MuscleMeat

Moeite met rugspier

Calibretto

Novice
Waardering
0
Om maar even met de deur in huis te vallen; als ik m'n rugspier wil trainen voel ik het veel meer in m'n biceps dan daatwerkelijk in m'n rug. Idem voor de borstspier en de triceps. Is er een manier om dit te voorkomen of moet ik gewoon eerst wat meer biceps en triceps opbouwen voordat ik een effectieve workout voor m'n rug en borst kan doen???

Deadlift

Ik had het in het begin ook..

Toen ben ik helemaal opnieuw begonnen.. met bent-over-rows gewoon een lege stang gepakt en proberen de spieren in je rug te gebruiken en als je boven bent ff kort diezelfde rugspieren aan te spannen. Even het gevoel krijgen waar die spieren precies zitten en hoe je ze gebruikt en aanspant.

contact zoeke met je spieren, klinkt gek maar het is echt zo

Trekken vanuit je ellebogen. Je moet doen alsof je je ellebogen naar je toe trekt niet vanuit je onderarmen. Dan voel je het meer in je rug. Het klinkt misschien raar maar probeer het maar eens. Ook moet je je schouderbladen bij rows goed naar achteren mee bewegen.

Lichter gewicht nemen en techniek bijschafen

Wacht even....

Bij rug voel je biceps?

Bij borst voel je biceps?

Bij triceps voel je biceps?

Graag vertellen welke oefeningen je doet.. :scratch:

contact zoeke met je spieren, klinkt gek maar het is echt zo

Klopt, ik ben van mening dat enige anatomische kennis over spieren en welke bewegingen die deze voortbrengen essentieel zijn voor als je fatsoenlijk wilt trainen.

Belangrijk om te weten dat de spieren die jij wilt trainen zorgen voor retractie (naar elkaar toe) van de scapula (schouderblad). Retractie van de scapula is nodig indien je de bovenarm naar achteren wilt bewegen. Ga maar eens staan en leg je linkerhand op je rechterschouderblad. Beweeg dan je rechterelleboog naar achteren. Je zult voelen dat je schouderbladen naar elkaar toe beweegt. Dit is de beweging die je wilt voelen. Je zult merken dat je bij deze beweging je onderarm niet bepaald veel hoeft te bewegen; de beweging moet komen uit je schoudergewricht! En dus je bovenarm.

• Topic Starter Topic Starter
Oke, bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het nu wel snap, zal het morgen direct eens in de praktijk gaan brengen. Ik laat jullie nog wel weten hoe ik het er van af breng :)

Het is niet raar dat je je biceps voelt als je chins of roei-varianten gedaan hebt.
Wellicht loopt je rug voor op je biceps waardoor die als eerste opgeven.

Heb je het nog bij specifieke oefeningen, of gewoon in het algemeen?

rug is zowieso een spiergroep die niet echt goed voelt tijdens de training imo, alleen bij deadlift maar voor de rest voel ik er ook nooit veel van..

• Topic Starter Topic Starter
Heb je het nog bij specifieke oefeningen, of gewoon in het algemeen?

Gewoon in het algemeen. Ik heb vandaag wel gelet of ik m'n shouderbladen wel goed naar elkaar trok, waardoor ik toch meer voel in m'n rug, dus dat is wel een vooruitgang. :) met een beetje mazzel gaat het de volgende keer nog beter. I'll keep you posted.

Ik voel mijn lats en onderrug anders serieus pompen tijdens zware sets hoor ..

mee eens! meer letten op hoe je je spier gebruikt i.p.v. je zo veel mogelijk bezighouden met de reps eruit te persen ;)

het is niet hoe je de spier gebruikt maar of je hem kan voele, je moet contact make met je spieren dat kan je alleen doen als er spier zit anders niet

het is niet hoe je de spier gebruikt maar of je hem kan voele, je moet contact make met je spieren dat kan je alleen doen als er spier zit anders niet

Het kan vreemd klinken , maar je moet je spier inderdaad opzoeken en goed voelen . Je moet je concentreren op die spier . Maar dat heb ik pas geleerd na een tijdje hoor ..

Terug
Naar boven