat voor mij ervoor zorgt dat ik genoeg eet.

Ja genoeg eten is uiteraard een vereiste. Maar genoeg eiwit is wel moeilijk aan te komen als je verder je voeding niet veel aanpast...

---------- Toegevoegd om 17:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:26 ----------

Als je geen vast voedingsschema heb neem ik aan dat je ervoor zorgt dat je gewoon elke maaltijd erop let dat je eiwitten, goede vetten en langzame carbs hebt.
Toen ik begon met trainen had ik geen voedingsschema maar nam wel 3 shakes per dag. Ik ging toen 0% vooruit. Toen ik een voedingsschema ging hanteren (zonder shakes) ging ik wel goed vooruit omdat dat voor mij ervoor zorgt dat ik genoeg eet.

Voor jou misschien logisch, maar ik ken eigenlijk niemand die daar echt op let als ik naar de gemiddelde sportschoolbezoeker kijk

Je begint op de verkeerde plek als je gelijk met shakes begint. Eerst een fatsoenlijke basis is verstandiger. Anders krijg je van die "ik wordt dik van mijn whey shakes" opmerkingen.

Iedereen zegt altijd dat een shake alleen toegevoegde waarde heeft bij een goed voedingsschema.

Ik snap echt dat gedoe rond 'shakes' niet, het is een proteïne bron zoals een ander. Gebruik er zoveel van als je zelf wil, maar je zal wel ondervinden dat vast voedsel aangenamer is.

Laatst bewerkt:
Nee idd, maar ik weet niet of hij een gemiddelde sportschoolbezoeker is of iemand die echt progressie wil maken.
Ik bedoel gewoon lui die 4-5x in de week trainen met als doel zoveel mogelijk massa uiteraard. Vraag maar is aan wat mensen die je bijna dagelijks in de sportschool ziet wat ze de dag ervoor allemaal gegeten hebben.

Heeft echt geen zak met elkaar te maken.

Natuurlijk wel. Met supplementen vul je aan wat je in je voedingsschematekort komt. Hoe slechter je voeding, hoe meer supps je dus nodig hebt.

En dan heb je natuurlijk nog de supps die niet te vervangen zijn door voedsel. Denk aan pre workout boosters.

Ik bedoel gewoon lui die 4-5x in de week trainen met als doel zoveel mogelijk massa uiteraard. Vraag maar is aan wat mensen die je bijna dagelijks in de sportschool ziet wat ze de dag ervoor allemaal gegeten hebben.

Ja idd, maar ik dacht dat hij wel wat seriezer bezig was omdat ie op dbb zit om zich verder te verdiepen in trainen/eten (gok ik).

Als je veel eet maar totaal niet op je eiwit inname let kan je wel shakes nemen om toch genoeg eiwit binnen te krijgen. Als ik bijv niet op m'n voeding let eet ik alleen maar carbs omdat dat voor de hand liggend is (brood, chips, pizza, koekjes, zoete broodbeleg, vruchtensap)
Maar ik vind het geld verspilling om whey te kopen als je toch kak voeding heb.

---------- Toegevoegd om 18:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:00 ----------

Natuurlijk wel. Met supplementen vul je aan wat je in je voedingsschematekort komt. Hoe slechter je voeding, hoe meer supps je dus nodig hebt.

En dan heb je natuurlijk nog de supps die niet te vervangen zijn door voedsel. Denk aan pre workout boosters.

Ja maar je voeding hoeft niet slecht te zijn als je geen voedingsschema heb..
Mensen zonder voedingsschema of mensen met slechte voeding is een groot verschil.

Laatst bewerkt:

Jij snapt het.

Zo zie ik supplementen echt totaal niet. Ik neem vitamines omdat het ondoenlijk is zulke dosissen uit je normale voeding te halen, en whey bijvoorbeeld vanwege de snelle opname.
Dat zegt hij ook ongeveer hoor:

"En dan heb je natuurlijk nog de supps die niet te vervangen zijn door voedsel."

Tuurlijk kan je vitaminen uit voeding halen, maar BB willen bijv. niet heel de dag ook nog fruit eten naast al de carbs/eiwitten.

Vaak zijn mensen zonder voeding schema, de mensen die niet tot nauwelijk op hun eten letten wat betreft eiwitten, carbs en vetten.Hiermee bedoel ik de gemiddelde sportschool ganger.

Zou daarom ook niet inzien wat een paar 'shakies' voor je gaat doen. Het is in mijn ogen veelste opgehypt.

eiwit verhaal

eiwit shakes zijn wedegelijk belangrijk.. een goede, gezonde voeding is wel echt verstandig want shakes nemen zonder een gezonde voeding heeft weinig zin.. na je training is je lichaam een uur lang in de hoogste anabolische staat. in deze staat worden eiwitten heel goed opgenomen. maar ook is je lichaam in een spierweefsel afbrekende staat omdat je lichaam heel veel energie verbruikt heeft en die energie haalt hij uit je spierweefsel. Die zet hij om in glycerine(wat koolhydraten zijn) om je lichaam energie te geven. Daarom heb je koolhydraten als eerste nodig(banaan of koolhydratenshakes) na je training om dit proces te stoppen en je dus energie krijgt uit een andere bron dan je spierweefsel.
Wat ook zeer belangrijk is is dat je de goede eiwitten binnenkrijgt na je training omdat je lichaam schreeuwt om eiwitten om de miniscule scheurtjes die je hebt gemaakt te repareren.. het beste is whey eiwit hydrolisaat omdat dit het snelste soort eiwit is wat er bestaat en je dus in dat ene uurtje de meeste eiwitten worden getransporteert naar je spieren. wat ook belangrijk is is om je lichaam ALTIJD te voorzien van eiwitten.. de hele dag door.. dat betekend niet dat je de hele dag eieren moet vreten maar gewoon zorgen dat in al je maaltijden ''iets'' van eiwit zit. of een shake nemen bij je voedsel die langzaamopneembare eiwitten bevat zoals caseine eiwit. het duurt ongeveer 7 uur voordat dit eiwit verteert is. (goed voor voor het slapen;) ). ook heb je shakes die de juiste koolhydraten bevatten EN de juiste eiwitten in 1 shake. Zelf gebruik ik dit ook en ben er erg tevreden over! dus dat is het hele shake verhaal eigenlijk.. succes ermee:)

denk eigenlijk dat je de hele dag door aan de spetter ben als je groot wil worden met alleen shakes

ook heb je shakes die de juiste koolhydraten bevatten EN de juiste eiwitten in 1 shake. Zelf gebruik ik dit ook en ben er erg tevreden over! dus dat is het hele shake verhaal eigenlijk.. succes ermee:)
Heb je een voorbeeld van een goede eiwitten plus koolhydraten shake? Welke neem jij?

Zo zie ik supplementen echt totaal niet. Ik neem vitamines omdat het ondoenlijk is zulke dosissen uit je normale voeding te halen, en whey bijvoorbeeld vanwege de snelle opname.

Welke vitamines neem jij zoal bij dan?
Ik heb onlangs zo'n schema gemaakt waar ook alle vitamines en mineralen in staan. Tot de conclusie gekomen dat ik op low-carb dagen een tekort heb van B9, C, D, E, K en kalium; op mid-carb dagen een tekort van Kalium en zink (+ minim tekort aan B9, C en D); op high-carb dagen heb ik dan weer een tekort aan D, Kalium en Zink.
Ook heb ik op de mid -en high-carb dagen een tekort aan choline; maar deze wordt blijkbaar aangemaakt door 2 van die stoffen die in whey en night protein zitten :)

Ik snap trouwens niet dat ik aan zoveel tekorten kom, aangezien ik toch wel erg gevarieerd eet, zowel qua eiwitten, koolhydraten als vetten :/
Wat ik wel mijd is fruit, alleen een handvol bosbessen op mid-carb dagen en op mijn high-carb dag wel 2 stukken fruit...

Laatst bewerkt:
Je begint op de verkeerde plek als je gelijk met shakes begint. Eerst een fatsoenlijke basis is verstandiger. Anders krijg je van die "ik wordt dik van mijn whey shakes" opmerkingen.

Wie wordt er nu dik van Whey? Tenzij je het mengt met liters cola ofzo? Kijk voeding is belangrijk, maar niet iedereen heeft het budget om elke dag 6 keer kipfilet of zalm naar binnen te spelen. Juist voor die mensen is het niet slecht om hun eiwitinname via shakes wat te verhogen, toch?

---------- Toegevoegd om 14:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:05 ----------

denk eigenlijk dat je de hele dag door aan de spetter ben als je groot wil worden met alleen shakes

:roflol::roflol::roflol:

Terug
Naar boven