XXL Nutrition

mijn squat -> ramp

luvQvist

Ripped Bodybuilder
Waardering
111
Lengte
1m80
Massa
78kg
Vetpercentage
12%
Ik ben snel in het leren van nieuwe oefeningen.
Alleen bij de squat blijf ik op de één of andere manier veel problemen hebben om het goed te doen.

Ik slaag er niet echt in om als het ware mooi te gaan "zitten" en mijn rug zo recht mogelijk te houden.

Ik ga telkens veel te horizontaal en na het squatten voel ik eigenlijk vooral mijn onderrug :/

HELP :(

Wat bij mij hielp is de schouderbladen hard samenknijpen en eraan denken dat je rug recht moet blijven. Tijdens het zakken ook goed eraan denken en opletten dat je niet op een gegeven moment naar voren gaat hellen. Het is vaak toch een kwestie van oefenen..

Probeer tijdens het squatten om je kin lichtjes omhoog te houden in een strakke lijn, voordat je gaat zakken haal je een paar keer diep adem, zuig je je longen helemaal vol, drukt je buik naar voren tegen riem aan... of als je die niet gebruikt gewoon naar voren. Zak dan gecontroleerd naar beneden, zoek je positie van de full squat op... en kom al uitademend omhoog. Terwijl je omhoog komt probeer je zeg maar ''vanuit je kont en je heupen te duwen'' maar let er dan wel op dat je kin in die strakke lijn naar voren/boven blijft staan.... hoop dat je er iets aan hebt

Om meer rechter te squaten:
  • baar hoger plaatsen
  • meer met de knieën naar voren en buiten squaten, minder met je kont naar achteren (maar de knieën mogen niet te ver over je tenen komen)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
zoals hier dus

Wat bij mij hielp is breder te gaan staan, knieen naar buiten. Veel oefenen met de barbell alleen. Samen trainen met iemand die goed kan squatten.

• Topic Starter Topic Starter
Ik had precies jouw probleem, oplossing was heupmobiliteit verbeteren. Dus veel rekken, en highbar small + stance squatten voor een tijdje wil ook wel helpen.

Om meer rechter te "squatten">squaten:
  • baar hoger plaatsen
  • meer met de knieën naar voren en buiten "squatten">squaten, minder met je kont naar achteren (maar de knieën mogen niet te ver over je tenen komen)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
zoals hier dus

toch. je geeft advies en je weet niet hoe de bouw van de TS is.
het ligt er ook aan wat jou benen/torso verhouding is. waar je de bar moet liggen om je torso to recht mogelijk te houden

mijn squat is ook zo'n ramp. Heb echter van kleins af een enorm slechte knie waardoor ik na 3 jaar nog steeds op een miserabel gewicht van 80kg max zit om reeksen te doen.
Ook als ik train, heb ik de dag nadien enorm veel spierpijn in mijn goed been zonder knieproblemen, en in het ander voel ik amper. Leg extension gaat ook vaak van 1 been uit.

Ben al naar ziekenhuis geweest met knie, volgens hun is het een perfect normale knie.
Nogtans verga ik van de pijn. Met leg extension kan ik met goede been helft van de blokke liften, met slecht been amper 1 blokje. Als mijn been 110 graden +- vormt zit er een enorme pijn die verhindert dat ik wat doe! Eens voorbij dat punt, geen probleem.

ge gaat wat smaller staan, en de baar ligt hoger in je nek...

toch. je geeft advies en je weet niet hoe de bouw van de TS is.
het ligt er ook aan wat jou benen/torso verhouding is. waar je de bar moet liggen om je torso to recht mogelijk te houden

Ben 1m79, geen groot bovenlichaam, ecto-power en nu dat ik wat minder vet heb is de vorm van mijn bovenlichaam al wat beter. Hetgeen ik wel raar vind is dat mijn bovenbenen wat zijwaarts uitsteken t.o.v. mijn middel (train in korte broek). Bij andere mensen zie ik dat toch niet echt, dat is meer een rechte lijn.

Hier een foto van iemand waar ik mijn skelet wat mee zou kunnen vergelijken: http://www.google.be/imgres?imgurl=...rev=/images?q=upperbody&um=1&hl=nl&tbs=isch:1

Laatst bewerkt:
Waar woont ge? ik kom eens langs, hehehe

mijn squat is ook zo'n ramp. Heb echter van kleins af een enorm slechte knie waardoor ik na 3 jaar nog steeds op een miserabel gewicht van 80kg max zit om reeksen te doen.
Ook als ik train, heb ik de dag nadien enorm veel spierpijn in mijn goed been zonder knieproblemen, en in het ander voel ik amper. Leg extension gaat ook vaak van 1 been uit.

Ben al naar ziekenhuis geweest met knie, volgens hun is het een perfect normale knie.
Nogtans verga ik van de pijn. Met leg extension kan ik met goede been helft van de blokke liften, met slecht been amper 1 blokje. Als mijn been 110 graden +- vormt zit er een enorme pijn die verhindert dat ik wat doe! Eens voorbij dat punt, geen probleem.

Ik heb geen pijn fzo; ik voel mijn bene gewoon niet werken gelijk, zelfde geldt voor mijn gluteus maximus :(

---------- Toegevoegd om 18:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:18 ----------

Waar woont ge? ik kom eens langs, hehehe

=) Leuven, maar mijn echte woonplaats is ergens in WVL op 20km van Brugge. Jij dan?

Laatst bewerkt:

ik kan het zo niet vinden. dj_phreak heeft het ooit voor mij gemaakt. mijn benen zijn erg lang in verhouding tot mijn upper body

maar het is toch logisch dat die verhouding ook te maken hebben met hoe breed jij staat, en waar je de baar plaatst. en hoever je dan voorover buigt

ik kan het zo niet vinden. dj_phreak heeft het ooit voor mij gemaakt. mijn benen zijn erg lang in verhouding tot mijn upper body

maar het is toch logisch dat die verhouding ook te maken hebben met hoe breed jij staat, en waar je de baar plaatst. en hoever je dan voorover buigt
uiteraard.
uw been/torso ratio zal bepalen hoe ver ge naar voor moet buigen om toch u CoM in het midden te houden, maar je zal altijd rechter kunnen squatten met een high bar.

Heb dernet wat gesquat zonder gewichten. Eerst eens met armen vooruit; dat ging wel goed. Maar als ik dan zo'n stokje neem, dan is mijn ROM belachelijk klein xD

Terug
Naar boven