Fitness Seller

mijn squat -> ramp

het helpt meestal om naar het plafond te kijken. Dan pak je meestal gelijk de goede houding aan. Borst ook naar voor steken.

@ TS: wat mij geholpen heeft toen ik pas begon met squatten was elke dag oefeningen doen om de flexibiliteit van mijn heup, borst en schouders te verbeteren.
Ik deed Wall squats, de squat stretch, leg swings en ook gewone squats met een bezemsteel :D
In het begin kon ik ook mijn polsen niet in een rechte lijn houden met mijn voorarmen, daarvoor heb ik veel shoulder dislocations gedaan.

• Topic Starter Topic Starter
Weer gesquat vandaag.

Van deze keer moest ik een ander type gewicht nemen om onder mijn hielen te plaatsen, met alle gevolgen van dien.
Ik kon opeens niet meer deftig squatten zoals de vorige keer en ging helemaal niet diep. (gewicht was wel nog warmup)
Toen ik die andere gewichtjes weer kon gebruiken ging het weer veel beter.
Moet zeggen dat die dat ik eerst heb gebruikt iets dunner waren dan degene ik nu gebruik. Dus wrs zonder squatten zou een ramp zijn :)

Daarna ging het redelijk goed allemaal. Alleen kreeg ik wel last van mijn armen om het gewicht op zijn plaats te houden. Hoe wijder ik mijn armen zet, hoe meer pijn het gaat doen. Het is natuurlijk niet dat ik het gewicht met mijn armen ophef fzo, maar mijn trapz zijn nog klein en ik denk dat er niet zoveel steun is daardoor + ik probeer hem lager te leggen om mijn onderrug te sparen :)

ellebogen omhoog duwen, duimen OP bar. Zo hou je het stabiel, met weinig energie.

Dus ellebogen zoals bij een upright row? Zal dat van de duimen ook eens doen.

Hoe wijd moet je eigenlijk de bar nemen?

Zo wijd als dat jij het comfortabel vind, de ene pakt breder dan de ander. ook de plaats op de rug/traps verschil nogal p.p.

mbt die gewichtjes,
Blijf wel wat oefenen zonder schijfjes onde je hielen he. Die schijfjes is een lapmiddel wat alleen bij lage gewichten kan. Als je dat nog doet met gewichten boven de 100k dan wordt het er niet veiliger op.

De bedoeling is echt om het 1 tot 2 maanden met verhoging te doen. De 3e maand moet je het echt zonder kunnen.
Als het je wat onzeker maakt, roep er voor het oefenen een ervaren jongen bij om je even te spotten en te begeleiden, dat doen ze wel, gaat immers om maar 1 setje droog oefenen voor de vorm.

Prying squats, wall squats zoals in Squat rx ook wordt aangehaald hielpen bij mij

Zo wijd als dat jij het comfortabel vind, de ene pakt breder dan de ander. ook de plaats op de rug/traps verschil nogal p.p.

mbt die gewichtjes,
Blijf wel wat oefenen zonder schijfjes onde je hielen he. Die schijfjes is een lapmiddel wat alleen bij lage gewichten kan. Als je dat nog doet met gewichten boven de 100k dan wordt het er niet veiliger op.

De bedoeling is echt om het 1 tot 2 maanden met verhoging te doen. De 3e maand moet je het echt zonder kunnen.
Als het je wat onzeker maakt, roep er voor het oefenen een ervaren jongen bij om je even te spotten en te begeleiden, dat doen ze wel, gaat immers om maar 1 setje droog oefenen voor de vorm.

Denk dat de kans nogal klein is om een ervaren 'jongen' te vinden als er daar zowat niemand squat xD
Maar hoe maak je de overgang dan van met naar zonder schijfjes?

Denk dat de kans nogal klein is om een ervaren 'jongen' te vinden als er daar zowat niemand squat xD

Squatten met gewicht is op zich al een uitstekende manier om je flexibiliteit te verhogen en na een tijd gaat dat gewoon vanzelf gaan.

Als je last hebt van je onderarmen betekent dit dat die gewicht dragen terwijl dit helemaal niet moet. Neem een zo nauw mogelijke grip (dit is afhankelijk van de flexibiliteit van je schouders en borst).
Hoe nauwer, hoe stabieler de bar ligt omdat de massa op je rug en schouders dichter op mekaar komt te zitten.
Duw je ellebogen zo ver mogelijk naar achter/boven. Het idee is dat je de bar in je rug duwt (daarom gebruik je dus ook een thumbless grip, duimen op bar).
Zorg verder dat je polsen niet gebogen zijn maar een rechte lijn maken met je voorarm. Indien dit niet gaat wegens flexibiliteit moet je een iets bredere grip nemen.
Dit gaf bij mij in het begin een heel ongemakkelijk gevoel in mijn schouders tijdens het opwarmen maar naarmate je flexibeler wordt gaat dit weg.

Succes!

Squatten met gewicht is op zich al een uitstekende manier om je flexibiliteit te verhogen en na een tijd gaat dat gewoon vanzelf gaan.

Als je last hebt van je onderarmen betekent dit dat die gewicht dragen terwijl dit helemaal niet moet. Neem een zo nauw mogelijke grip (dit is afhankelijk van de flexibiliteit van je schouders en borst).
Hoe nauwer, hoe stabieler de bar ligt omdat de massa op je rug en schouders dichter op mekaar komt te zitten.
Duw je ellebogen zo ver mogelijk naar achter/boven. Het idee is dat je de bar in je rug duwt (daarom gebruik je dus ook een thumbless grip, duimen op bar).
Zorg verder dat je polsen niet gebogen zijn maar een rechte lijn maken met je voorarm. Indien dit niet gaat wegens flexibiliteit moet je een iets bredere grip nemen.
Dit gaf bij mij in het begin een heel ongemakkelijk gevoel in mijn schouders tijdens het opwarmen maar naarmate je flexibeler wordt gaat dit weg.

Succes!

Is duimloze grip niet wat erg gevaarlijk zeker wanneer je nog eens je hand in een rechte lijn houdt met je onderarm (+ de kleine massa trapz waar de bar kan op steunen)?

Vervelend als er geen ervaren jongens lopen die kunnen helpen. En een goede instructeur ?

Anyway.
Die overgang van met naar zonder schijfjes, dat voel je als het goed is binnen niet al te lange tijd, zeker als je steeds een setje blijft oefenen zonder die schijfjes.
Je bent dan flexibel genoeg(al gaat het daar niet echt om) maar je hebt je balans dan gevonden en die ene centimeter maakt dan niet echt meer het verschil.

Hoe je je armen en duimen houdt, ach het zou wat, ik pak meestal breder.
De ene keer de duim er omheen de andere keer weer niet.
Je drukt het gewicht een beetje tegen je traps aan dus vallen zal het niet. Je moet het idd niet dragen met je armen, maar alleen wat in evenwicht en op de traps houden. Daarom maakt het geen fluit uit hoe je je armen houdt.

Je voelt al met een lege stang wat wel of niet lekker ligt. Als je daar niet meer aan hoeft te denken, dat scheelt ook in de rest van de oefening, die dan wat makkelijker kan worden uitgevoerd.

Bij deze nogmaals de filmpjes (blijf oefenen) :
je hoeft geen bal te gebruiken, mag wel, mag ook een schijf of dumbbell van ? kilo zijn
http://www.youtube.com/watch?v=t6ZE3O6svwc

en deze :
http://www.youtube.com/watch?v=Ke1eFazK1IA

succes.

Laatst bewerkt:
Is duimloze grip niet wat erg gevaarlijk zeker wanneer je nog eens je hand in een rechte lijn houdt met je onderarm (+ de kleine massa trapz waar de bar kan op steunen)?

De bar zit in een vaste positie als je je ellebogen omhoog houdt. Met een normale grip ga je meer de neiging hebben om een deel van het gewicht te dragen met je armen en dit is niet goed voor je ellebogen.

.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven